lørdag den 9. september 2017

"Det er jo lige, så du stråler...."

Ovenstående kommentar har jeg fået rigtig mange gange de sidste fire uger - og jeg bliver lige begejstret, hver gang nogen siger det til mig, for det er altså også en kolossal forandring, der er sket med mig, siden jeg startede som friskolelærer - for fire uger siden.

Jeg får nu lov til at være LÆRER igen!

Jeg er glad, begejstret, lykkelig og oveni er jeg - endelig - begyndt at mærke energi og overskud igen, hvilket er en helt ny - og skøn fornemmelse.

Mine nye, fantastiske kolleger og ledere har taget supergodt imod mig; Allerede fra dag 1 fik de mig til at føle mig "som en del af holdet".

Min med-klasselærer er et fantastisk, sødt, sprudlende, energisk, positivt og varmt menneske, som jeg er meget, meget glad for at dele klasse med.

Vi deler klasselærerfunktionen i en 3. klasse, hvor vi har 17 søde, dejlige og meget livlige børn. Jeg underviser dem i matematik, engelsk, kristendom, natur/teknik og historie.

Der er en del relationsarbejde når man er klasselærer og selvom det kan være tungt, så er det okay. Jeg holder allerede meget af "mine" unger, så efter en god nats søvn er jeg klar og glæder mig til endnu en dag i deres selskab.

Udover min 3. klasse har jeg 6. og 7. klasse til engelsk, tysk og historie. De to klasser er jeg også meget glad for at undervise, så jeg er bare SÅ glad.

I grunden havde jeg vel slet ikke behøvet at skrive ovenstående. Egentlig kunne jeg vel bare have nøjedes med en enkelt sætning:

Jeg ELSKER min nye arbejdsplads :)



......og så ikke mere om mit pragtfulde job, men i stedet noget havestof:


I går stod der 30 kg løg til mig, da jeg kom hjem!
Nu var vi dog fire, der var gået sammen om at indkøbe, så det var "kun" 600 løg jeg skulle have.

Jeg fik fordelt løgene og i løbet af igår og i dag fik jeg kørt løgene ud til veninderne, så de var af vejen.

Det øsregner det meste af tiden idag, så jeg planlægger at begynde at lægge nogle af løgene i morgen, hvis det ellers holder tørt.

Ellers sker der ikke så meget i haven. Jeg har ikke rigtig lavet noget derude, udover lige at holde stierne rene og fjerne meget synligt ukrudt, men fordi den fik sådan en overhaling op til Åben have, så er den stadig præsentabel, hvilket jeg finder ualmindelig dejligt.
I år overvejer jeg forøvrigt at klippe nogle af stauderne ned her i efteråret, så haven ser lidt pænere ud vinteren igennem - og der så vil være lidt mindre arbejde i foråret.

De første efterårstegn er så småt begyndt at vise sig, men her er stadig mange blomster:
 Clematis 'Anita', som er i sin første sæson. Den er meget yndlig, synes jeg.
 Clematis 'Vanessa' står ved siden af den - og den blomstrer også ret meget, taget i betragtning, at den også først blev plantet i foråret.

 De to Clematis 'Vitalba' jeg plantede i forhaven sidste år, har slet ikke blomstret, men forleden opdagede jeg, at den ene sørme havde fået lidt blomster.
 Clematis 'Silver Moon' blomster nu for anden gang. Den er også ny i år.
Dahliaerne i mistbænken har det glimrende. For en gangs skyld har jeg både givet dem (dyr) langtidsgødning og plantet dem i Champost - og det skal jeg da lige love for, de kan lide.

Selvom de står i mistbænken - og derfor er lidt over jorden, så er nogle af dem et godt stykke højere end mig, så de er vel omkring 180-190 cm høje. (Jeg er 182 cm høj) 
Det er forøvrigt motorcyklen, der står overdækket til højre i billedet, hvis nogen skulle undre sig over det blå plastic.

I Flammebedet er jeg helt vild med kombinationen af mine staudesolsikker (Helianthus 'Sheila's Sunshine', Helianthus Giganteus og Helianthus Staffe microcephalus), den lilla spydverbena (Verbena hastata 'Blue Spires') og så de orange montbretia i bunden.
I forhaven er mine hvide hjortetrøst (Eupatorium 'Ivory Tower') næsten sprunget ud og dem er jeg (også) meget glad for. Jeg synes, de er meget smukke.
Min sølvlys (Cimicifuga ramosa), som jeg fik af min mor sidste år, står atter smukt. Den lader til at trives i mistbænken i køkkenhaveafdelingen.
 Min Brunnera macrophylla 'Jack Frost' fik jeg endelig fundet plads til - og den har kvitteret med at vokse sig stor og flot.
 Her er det en malva, enten 'Braveheart' eller 'Mystic Merlin' - sået i foråret.
 En rudbeckia - også sået i foråret.
 Dahlia 'Seattle'
 ...og til sidst en af de mange zinnia, også sået i foråret.
Om lidt skal vi ud ad døren, men jeg vil se om ikke jeg kan få tid til en blogrundfart i morgen tidlig inden skoleforberedelser og løglægning.
Hav en dejlig lørdag aften :)

20 kommentarer:

  1. Hej Esther
    Hvor er det dog fantastisk skønt at høre du er så glad :o) man bliver jo i ganske dejligt humør af at læse dit indlæg.
    Hvordan i alverden får du plads til alle de løg :o)
    Den der hjortetrøst, er altså meget smuk. Dufter den lige så slemt som de dråber man kan købe ?
    Knus og fantastisk weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Dejligt mit humør kan smitte :)
      Stod under KrebsFalch-koncerten igår aftes og tænkte, at jeg da vist var nærmest lykkelig :)

      Jeg ved faktisk ikke, om hjortetrøsten dufter/lugter. Har ikke stukket næsen ned i den, da den oftest har været våd :)

      Knus

      Slet
  2. Hej Esther. At have en god arbejdsplads betyder alt. Dejligt at høre at du trives det nye sted. Jeg har det præcis som du. Glad og træt. Så haven når jeg ikke så meget i lige for tiden. God weekend til dig. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Ja, jeg skal lige love for, at en god arbejdsplads gør en gevaldig forskel. Jeg anede ikke, det ville blive en så stor forandring, men jeg stornyder det.

