søndag den 4. november 2018

Herligt!

Det er en skøn fornemmelse at se en bunke blade på 50-60 cm forvandle sig til 1 cm "gemme-artikler" :)

En-to gange om året tager jeg sådan en tur - og ih, hvor er det dejligt at komme af med de bunker af, hovedsageligt, haveblade. 

Det allersidste blad jeg bladrede i, var et tysk blad - og tænk sig, så var der sørme to sider om efterårsblomstrende krokus :) Herligt!
 Apropos efterårsblomstrende krokus, er her lidt flere billeder af crocus speciosus, som stadig står fint.




 I denne weekend knokler Carsten igen  - han er ved at sætte bobleplast op i udestuen - så citrustræet og andre frostfølsomme planter forhåbentlig overlever vinteren. (Vi har også en olieradiator kørende i kolde nætter.)
Han er nået cirka halvvejs og allerede nu kan vi mærke en forskel; der er mindre træk, end der plejer at være.

Mens han er i udestuen, opholder jeg mig i krearummet. Jeg er gået i gang med et større projekt "Få orden på dit krea-grej"; Igår ryddede jeg op i mine "krea-kasser" og frasorterede rigtig meget garn, piberensere, papir, stof etc. 
Det tager jeg med ud på skolen i morgen, så kan de få glæde af det der.

Samtidig er jeg gået i gang med at male den kommode jeg købte på loppemarked sidste søndag. Den indgår nemlig i mit projekt.
Selve kommoden er nem nok at male - det bliver skufferne, der kommer til at tage længst tid, da forsiderne skal pilles af - og males - og det er dem, der holder skuffen samlet...det skal nok blive sjovt :)

24 kommentarer:

  1. God idé med havebladene, det var vi flere, der skulle gøre en vinter dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er i hvert fald nødt til det, ellers får jeg hurtigt alt for mange bunker. Køber jo både danske, svenske, tyske og engelske haveblade....og i år også hollandske :)

      Slet
  2. Dejligt, at få sådanne projekter fra hånde. Min dag er gået med at lave regnskab, men lige om lidt vil jeg ud i det dejlige vejr 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rart at komme lidt videre, selvom det er et længere projekt (tidsmæssigt)...satser dog på at være helt færdig med krearummet inden 1. december.

      Slet
  3. Hej Esther!
    Det blir snabbt en hög av trädgårdstidningar, skulle behövas lite rensning här också. Dina crocus är så fina.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør der nemlig, især når man køber så mange blade som jeg gør :)

      Slet
  4. Hej Esther!

    Alltid en stor lättnad att rensa ut, jag är inte så ordentlig av mig men varje höst får jag en sådan lust att göra mig av med sådant som bara ligger på hög och väntar på att packas ihop och köras till återvinning. Skön känsla när det är gjort.

    Ha det gott Esther och njut av dina blommande höstkrokusar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt at få ryddet op og sorteret/smidt ud. Det giver "luft". Både fysisk og mentalt.

      Du kan tro, jeg nyder mine høstkrokus :)

      Slet
  5. Hej Esther

    Ja det lyder smart - det burde jeg nok få gjort - der er jo så lamngt mellen'snapsene' i de kulørte blade:)
    flotte billeder!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter at have købt haveblade i en hel del år, er der ret meget jeg ved i forvejen, så det jeg mest gemmer er artikler, som den viste og så oftest gode ideer til haven, dekorationsideer og artikler om små haver, hvis de er interessante. Det bliver derfor ikke til så meget.

      Slet
  6. Det er godt at få ryddet op! Det giver plads både i skuffer og sind :-) Og hvor er de altså smukke, de små efterårskrokus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er skønt at rydde op. Jeg har dog stadig for mange krea-ting, men det kommer til at hjælpe, når kommoden er indflytningsklar. Det er især mit Vintage Paint og mosaik, der fylder meget.

      Slet
  7. Hei!
    Så fin høstblomstring. Det er alltid deilig å få ryddet opp.
    God kveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt at få ryddet ud/op :)

      Slet
  8. Skønt at få ryddet op! Efterårskrokus er nydt for mig - de er smukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også kun kendt til efterårsblomstrende krokus i et par år.

      Slet
  9. Jeg tror nok, at jeg til vinter går fuldstændig radikalt til værks og smider hele årgange af haveblade ud uden at gemme noget som helst. Det har nemlig vist sig at være alt for sjældent, at jeg bruger, de artikler, jeg ellers har gemt.

    SvarSlet
    Svar
    1. De eneste artikler jeg har gemt er artiklen om krokus, derudover nogle artikler med gode ideer til haven, dekorationsideer og et par artikler om små haver (er jo min kæphest) :)
      De eneste blade jeg stadig har liggende i hele årgange (men de ligger gemt af vejen i en kasse) er HAVEN. På et tidspunkt ryger de dog også igennem "flænseren".

      Slet
  10. Det skønt at få ryddet op og ud, super god ide at tage det med på skolen :o) jeg plejer at aflevere mit til min veninde, hun er leder i en børnehave og de sætter virkeligt pris på alt.

    Dine krokus er altså så smukke og Carsten han er da bare god til det der indpakning.
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Min kollega blev også meget glad :)

      Ja, jeg skal helst sikkert også have fat i flere andre høstkrokus næste sommer.

      Knus

      Slet
  11. Hvilken oprydningsbedrift. Jeg tager ofte fotos af mindre artikler og billeder. Så fylder de endnu mindre.
    Det forbavsede mig i øvrigt at safrankrokus blomstrer nu. Jeg troede kun det var tidløs. Men hva' ve' jeg om krokus...
    Go fornøjelse med kommoden.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også en god ide, men jeg kan godt lide at sidde med papir i hånden af og til :)
      Safrankrokus er afblomstret for et par uger siden. Det er speciosus, der blomstrer nu.
      Høsttidløs, Colchicum autumnale. er ikke krokus.
      (Fra Havenyt.dk: Tidløs har 6 støvdragere og 3 grifler, krokus har 3 støvdragere og 1 griffel.) :)

      Slet
    2. Ja, det viser bare min uvidenhed på det punkt, men jeg bliver klogere, takket være dig :-) Safrankrokus er da utroligt speciel af både udseende og blomstringstid.
      Jeg kan sådan set også godt lide papir, men efterhånden har jeg lettere ved at katalogisere og især finde det igen, hvis jeg har det digitalt.

      Slet
  12. De høstblomstrende krokus er riktig vakre.
    Nå har jeg endelig fått plantret noen. Så neste høst...

    SvarSlet