søndag den 16. februar 2020

Vintergækkefestival

Igår var vi atter afsted til vintergækkefestival i "Spiren" ved Skelskør.

Det arrangement vokser år for år - og idag var det da helt vildt, hvor mange mennesker, der var.

Jeg kom naturligvis ikke tomhændet hjem, men synes da jeg begrænsede mig voldsomt i forhold til tidligere besøg ;)

Her følger lidt billeder fra dagen igår - og så mine beskedne indkøb :)


 Der er rigtig mange smukke helleborus, men de trives ikke i min have, så jeg nøjes med at tage nogle billeder af dem.
 Den eneste jeg har haft held med er helleborus foetidus (stinkende nyserod), som jeg fik en enkelt af for 3-4 år siden. Den har nu frøformeret sig, så jeg har 3-4 stykker af den. De små nye planter har dog ikke blomstret endnu - og det er vist mere held end forstand, at jeg ikke er kommet til at luge dem væk :)










 Der blev solgt rigtig mange planter. Dette er bordet med de fleste cyclamen. Sådan så det ud efter ca. en halv time efter åbning.
 Bordet var næsten tomt, da vi tog afsted ved 13.30-tiden.


 Jeg er, som bekendt, helt vild med krokus, men de der iris reticulata....uh....dem bliver jeg mere og mere begejstret for....så det ender nok med jeg også begynder at samle på dem..haha ;)


 Smukt med så mange fugle :)



 På hjemvejen kom vi forbi den planteskole (Birkevang), der snart åbner som den første BilligBlomst på Sjælland.
 Jeg tvivler på jeg tager derned de første par dage efter åbningen, da der sikkert vil være trafikkaos.

I Rønnede skulle vi lige handle i Rema...og der var pænt mange løgplanter, men det var "heldigvis" de almindelige som Tete-a-tete og gule og stribede krokus, så jeg kunne godt styre mig :)


...og nu kommer vi så til indkøbene. Som det kan ses på billedet herunder, så lykkedes det mig virkelig at begrænse mine indkøb.

Jeg har skrevet navne på selve billedet. Alle har jeg købt en potte af, bortset fra Erantis 'Flore Plena', som jeg købte to af.
 Jeg kunne slet ikke stå for denne taks med dens fine brogede blade.

Desuden skulle den kun blive 70 cm høj - så den passer til haven....nu skal jeg bare finde en plads til den...men sådan er det jo altid, når jeg køber planter, altså ikke noget nyt der.
 Inspireret af Marianne Folling-foredraget forleden, så måtte jeg have denne græs med hjem. Har planer om den skal stå i Flammebedet...jeg tror godt jeg kan finde en plads der ;)
 To nye iris reticulata kom med hjem. 'Sheila Ann Germaney' minder meget om 'Katherine Hodgkins', men der er forskel, kunne jeg se, da de stod side om side hos sælgeren.
 Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at købe gækker overhovedet, men det blev alligevel til to slags, som jeg har i forvejen (men ikke synes, jeg har nok af...)

 Denne Isophyrum er ny for mig. Fik anbefalet at plante den sammen med de små iris, da den passer rigtig godt sammen med dem - og jo blomstrer samtidig.
 Så, nu er jeg - endnu en gang - gået i tænkeboks mht. hvor jeg kan få arrangeret sådan et bed. Plads er jo ikke just det jeg har mest af ;)

 Jeg har købt 'Grünling' før, men den er ikke dukket op i "specialbedet" endnu, så tænkte jeg hellere måtte købe en til - for en sikkerheds skyld.

Hvis de "gamle" så alligevel skulle dukke op, så gør det skam ikke noget ;)
Vi var i 'Spiren' fra lidt i 10 til 13.30 og tiden bare fløj afsted, men jeg fik også snakket meget med flere løgnørder fra Facebook-gruppen "Blomsterløget". Rigtig hyggeligt og rart at få sat ansigt på nogle af dem.

Jo, det var en rigtig god dag i 'Spiren' i går.

14 kommentarer:

  1. Tillykke med begrænsningens kunst (for en gang skyld :) Sådan en dag må skæppe godt i Spirens kasse, hold da op alle de mennesker. Synd du ikke kan have Helleborus orientalis. Jeg har mængder af frøplanter, hvis du har lyst til at prøve, og hvis vi en gang ses. Du kan jo tage turen med Linda I.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...jo tak. Er også mægtig stolt og lettere imponeret over min tilbageholdenhed :D

      Ja, Spiren må tjene godt den dag....det tror jeg også gæstesælgerne gør.

      Lige pt. tror jeg jeg har opgivet helleborus i haven...de bliver altid blot til nogle små pistne nogle, men tak for tilbuddet.

      Håber da det lykkes en gang at komme til Samsø.

      Slet
  2. Hej Esther

    Morsomt at du fik Isopyrum thalictroides, man ser den ikke ofte til salg, den visner helt ned om sommeren, men er robust og kommer stærkt igen det næste forår.
    Alletiders du havde et s å vellykket besøg!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk lidt sjovt med den Isopyrum....for jeg syntes godt nok den lignede en jeg fik foræret sidste forår....men var ikke sikker, så hellere købe den for en sikkerheds skyld.
      I dag gik jeg så i haven - og ganske rigtigt - der stod et skilt med Isopyrum thalictroides - det VAR den jeg havde fået sidste år...men jeg havde jo glemt alt om den, fordi den, som du skriver, forsvinder helt.

      Det generer mig nu ikke at have to af den :)

      Slet
  3. Hej Esther!
    Helleborus är inte lätta att få att trivas, hos mig är det den vita Niger som trivs och också förökar sig. De i andra färger brukar inte bli långvariga. De är så vackra. I mars är det trädgårdsmässa, då hoppas jag få köpt några till. De brukar vara där från Spiren, hoppas på det. Snöklockor har jag inte heller någon större lycka med.
    Hade gärna varit där. Ser trevligt ut med mycket fint.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hos mig er det åbenbart kun foetidus, der gider gro, så det er heldigt den er pæn :)

      Jeg kan anbefale et besøg hos Spiren - det er meget inspirerende...kan dog blive temmelig dyrt, hvis man ikke kan begrænse sig :)

      Slet
  4. Det må have været en eventyrlig dag i Spiren - de har da så mange lækkerier. Jeg er også kommet frem til at Helleborus desværre ikke trives i vores have, det er ærgerligt.
    Fine nye vintergækker - sikke nogle Darlings :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vintergækkefestivalen er fantastisk - og det er herligt den bliver større år for år. Det var 3. gang i træk jeg/vi deltog og sikkert ikke sidste :)

      Slet
  5. Spiren er bare et mekka for påskeklokker og andre forårsnødvendigheder. Dejlige sager du kom hjem med. Og flot du kunne "holde dig i skindet"...
    Jeg har været hos Spiren et par gange for år tilbage. Og vi har da snakket om vi ville en tur derned igen en dag. Der er jo kommet en masse nye påskeklokker og andre forårsbolsjer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er også noget imponeret over mig selv :D
      Jeg har været hos Spiren i alt 4 gange - og det er skønt hver gang :)

      Slet
  6. Taxusen var så fin :) Du har begränsat dig tänker jag... Jag vill gärna åka dit men i år vill jag begränsa inköpen och då är det bättre att stanna hemma. Men på sikt vill jag skaffa mig fler snödroppar. Tack för vi fick följa med dig till Spiren.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  7. Det er spændende at se alle de planter, du falder for. Taksen ser super ud. Flot, at du kunne styre dig :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  8. Fantastisk blomstring. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
  9. Hej. Jeg er journalist og prøver at komme i kontakt med dig ang. en artikel jeg er ved at skrive om juletraditioner. Jeg faldt over et indlæg, du har skrevet tidligere om jul, og det ser ud til, at du holder meget af julen. Jeg skal skrive to artikler til Hendes Verden - et om ynglingsjulepynt med korte historier. Og så en hvor jeg interviewer tre kvinder om deres barndoms jul. Jeg så du havde nogle nisser fra dine bedsteforældre. Så tænkte jeg, at du måske ville vise dem i artiklen om julepynt. Men måske er der også en god historie i din barndoms jul? Du kan skrive til mig på hvidline@gmail.com

    SvarSlet