fredag den 11. januar 2019

Nye planter med posten

Så kom de planter jeg havde bestilt hos Lotta Plants (Ja, jeg ved godt jeg har netshoppet for vildt her på det sidste...fnis.)

Hele to pakker stod der til mig (og nej, jeg aner ikke hvor planterne skal plantes - endnu - men jeg finder plads til dem, det gør jeg jo altid):
 Den høje pakke indeholdt fire nye clematis.
 I den lille pakke var der tre stedsegrønne planter:

2 x Juniperus horizontalis 'Golden Carpet'
1 x Juniperus squamata 'Blue Star'
Allerede da jeg åbnede kassen, undrede jeg mig over farven på 'Golden Carpet'. Det brune føltes dog ikke tørt/vissent, det føltes som det grønne, men havde bare en forkert farve.

Jeg skrev dog straks til Lotta Plants og der gik kun 28 minutter, så havde de svaret:

Dear Esther,

Thank you for your email.

The brownish branches on the Juniperus horizontalis 'Golden Carpet' is a normal behavior in the winter.
In spring they will recolor back to green-yellow.

To be sure I have checked this at my supplier, and he agreed on the winter color.
If you prefer I can send you some pictures of the production-field, which is outside and show all the same color.

However, if you are afraid this is not the correct story, I can offer you to refund these two plants.

My apologies for the inconvenience.


Kind regards,

Det er da god kundepleje. 

Jeg har dog hverken bedt om fotos eller refusion - til gengæld vender jeg - lettere arrigt - tilbage til foråret, hvis de ikke skifter tilbage til den grønne farve :D

Jeg har dog hørt det med farveskift før. Mine benved Euonymus fort. 'Emerald Gaiety' får en mere orange/brun farve på bladene om efteråret...og skifter så tilbage til det grøn/hvide om foråret, så jeg har vel ingen grund til at tvivle på det ikke også sker med 'Golden Carpet'.

I ønskes en dejlig weekend.

18 kommentarer:

  1. Ja, jeg ville også blive nervøs over den farve, for det er jo et voldsomt større farveskift end den matgrønne farve, som fx thujaer og ener kan få om vinteren, men svaret lyder jo både venligt og betryggende, så mon ikke det går godt? Jeg krydser fingre.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg krydser også fingre...kiggede lige til dem i dag og det ser ud til de er lidt mindre gule nu...men vinteren er jo ikke overstået endnu.

      Slet
  2. Flere clematis. Den Marjorie bliver du glad for, jeg har to, de har de fineste små blomster, som billedet viser. Mon ikke de andre arter sig, det tænker jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med nye clematis, selvom jeg ikke aner hvor jeg skal sætte dem endnu...men det ved jeg jo sjældent, når jeg køber nye planter ;)

      Slet
  3. Hej Esther

    Alletiders med lidt nyt -
    Du har helt ret det er god service, men også nødvendigt sådan et internetfirma lever af tilfredse kunder:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten

      Præcis - ellers holder de jo ikke længe.

      Slet
  4. smukke clematis. Er lidt, lillebittesmule misundelig. Clematis kan ikke lide mig eller min jord. Jeg har kun èn der gror og blomstrer fint. Resten går ud efter et årstid. Surt.
    Men man kan ikke have alting, trøster jeg mig med.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Her går clematis også ud - tror jeg mistede 7-10 i den tørre sommer sidste år...det finder jeg ud af om et par måneder.
      Her trives roser til gengæld ikke særlig godt, men det er nok min egen skyld.

      Slet
  5. Sig mig lige, hvordan bærer du dig ad med at få plads til alle de nye planter ? har Carsten bygget tagteresse på huset eller har han bygget køjesenge til dem ? :o))))
    Jeg syntes bestemt at huske at du for 2 år siden sagde STOP, der kan ikke være mere.
    Du er altså ganske enkelt imponerende og de der Clematis er da bare så smukke. Jeg var ikke klar over at man kunne bestille på denne tid af året.
    KNUS fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, søde Linda....har jo formentlig mistet en del planter sidste sommer, så mon ikke jeg finder plads? Det plejer jeg jo at gøre.
      Knus

      Slet
  6. Spændende med pakker, især den slags du får i denne tid 😀
    Det lyder, som om der er god service, der hvor du har handlet, så nu er det jo bare at se tiden an.
    Spændende med nye Klematis, jeg har planer om, at få lidt flere, men ved ikke lige hvor jeg kan sætte dem.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi...jeg ved nærmest aldrig hvor jeg skal sætte nye planter, men det lykkes altid.

      Ja, det er spændende om, der er noget med planterne eller ej. De ser en anelse grønnere ud nu, synes jeg...vi får se.

      Slet
  7. Ikke for at gøre dig ked af det,men der står flere steder på nettet, at den enebær skal være gulgrøn hele vinteren og ikke blive angrebet af Pæregitterrust,som det ligner.Salgsplanter må ikke se sådan ud,da de kan sprede smitte i hele haven.
    Hilsen Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Jeg må se, hvad det bliver til med planterne. Kiggede til dem idag, og synes de så noget grønnere ud...men må bare vente og se. Hvis de ikke bliver helt grønne, så skriver jeg selvfølgelig til dem igen.

      Slet
  8. Hej Esther
    Ja jeg kender altså ingen som dig, der kan finde plads til så mange planter og klematis :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...det gør jeg heller ikke. Bliver til stadighed forbløffet over jeg kan finde plads til nye planter.

      Slet
  9. Hejsan!

    Spännande med nya plantor, du hittar nog plats när det är dags, det gör man alltid. Jag törs inte uttala mig om färgen på barrväxterna men fin service du fick så snabbt. Hoppas att allt är okej och att dina plantor grönskar när våren kommer.

    Allt gott!

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber også planterne viser sig at være okay, men ellers skriver jeg til dem igen....for så må de jo erstatte planterne, som de jo har tilbudt.

      Slet