      God søndag til dig.

      Slet
  3. Fine plantebilleder, men jeg hæftede mig mest ved startteksten. Hvor er det godt at høre, at du er glad for den frie skole. Jeg har anbefalet min veninde at gøre som du har gjort, søg job ved en af de frie skoler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, jeg kan i hvert fald kun anbefale at søge ind på en friskole (Der er dog også forskel på friskoler. Jeg har set nogle friskole-stillingsopslag, hvor jeg bare tænkte "Ellers tak, den skole lyder lige så slem som den jeg kommer fra mht. arbejdsbetingelser for lærerne".
      Heldigvis er de fleste friskoler "frie"....også mht. arbejdsbetingelserne for lærerne.

      Slet
  4. Kære Esther Hvor vidunderligt at høre, at du trives så godt i dit nye job. Det er så vigtigt! Jeg er helt vild med din buksbom hække så flotte sammen med dine sten gange. Wau. knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja tak - det er skønt at opleve igen at være glad for sit job :)

      Jeg er også meget glad for mine buksbomhække, kan du tro.

      Slet
  5. Hej Ester!

    Så gott att du funnit en arbetsplats som känns rätt och riktig och som fyller på energin, för det gör det när man mår gott.

    Vackra bilder från din prydliga trädgård, där finns mycket fint att njuta av såhär under sensommaren.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det er så fantastisk at jeg nu oplever, at mit arbejde kan give mig energi, når det nu de sidste fire år kun gik nedad bakke med min arbejdsglæde og energi.

      Slet
  6. Hvor er det godt at høre at du trives så godt med dit nye arbejde! Jeg har selv oplevet - som gymnasielærer - at det kunne være svært at få lov til at "bare" at undervise i mine fag, og jeg er helt sikker på at det er langt værre i folkeskolen, så jeg forstår dig virkelig.
    God fornøjelse med løglægningen!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nana
      Tak skal du have. Ja, det er simpelthen fantastisk at kunne få lov til at koncentrere sig om sine fag....og hvis der endelig kommer "projekter" op, så kommer de fra skolen selv og er ikke et kommunalt tiltag, som skolen SKAL arbejde med. Det var jeg simpelthen SÅ træt af at skulle bruge energi på, når jeg egentlig bare gerne ville kunne levere en god undervisning.

      Tak, vejret holder tørt i dag, så regner med at få lagt lidt løg i eftermiddag en gang....har gang i skoleforberedelserne frem til kl. 13 (afbrudt af lidt overspringshandlinger...hehe.)

      Slet
  7. Hej Esther!
    Din trädgård ser välmående ut, och många fina klematis som blommar. Blir påmind om att jag måste beställa lökar, så det blir fint till våren. Det är viktigt att man trivs med sin arbetsplats, och det låter som att du hamnat helt rätt.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det er rigtig vigtigt, at man trives på sit job.
      Du må ud og have købt nogle løg, ja :) Også god søndag til dig.

      Slet
  8. Hej Esther
    Hvor er det dejligt at du trives på dit nye arbejde og endelig kan få lov at undervise som du allerhelst vil :)
    Godt du ikke går ned på løg, det er jo ikke ligefrem din stil :). Hvor har du mange fine klematis i blomst.
    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha...nej det ville godt nok klæde mig dårligt, hvis jeg gik ned på løg.

      Slet
  9. Så flotte bilder av dine clematis! Din Vanessa er veldig lik en jeg har. De gir så mye glede nå på sensommeren.

    Flott at din jobb gir deg energi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, det ser fint ud med nogle af mine clematis nu. Andre (temmelig mange) er visnet...sikkert visnesyge.

      ja, det er skønt at have fået det dejligt job.

      Slet
  10. Hvor er det dejligt, at høre om din nyfundne arbejdsglæde. Desværre er der mange af os lærere, der ikke helt kan finde den. Jeg var så heldig, at få et vikariat på en skole fra februar og frem til ferien, hvor jeg virkelig var glad for at være og det ser ud til, at jeg starter der igen her til oktober :-)
    Nå, men det er jo haven, der skal snakkes om og hvor har du mange ting, der stadig blomstrer. Jeg har også fået den hvide Hjortetrøst og er glad for den, min står sammen med en Lægestokrose, de passer perfekt sammen. Jeg kan rigtig godt lide dine klematis, jeg har ikke så mange, men det skal der laves om på. Jeg har en Vitalba, der vokser op i en gammel fyr, den blev brugt i vores svigerdatters brudebuket, her i weekenden sammen med lilla georginer, det var så fin.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Jeg ved jo så udmærket, hvordan mange lærere har det og synes det er så trist og ærgerligt :(
      Håber du igen kan starte på den skole du nævner. Det betyder så meget, at man kan lide sit arbejde.

      Slet