mandag den 28. maj 2012

Når døgnet kun har 24 timer...

 ... og jeg trods alt også skal nå at sove 7-8 timer om natten, er det begrænset hvor meget tid jeg har - især med denne varme, der får planterne i haven til nærmest at "eksplodere" - også ukrudtet!

Derfor ligger bloggen her stille.

 

  Min flotte clematis er bedøvende ligeglad med kattesikringen - den kan jo snildt kravle igennem nettet :o)

Udover kattesikringen har jeg også fået lavet mig et dejligt, langt plantebord... Det hele skal males sort, men alt det der malerarbejde må altså vente til jeg har sommerferie, tror jeg. Hele plankeværket (inkl. alle vinklerne) skal jo også have en omgang. Har heldigvis allerede købt malingen, så den udgift er klaret.

 

 Jeg er megaglad for plantebordet - og det er min ryg også! Jeg har knoklet løs i både udestue, på terrassen og selvfølgelig i haven og efterhånden begynder det at se fornuftigt ud - det skulle da også bare mangle, når jeg nu har lagt så mange timer derude i den forgangne uge.

 

  Dette foto er taget for ca. 10 dage siden, de fleste af de små planter er blevet plantet ud siden og tomaterne er noget nær dobbelt størrelse. Min lille syrenbusk er også godt på vej.

 

 Terrassen blev ordnet sidste weekend, så i den forgangne uge har jeg indtaget alle måltider (når jeg var hjemme) derude. Skønt.

 

 Jeg har et gevaldigt problem med at få luget i bund og plantet - min lerjord er på store områder kropumuligt at lave andet end små ridser i. Den er så tør at den også sprækker. Hverken spade eller greb kan komme ned....for slet ikke at tale om en lille håndskovl...

Selvfølgelig kunne jeg pøse masser af vand på den, så den blev til at arbejde i, men det er vand altså for dyrt til. Derfor er jeg heller ikke så ked af vejrudsigten for den kommende uge: lavere temperaturer og muligvis nogle regnbyger - de vil gøre underværker.

I højbedene går det også godt..... I dette er der både broccoli, icebergsalat, vinterporrer og skalotteløg. Når jeg begynder at spise af salaten (gør jeg i aften!) sår jeg radiser, hvor der bliver plads.

 

Jeg har dog også "køkkenhave-planter" andre steder i haven, stående blandt stauderne. Mangler nemlig stadig at få lavet det 3. højbed og det kan jeg ikke gå og vente på, så jeg sætter bambuspinde rundt omkring.

Jeg vil nemlig have rigtig mange ærter i år - og ærter fylder jo ikke meget, når de først kravler opad nogle bambuspinde. Min mor kommer på besøg senere i dag, er spændt på, hvad hun siger til haven, for den ser noget anderledes ud end sidst hun var her (I marts - hvor der var gang i nedgravning af hegn og hverken udestuen eller terrasse var sommerklargjorte).

 Jeg var jo lidt skuffet over højden på min 'New Dawn' sidste år - det er jeg ikke i år. Skal lige love for den skyder i vejret :o)

 

 Mit blå bed (Nå ja, overvejende blå bed!) inkl. mini-stenbedet, er jeg ualmindelig godt tilfreds med.

 

Denne flotte lilje (?) hentede jeg i min fasters have sidste forår. Den fik ingen blomster sidste år, men det har den fået i år. Supersmuk er den. Egentlig skulle den jo stå i det blå bed, men da den åbenbart ikke kan lide at blive flyttet, får den lov til at blive stående i det, der skal blive mit "lyse bed".

 

 Jeg ved bare ikke, hvad den hedder. Anyone?

 Som det forhåbentlig fremgår, er jeg meget glad for udviklingen i min haves udseende. Jeg er ikke den eneste, der er glad for haven - det er Felix og Quintus også - dog af helt andre årsager end planter :o) Laver et indlæg med "katte-i-haven-billeder" senere i dag. Fortsat god 2. pinsedag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar