onsdag den 14. juni 2017

Farvel til folkeskolen :) (Dette indlæg har intet med haven at gøre.)

Efter sammenlagt 18 år i den danske folkeskole har jeg sagt mit job op :)

I stedet skal jeg fra 1. august arbejde på en friskole - og jeg glæder mig helt vildt.
Hvert forår siden 2013, når jeg har fået udleveret første udkast til næste skoleårs arbejdsopgaver, har jeg fået en knude i maven; hvordan pokker jeg skulle kunne nå alt det og stadig give mine elever en god undervisning....og dette forår var ingen undtagelse...og så alligevel...

Til forskel fra tidligere år, hvor jeg blot resignerede, kunne jeg i år føle jeg blev vred; vred over at jeg endnu et år åbenbart skulle drænes for al energi ved at passe mit job og ikke mindst hele tiden med risikoen for at gå ned med stress igen. Det skulle være løgn, skulle det.

Så, jeg begyndte at se mig om efter et andet job fra ca. midten af maj måned.  Jeg elsker at undervise (omend det har været svært de sidste fire år) så i første omgang ville jeg se, om jeg kunne finde et nyt lærerjob.

Jeg udelukkede ikke nogle skoleformer i første omgang og opdagede, at nogle folkeskoler ikke opererede med fuld tilstedeværelse, hvilket jo var et stort plus, da det alt andet lige måtte betyde mere sammenhængende skemaer. (Se afsnittet Hvorfor jeg forlader folkeskolen længere nede, for en uddybning.)

Jeg begyndte helt forfra med at lave et nyt CV, da det gamle var ti år gammelt og mildest talt kedeligt at se på.

Nå, men for at gøre en lang historie en smule kortere, faldt jeg over en friskole, der bl.a. søgte en tysklærer. Jeg skrev en ansøgning og blev indkaldt til samtale. Samtalen gik vældig godt, syntes jeg - og det var jeg ikke den eneste, der mente, for jeg fik jobbet :)

I mandags underskrev jeg mit ansættelsesbrev og dagen efter sagde jeg mit nuværende job op.
I dag, onsdag er mine kolleger blevet orienteret og jeg regner med at give eleverne besked på fredag.

Hvorfor jeg forlader folkeskolen

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg til tider har haft et "lettere anstrengt forhold" til Lov409 (Lærernes arbejdstidslov). Der er  nemlig ingen tvivl hos mig om, at Lov409 var hovedårsagen til min lange stress-sygemelding sidste år.

Mange tror det er tilstedeværelsespligten, der irriterer os lærere mest ("Nå, dit klynkehoved, skal du nu tilbringe hele din arbejdstid på din arbejdsplads, ligesom vi andre gør?" - ofte sagt med slet skjult fryd i stemmen.) men det er det nu ikke.

Den største ulempe ved tilstedeværelsespligten er de elendige skemaer man får som lærer. Det er komplet umuligt at lave en sammenhængede forberedelse*.

Jeg har i løbet af mandag og tirsdag fire mellemtimer til forberedelse. De ligger placeret med to timer hver af dagene...men ikke to sammenhængende timer! Det er komplet umuligt at få "flow" i ens forberedelse, når man hele tiden skal holde øje med tiden for ikke at komme for sent til næste lektion.

Onsdag har jeg 3 sammenhængende mellemtimer - det batter lidt mere. Til gengæld har jeg 15 af mine 27 ugentlige lektioner i løbet af torsdag (8 lektioner) og fredag (7 lektioner)....derfor laver jeg aldrig forberedelse de to dage. Jeg er simpelthen for bombet i hovedet efter så mange lektioner.

En del gange i årets løb har jeg brugt 5-8 timer i løbet af en onsdag til forberedelse - og har kunnet opleve det "forberedelsesflow" jeg savner helt vildt meget.

Det største problem for mig med Lov409  er dog, at loftet over hvor mange timer man kunne/måtte læse blev fjernet. Den ekstra undervisning jeg er blevet pålagt; tiden til den er taget fra min forberedelsestid. Dvs. flere undervisningstimer, men mindre forberedelsestid. Det hænger ikke sammen.

Det har været svært for mig at acceptere, at jeg har måttet "sætte barren lavere"  Altså, sænke mine faglige ambitioner og skrue ned for mine faglige forventninger til eleverne. (Det var hvad den ene af mine ledere sagde jeg skulle, da jeg udtrykte frustration over, at jeg ikke mere kunne nå, hvad jeg tidligere kunne.)

Tænk, hvis man krævede af en læge, at han sænkede sit faglige niveau!

For hvert år der er gået siden lockouten i 2013, har min glæde ved at være lærer været for nedadgående og jeg har tænkt utallige tanker om, hvad pokker jeg så skulle lave, hvis jeg ikke skulle være lærer.

Først og fremmest fordi jeg måtte sænke mine faglige ambitioner. Når man altid har undervist for at ens elever skulle blive rigtig gode til ens fag, så er det svært at "skrue ned". (Meningen med Folkeskolereformen var da vist ellers, at eleverne skulle blive dygtigere, ikke?)

Det har også været dræbende for min kreativitet, at jeg ikke mere kunne nå at lave så mange undervisningsmaterialer, som jeg plejede (Fx. Cooperative Learning-kort og små spil, som er rigtig gode til sprogindlæring)

I forbindelse med folkeskolereformen, med de meget længere skoledage (Vi har undervisning til 15.45) er vi så også blevet bedt om pålagt at minimere lektiemængden.

Jeg skulle hilse og sige, at eleverne ikke bliver lige så gode til f.eks. tysk, som de bliver, hvis de får lektier for hjemme. (Hvis de da ellers laver dem!)  Et af de vigtigste punkter i sprogindlæring er nemlig gentagelse og diverse øvelser for at træne det emne, der er blevet gennemgået i skolen.

Det er ikke løgn, når jeg siger, at jeg især de sidste to år har følt mig totalt drænet for energi; at jobbet har suget al energi ud af mig. Jeg ved det med sikkerhed, for den energi, begejstring og ikke mindst lettelse jeg føler nu, er helt ubeskrivelig.

Jeg glæder mig som en sindssyg til igen at kunne være lærer "som jeg plejede" - på en skole, hvor det forventes at lærerne har en høj faglighed.

Jeg skal undervise i engelsk og tysk......og formentlig også nogle andre fag, men det ved jeg ikke endnu.

De her sidste to skoleuger får jeg også temmelig travlt, da jeg skal have pakket ti års lærerliv sammen i flyttekasser....skal lige have sorteret med hård hånd først...så tør ikke love regelmæssige bloggerier før efter d. 28. juni.

Jeg vil stoppe for nu, da indlægget er blevet rigeligt langt, men nu ved I hvorfor der har været så tavst på min blog.

* Forberedelse kan indeholde: mailkontakt med forældre via Intra, indskrive lektier på Min Uddannelse, opstille læringsmål, rette stile/opgaver, evaluere undervisningen, fotokopiere, finde tekster, planlægge de næste timers undervisning, sørge for der er sammenhæng i undervisningen, udarbejde opgaver, mailkorrespondance med kolleger, planlægning sammen med kolleger f.eks. i forbindelse med emneuger, lave årsplaner (nu med læringsmål) osv. osv.

26 kommentarer:

  1. Jeg forstår godt du flygter. Siden lockouten og skolereformen har min piges folkeskole været et mareridt. Her i 7. klasse slås hun nu med depression og angst. Så vidt er det kommet :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er trist at folk, der ved så lidt om at holde skole, er dem der bestemmer indholdet i skolen. God bedring med din datter :(

      Slet
  2. Stort tillykke med dit nye job! jeg håber, du bliver lige så glad for at være ansat i de frie skoler, som jeg er. Jeg håber, din nye skole lever op til dine forventninger om mere forberedelse. Jeg savner forberedelsestid, for på min skole har man også skruet op for antal lektioner uden at forøge forberedelsestiden - og ekstra lektioner tages af forberedelsen. Jeg føler ikke altid, jeg kan nå, det jeg gerne vil, som før i tiden. Jo, hvis jeg vil bruge min fritid - men det vil jeg ikke. Min redning er nedsat tid, flextid og fuld tilstedeværelse - jeg yder optimalt i de timer, jeg er på skolen - og derudover holder jeg fri - med god samvittighed vel at mærke. Heldigvis er der så meget andet, som jeg er rigtig glad for på min skole - derfor får jeg det til at fungere - men det er absolut ikke optimalt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have.

      Trist du er nødt til at have nedsat tid :(
      Det er mit indtryk, at jeg får mere forberedelse...selvom det da ikke er som den gang jeg startede som lærer.
      Jeg har fået et skema med 26 lektioner (er vant til at have 26-28 lektioner om ugen). Desuden har jeg en delt klasselærerfunktion. Om jeg har tilsyn e.lign. ved jeg ikke endnu, men vores opgaveoversigter skulle gerne komme på Intra i løbet af i dag.
      Ellers har jeg kun fast møder to timer om ugen.
      Det er min umiddelbare fornemmelse, at jeg har ca 800 timers undervisning om året (plejede at have omkring 850) og resten er tid til andre opgaver.
      Vi har fået et regneark, som vi skal notere vores tidsforbrug i. Det synes jeg er rart, for så kan jeg holde styr på hvor meget tid jeg bruger. (Har noteret tid de sidste 2-3 år, så er vant til det.)

      Der er dog stor forskel på skemaerne sammenlignet med min gamle skole. Jeg har set det skema jeg skulle have haft: Undervisning mandag, onsdag og torsdag fra 8-15 (en enkelt mellemtime om torsdagen... i 2. sidste time, hvor man jo virkelig er frisk i pæren)
      Tirsdag fra 8-11.40 og fredag fra 8-14. Det giver 30 lektioner om ugen. 4 af dem er dog UUV, som jeg kunne skulle læse ½ år...men stadigvæk...
      Udover de lange, fyldte skoledage er der møder til 17 om mandagen og 35 timers tilstedeværelse. (Dvs. det meste af min forberedelse ville ligge efter kl. 15, hvor jeg er totalt smadret. Tirsdagen undtaget.)
      Nå, men det er jo sådan set ligegyldigt, da mit nye skema giver mig undervisning mandag 8-14.45 (inkl. en mellemtime) tirsdag 8-13.45 (inkl. en mellemtime) onsdag 10-14.45, torsdag 8-13 og fredag 8-13.
      Det vigtigste er dog, at jeg IKKE har fuld tilstedeværelse, dvs. jeg kan lave min forberedelse, der hvor jeg er mest frisk i hovedet!
      En anden vigtig ting, er at jeg kun skal være i TRE klasser. Jeg har været vant til at have mellem 6-9 klasser. Det gør en forskel, der er helt enorm, så jeg GLÆDER mig til at komme i gang.

      Slet
  3. Ja, det er jo desværre en sang man har hørt før.
    Jeg forlod mit dejlige job på en sfo efter en omgang stress. Det var gået ned ad bakke med stedets kreativitet siden kommunalreformen, men skolereformen satte lige hovedet på sømmet. Så trist!

    Jeg ønsker dig tillykke med dit nye job og håber virkelig du blomstrer op som din have nu og fremover!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have.
      Jeg har været ude på min nye skole en enkelt dag - og mødt mine nye kolleger - fik en fantastisk varm velkomst.
      Kan mærke at jeg er begyndt at "sprudle" igen - sådan har jeg ikke haft det siden 2013. Jeg glæder mig helt vildt til at være "rigtig lærer" igen. :)

      Slet
  4. Held og lykke i dit nye job. Hvis man ikke er tilfreds i jobbet, må man gøre noget ved det. Det er jeg overbevist om, at du ikke vil fortryde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg har også temmelig meget på fornemmelsen, at jeg ikke fortryder. Jeg har en SÅ god fornemmelse i maven :)

      Slet
  5. Til lykke med det nye job, Esther! Dejligt for dig, men trist at det er blevet sådan i den danske folkeskole. Jeg håber du bliver glad og får en masse overskud i næste skoleår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Nana. Ja, det er synd for folkeskolen.
      Jeg er allerede meget gladere end jeg har været det længe - hvilket mine gamle kolleger også bemærkede ;)
      Energien er allerede højere end den har været længe og jeg er helt vild med at komme i gang med at planlægge næste skoleår. Jeg skal bl.a. have delt klasselærerfunktion i en 3. klasse - så små har jeg ikke prøvet at være klasselærer for, men det skal nok blive godt :)

      Slet
  6. Tillykke med dit nye job😀 Håber det bliver rigtig godt.
    Med venlig hilsen
    Lene
    Bedstemorshave

    SvarSlet
  7. Hei Esther!
    Har lest innlegget ditt med stor interesse. Jeg kjenner meg veldig godt igjen, selv om det ikke har kommet så langt i Norge. I hvert fall ikke i videregående skole ( fra 16-17 år). Hell og lykke i din nye jobb! Må være himla deilig å legge den gamle jobben bak seg. Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja, det har været en enorm stor lettelse at slippe det gamle job. (Er ansat indtil 31. juli, men holder jo ferie.) Jeg glæder mig til at komme i gang efter ferien - og sådan har jeg ikke haft det siden lockouten i 2013.

