søndag den 24. september 2017

Endelig i haven igen

Det er mindst 14 dage siden jeg sidst har været i haven, nok tættere på tre uger, faktisk.... og det kunne man så også godt se.

I perioden kom der jo en storm forbi....Den lagde bl.a. vores bønnestativ ned.

Vi plantede bønnerne igen, men der gik kun ½ dag, så var stativet atter væltet - ned over min buksbombørnehave, der dog heldigvis overlevede - så bønnesæsonen 2017 sluttede temmelig brat.

3735 gram bønner nåede vi at høste på de syv planter.

 Næste år bliver stativet sat fast med store "kramper" ned i jorden og tøjret til huset!

Vi var i haven fra 10.30 - 14.00 i dag. Inden vi gik i gang så der sådan ud:

 Stormen havde også været hård ved vores lille æbletræ.
Det vigtigste i dag var at få fejet stierne og evt. få klippet lidt der, hvor stormen havde væltet planterne.

I Flammebedet kan jeg se, at mine staudesolsikker - som jeg er meget begejstret for - skal have stativer at vokse i næste sæson, så de ikke vælter, som tilfældet er nu. 

De er dog kun væltet inde i bedet, og har stadig så mange blomster, så jeg lod saksen blive i lommen.

Det gjorde jeg så ikke, da jeg nåede frem til mine echinops (tidsler). De så ikke for kønne ud, så de fik højden halveret - og dét pyntede.
Så kan stien igen betrædes :)
 Bag ved rønnebærtræet, har jeg haft et lidt dumt bed med ret mange skvalderkål. Igennem forår og sommer har jeg ofte luget der og lige for tiden er skvalderkålbestanden ikke så voldsom.

I flere år har jeg haft løg liggende der. Især krokus. Det har jeg stadig, men nu har jeg også fået plantet et par storkenæb og to hostaer.
 Hostaen til højre har jeg fået af min mor, så den kender jeg ikke navnet på. Den til venstre har røde stængler og hedder ' Purple Heart'.

Storkenæben til højre hedder 'Purple Ghost' og den anden er en selvsået fra haven.

 Sydhaven er blevet fejet. Utroligt som det pynter.
 Lidt forskellige motiver fra haven. Som det måske kan anes bag edderkoppen, så er terrassen ret tom nu. Der står stadig en del krukker. Jeg skal jo snart i gang med at lægge løg.
 Æblerne sidder på vores søjleæbletræ og ser ganske fine ud. Vi glæder os til at smage dem. De er nemlig ikke helt modne endnu.
 Jeg er helt vild med denne Rudbeckia 'Gloriosa Daisies'. Frøene fulgte med et engelsk haveblad.
 Clematis 'Anita' har så fine, små hvide blomstrer - og den er allerede nået op på kanten af plankeværket. Den blev plantet i foråret.
De tre andre clematis på rionettet har også fået godt fat.
 Har så lige opdaget nu, at naboens kaprifolie er kravlet igennem hegnet, så jeg skal ud med en saks, inden den får viklet sig for meget ind i clematis.

Her et kig ud over køkkenhaven, hvor der ser ret bart ud, nu hvor bønnestativet er væk.
Efterårsfarverne er så småt begyndt at dukke op.
Min rådhusvin er allerede begyndt at rødme, hvilket den meget gerne må. Den plejer normalt at være så længe om at rødme, at det lige passer med, at vi får den første nattefrost....og så smider den bladene i stedet.
Nu har jeg et håb om, at den når at blive rigtig rød i år, før frosten tager den.
Forhaven er jeg stadig mægtig begejstret for. Det var en god ide jeg fik; at sætte mange alunrod og hosta der. Det giver så fine farver. 


 I foråret så denne heucherella (Kender ikke navnet, da den ikke havde noget skilt, da jeg købte den hos Westphal i 2015.) rigtig skidt ud. Jeg troede egentlig den var død, men opdagede små skud....som jeg så plantede som to planter - og se nu bare, hvor fin den er.

Den har dog slet ikke nået at blomstre i år, men det er okay. Har den for bladenes skyld.
....og nu må jeg hellere komme i gang med skoleforberedelserne. God søndag aften :)

20 kommentarer:

  1. Sikken en omgang hovedrengøring. Det blev rigtig fint.
    Den hvide sensommerblomstrende clematis Anita kendte jeg ikke. Den er vældig smuk og enkel med de små fine blomster.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det varede jo så ikke så længe - men sådan er det jo på denne årstid :)

      Jeg er også meget begejstret for 'Anita' - den er meget fin.

      Slet
  2. Det tog jer da ikke så længe at få klaret oprydningen. Det ser super godt ud. De to små Alunrod du havde med til mig da du var på besøg, fik en lille potte hver og nu er de så fine. De bliver plantet ud en af dagene :o))
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er jo efterhånden også i træning :D. Spøg til side. At få fejet stierne hjælper helt utroligt meget, meget hurtigt.

      Det glæder mig at alunrod'erne har det godt :)

      Slet
  3. Ja,en sånn omfattende opprydding pynter jo veldig! Kjedelig medstormer som ødelegger så mye hos deg. Flotte epler, og de smaker sikkert godt. Lekre heuchera. Jeg bare undrer om den ene er en Tiarella? Den minner meget om en jeg har, men jeg er ikke sikker :)

    God aften til deg også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ha lige googlet Tiarella...og jeg tror sørme du har ret; at det er en Tiarella (Skumblomst på dansk). Den har nemlig blomstret en gang tidligere - og de blomster så ud som på billeder.

      Slet
  4. Ja man kan da se, at I har lavet noget, det ser flot ud.
    Flotte og hurtige clematis.

    SvarSlet
  5. Weekendvejret har været perfekt til den slags sysler. Forhåbentligt når vinen at rødme, det er sådan et flot syn. Det er din forhave bestemt også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord - jeg er også meget glad for hvad jeg har fået ud af forhaven.

      Ja, i år når den at rødme - den er så flot, min rådhusvin.

      Slet
  6. Hej Esther

    Ja alletiders at få fejet lidt og ordnet i haven - bare det ikke bliver en mani:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...det gør det nok ikke....kun op til jeg holder Åben have :D

      Slet
  7. Usch ja, vad vindar kan ställa till med men snyggt och välkomnande ser det ut efter städningen. Här börjar löven falla i massor så det ser skräpigt ut mest hela tiden men så är hösten.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, sådan er efteråret, så det må vi tage med.

      Jeg kunne jo vælge at fælde mit rønnebærtræ, da jeg helt sikkert ville have meget mindre svineri, hvis det ikke var der, men det giver så meget til haven, så jeg lever med "rodet".

      Slet
  8. Hej Esther!
    Ser fint ut hos dig, många fina Heuchera, och den sista var speciell,vackra blad.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  9. du har været flittig med rengøringen :) :) - og det ser sgu' godt ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - ja, det hjælper at tage sig sammen af og til :)

      Slet
  10. Somme tider er man jo nødt til at lave noget andet end havearbejde, selvom det er det der trækker :-)
    Stormen gik vi jo fri af, men hvor er det træls når der sker noget i haven, man kan jo ikke rigtig gøre noget ved det mens det står på.
    Det er en rigtig fin Rudbecia du har der, er det en sommerblomst eller en kortlivet staude ?
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. De rudbeckia jeg har, har jeg selv sået, så det er vist 1-årige sommerblomster, men jeg har dog oplevet at de sagtens kan overleve en vinter. Har nogle stående i en krukke, hvor de i år har blomstret for 3. gang.

      Slet