torsdag den 30. juli 2015

Det ser ikke godt ud...

...men det skal jo gøres.

Det kan jeg konstatere efter at have været flittig med saksen i dag. Heldigvis er det dog kun for et par uger, for så skulle planterne da gerne have fået nyt løv. Jeg er ikke færdig endnu, men fire timer er fint nok, når jeg nu tager i betragtning at ryggen ikke er i "havetræning". Skulle jo nødig komme til skade, så jeg ikke kan komme i haven i weekenden.

Jeg har næsten ikke luget i dag, men i stedet koncentreret mig om at "rydde op"/klippe ned og lave stiklinge.

Her er det de tre storkenæb yderst til venstre i det lyserøde bed. De så ærlig talt temmelig kedelige ud, så de blev klippet voldsomt ned. Den ene af dem, den bagerste (Navneskiltet er forsvundet) er meget nem at lave stiklinger af, da den danner "puder", så det har jeg gjort.


I det blå bed gik jeg endnu mere drastisk til værk.

Her hvordan det så ud i går aftes; temmelig forpjusket, især storkenæbbene.


Her lidt tættere på ca. midten af bedet. Jeg er ret træt af katteurten, den vælter ud over min buksbom, så den har jeg forsøgt at fjerne i dette bed, ikke i bedet bagved. Der har jeg blot klippet den ned.


 Jeg har dog ikke fået alle rødder med, så den kommer igen, men jeg skal love for der kom lys og luft i bedet.

Bemærk den lillebitte storkenæb midt i bedet. Utroligt den har overlevet at være dækket af andre planter. Nu bliver det spændende om den så har tænkt sig at vokse.


De to voldsomt store storkenæb blev klippet i bund og så dukkede der sandelig flere storkenæb op...jeg kan godt huske jeg plantede dem, men jeg havde faktisk glemt dem, da de to andre jo dækkede for dem.

Til næste år husker jeg saftsuseme at sætte staudestøtte på FØR planterne vokser sig store!


Nogle bede bliver dog ikke grimmere af at der bliver klippet ned....bare se mit lille hvide bed her.... totalt kaos før jeg gik i gang med saksen:


...og her bagefter. Noget af en forskel :)


 Her fra en anden vinkel:


De to pæoner jeg købte i Bilka (til højre for jernstativet) er begge to kommet fint. De har ikke blomstret i år, men det regnede jeg nu heller ikke med de ville. Er spændt på om de gør det til næste år, hvis de ellers overlever vinteren. Jeg har ikke haft pæoner før.

Jeg har som sagt lavet en del stiklinge af tre forskellige storkenæb. Jeg husker ikke navnene, men fælles for dem er, at de danner "puder", så det er ret nemt at lave stiklinge.

Stiklingene er ikke til mig selv, de er til at give væk, da jeg jo ikke har plads i haven. Jeg ved bl.a. at flere i min familie er interesserede og resten finder jeg nok også modtagere til. Nu skal jeg jo først se om de lykkes.


Lige nu ligner det jo noget værre rod, men om et par uger skulle der gerne være småplanter.

Forøvrigt, så smed jeg ikke katteurten ud, den har jeg lavet to spande stiklinge af også... :)

Til sidst prøvede jeg så at lave nogle stiklinge af min højtelskede rose 'Lykkefund'. Jeg har brugt rodhormon eller hvad det nu hedder, så jeg er ret spændt på, om de bliver til noget.


Jeg har før - med succes - lavet stiklinge af min New Dawn, så nu skulle jeg prøve med 'Lykkefund'.

De stiklinge der blev til noget (Altså New Dawn) plantede jeg som en plante og jeg har da en bette New Dawn ovre i et hjørne, hvor den endnu ikke gør meget væsen af sig.

I morges blev jeg forøvrigt færdig med den mosaikpotte jeg har lavet. Det gør jeg aldrig igen! Altså lægger mosaik på en urtepotte, der ikke "går lige op og ned"....hold op, det var svært at sætte stenene pænt, for ikke at tale om at putte mosaikfiller imellem stenene.

Alt det besvær taget i betragtning, er jeg godt nok tilfreds med den og den står nu i Flammebedet. Den skal naturligvis tilplantes, jeg skal bare lige finde en plante først. Lige nu står der bare en akeleje i en potte i den.


Nu vil jeg til gengæld hvile ryggen lidt.... så må jeg læse blogs senere.

Hav en dejlig eftermiddag og aften.

5 kommentarer:

  1. Jeg har været i gang med samme øvelse i dag - men jeg synes, det går så langsomt med at komme igen, så jeg har flyttet rundt på nogen ting, så hullerne blev knap så voldsomme!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så langt er jeg slet ikke nået endnu. Mangler stadig at klippe en hel del før jeg går i gang med at luge...og SÅ tager jeg stilling til hvad jeg vil gøre ved eventuelle huller :)

      Slet
  2. Det er et stort arbejde at rydde op i bedene, men det skal jo gøres, senere bliver det heldigvis pænt igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk første sommer hvor jeg "tør" bruge saksen så meget. Det kommer nok med erfaringen, som jo heldigvis vokser år for år.

      Slet
  3. Ja, det er mye å rydde opp i ute i bedene. Så flott din mosaikkpotte ble! Kan tenke meg at det var mye arbeide ja!
    Spennende med dine forsøk på å lage nye roser. Det har jeg aldri prøvd meg på. Klipper du bare av en stilk og setter den i jorden?

    SvarSlet