      Slet
  8. Tillykke med dit nye job Esther. I dygtige undervisere i folkeskolen har lidt med den nye lov. Jeg håber, at det nye sted bliver der, hvor arbejdsglæden får lov til at blomstre igen. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja, det er trist at de smadrer folkeskolen.
      Jeg kan allerede mærke, at min arbejdsglæde i skrivende stund er højere end den har været siden 2013, så det tegner rigtig godt.

      Slet
  9. Tillykke med jobbet Esther, hvor er det dejligt for dig, jeg håber, du bliver glad for den frie skole. Jeg har selv arbejdet på en efterskole og en højskole, godt nok kun på kontoret, men det er noget ganske andet end folkeskolen.
    Jeg tænker, dit helbred nu bliver bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth og mange tak.
      Jeg tror også mit helbred bliver bedre :)

      Slet
  10. Stort tillykke med dit nye job :) :), bare det med at du nu har sagt op !! er et kæmpeskridt - flot gået :) :)
    - Folkeskolen har desværre spillet fallit over det meste af landet desværre efter den nye åndssvage skolereform... vi har selv 3 børn i folkeskolen og mærker også hvor latterlig reformen er :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Tim.

      Der er faktisk ret mange gode takter i folkeskolereformen mht. timernes indhold (Fx. tidlig tysk og den der "varierede og spændende undervisning", der dog tager længere tid at forberede end røv-til-bænk undervisning)

      Problemet er, at de har ladet en LOV erstatte lærernes overenskomst (og det er lige blevet meldt ud, at Lov 409 skal bestå,så det er ligegyldigt med de krav lærerne stiller til OK18. Lærerne skal nemlig slet ikke have lov til at forhandle frit mere, hvis det står til KL og Christiansborg.)

      - så lærernes arbejdstid skal finansiere skolereformen ved at lærerne får flere timer og mindre tid til at forberede dem!

      Jeg har stadig ikke glemt 2013 og politikernes smædekampagner mod lærerne - og jeg er lykkelig for nu at være på en friskole (Selvom Moderniseringsstyrelsen (som orkestrerede lockouten) er vores forhandlere.)

      Slet
  11. Tillykke med det nye job og held og lykke med det, jeg håber at du bliver glad for det:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have. Jeg har i hvert fald en rigtig god fornemmelse :)

      Slet
  12. Kære Esther, tillykke med det nye job, men samtidig trist at du må forlade folkeskolen, da det er en at samfundets grundpiller. Desværre står der alt for lidt forståelse og respekt om lærernes job og funktion, samt en misforståelse om minimalt arbejde og lange ferier....Hvor tit har jeg ikke hørt folk udtale sig om, at efter 1-2 år må det jo være rutine...Men de har dog ikke selv lyst til at være lærer ! Nå men det kan vi jo sikkert blive enige om. Tillykke og god vind.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Henrik

      Ja, vi er fuldstændig enige :)
      Mvh
      Esther

      Slet
  13. Hej Esther
    Herfra skal der da også lyde et kæmpe tillykke. Hvor er det flot at du tog tyrene ved hornene og sagde op. Det er dig du skal tænke på, der kommer ikke nogen fra Folkeskolen og siger tak når du ligger der.
    Du er garanteret både en festlig og farverig lærer og nu er der nogle heldige børn der kommer til at mærke det.
    Tillykke med dit nye job
    Kæmpe krammer fra mig.
    Ps. du er sku sej :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde du...og mange tak.
      Som en af mine tidligere kolleger sagde; "De skulle have passet bedre på dig, skolen får aldrig sådan en tysklærer igen"...og det har hun da ret i.
      Knus

      Slet