onsdag den 29. juli 2015

Regn, regn og atter regn og lidt om dræbersnegle - opdateret

ARGH altså!

Min ferie lakker jo mod enden - og det ville bare være så dejligt at få min lettere forpjuskede have til at se trimmet ud igen, men vejrguderne gør det sørme ikke nemt.

Ved halv ottetiden i morges var jeg lige en kort tur udenfor for at få hængt mit nye skilt op. Det var tørvejr, da skiltet blev hængt op og jeg besluttede mig for at gå ind og skifte til havetøj....men inden jeg nåede fordøren, var det igen begyndt at dryppe....og nu har det regnet nonstop lige siden. Jeg bliver så træt!

Jeg har det egentlig fint nok med at temperaturen ikke er så høj, men for pokker altså, hvor jeg ikke gider al den regn (og jeg ved godt, at vi oven i købet ikke har fået ret meget her, sammenlignet med resten af landet.)

Skiltet kom op at hænge ved indgangen til køkkenhaven. Der hænger det fint, synes jeg.


Nu håber jeg så det kan få lov til at blive hængende. Jeg havde på et tidspunkt et metalskilt med teksten "Vi er i haven"...men det "forsvandt" jo lige pludselig. Utroligt, eftersom jeg ikke bor et særlig befærdet sted.

Nu til noget helt andet: dræbersnegle.

Jeg har indtil videre, med ret stor succes, brugt sneglefælder med øl. Ulempen er naturligvis at det er alle snegle, der ryger i, men på den anden side, så æder de jo også af mine dahliaer og andre planter..så...
Kæresten synes vist mest ulempen er al den øl, der bruges. Hehe.

I dag har jeg dog prøvet en ny - også giftfri - metode. Om den er en succes ved jeg dog ikke helt endnu.

Jeg så denne video forleden, hvor man så en solsort spise dræbersnegle. Det var jo et forsøg værd at afprøve en sådan fælde, så det gjorde jeg.


Jeg fandt en stor, fed dræbersnegl i mit surbundsbed og lagde den på stenen...og gik indenfor igen. Jeg holdt øje med den gennem vinduet flere gange....og hver gang kunne jeg se, at den nærmede sig vandet - og så stoppede den, drejede sig og forsøgte at finde en anden vej.

Men, så satte jeg mig jo ved computeren og glemte alt om sneglen. Da jeg kiggede her for lidt siden, var sneglen væk og den lille klump jord lå i vandet. Det skal lige siges at sneglen havde snoet sig fri af jorden, mens den kravlede rundt på stenen.

Jeg håber selvfølgelig det har været en fugl, der har nuppet den, men jeg ved det jo ikke med sikkerhed...så nu har jeg degraderet en træpincet fra køkkenet til sneglefanger og når det så giver et lille ophold i regnen, må jeg afprøve fælden igen.

Såfremt fælden virker, finder jeg et større fad og nogle større sten, så der kan være flere snegle. Jeg skal nok holde jer opdateret :)

UPDATE kl. 10.59  Er ret sikker på den første snegl slap fri....for se nu her:


Da jeg kom ud igen for at tjekke var det lige ved at lykkes for den første af dem. Det er jo ikke meningen, så nu har jeg sat stenen og sneglene i en gammel opvaskebalje...så må vi se om de kan komme væk derfra...! Det håber jeg ikke, for nu er der en længere tur over vand og så op ad en høj kant...! Vi får se.


6 kommentarer:

  1. Så flott skilt du har hengt opp! Håper at det kanfå bli hengende ja, og det er ergerlig når ting ikke kan få være i fred.
    Snegler har jeg ikke, men forstår at du vil bli kvitt de.

    SvarSlet
  2. Jeg har det lige som dig! Temperaturmæssigt er 20 grader fint, man kan få lavet noget under behagelige forhold, men nu har jeg også fået nok af regn - det er så vådt derude! Dræbersnegle har jeg af en eller anden grund ikke i år, jeg plejer at have rigeligt...

    SvarSlet
  3. I forhold til sidste år, så behøver vi ikke vande bedene i år. Det klarer himlen for os.
    Jeg er heller ikke til for varmt, men må indrømme at jeg foretrækker de der 20 til 22 grader, når nu det er sommer :0)

    Vi har også dræbersnegle, men også en dreng som syntes der er SÅ søde... En dag lå han på knæ på græsplænen og nærstuderede en som spiste. Faktisk fodrede han den med et græsstrå og kom og viste os stået, når den havde taget en bid ; 0)

    SvarSlet
  4. Fint eksperiment, jeg har også set videoen, men med alle de snegle vi har, tror jeg desværre ikke, at solsortene kan tage dem alle desværre. Jeg har også en enkelt gang set en solsort tage en snegl. Hører gerne mere om dit forsøg.

    SvarSlet
  5. Vi må håbe dit skilt får lov til at hænge, for det er et fint skilt.
    Spændende hvad der er af eksperimenter i forhold til sneglene , den der en dag finder det helt rigtige bliver jo millionær.
    Kh Linda

    SvarSlet
  6. hmmmmm jeg ordnede bed forleden og der smed jeg sneglene ned i en murerspand med vand.... da jeg kom hen til spanden var sneglene på vej op over kanten af spanden.... tror desværre godt de forcerer en del vand for deres frihed :C nu får de et hak med planteskovlen, så er det slut med at kravle :)

    SvarSlet