lørdag den 5. maj 2018

Det går vildt hurtigt nu

Nogle gange bliver det ikke som ønsket; I efteråret bestilte jeg 250 Narcis 'Thalia', da jeg er helt vild med den....den har jeg så ikke fået.
Har fået denne. Bevares, den er da yndig, men det er ikke 'Thalia'.
'Thalia' ser således ud (for dem, der ikke kender den):
Der er ikke andet for end at skrive til firmaet - nu venter jeg lige til alle løg er sprunget ud. Går fx. stadig og venter på 'Purple Sensation'.

Så har jeg forøvrigt fået mit selvbestøvende kirsebærtræ.
Et Prunus Avian 'Van'. Det skulle ikke blive mere end 2 meter højt og skulle kunne leve i en krukke. Jeg pønser dog på at finde plads i et af mine højbed.
Foreløbigt står træet dog i udestuen.
Jeg har også fået knolde til den røde montbretia 'Lucifer', Dem skal jeg have lagt i løbet af weekenden.
...og nu en smule tulipan-fråds-billeder:
Et par "før-og-efterbilleder"
Her er det 'Tricolor Mix'
Her er det den totalt lækre 'Orange Princess'
...og her "velkomsthøjbedet" ved forhaven.
'Carnival de Nice'
...og lidt nærbilleder.

Der er så meget på spring nu. Også blandt mine clematis (Dem, der har overlevet. Så vidt jeg kan se er mellem 7-9 døde i vinterens løb)

Den første er sprunget ud 'Cyanea' og rigtig mange af de andre står med knopper.
En af de allium, der fulgte med huset.
Pinselilje, der også fulgte med huset.

24 kommentarer:

  1. Hej Esther

    Smukke billeder!
    Og Thalia, ja går den så går den. Thalia er ellers en af de billigste, mon ikke de har haft udsolgt?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nogle gange får bulbi bare sendt de forkerte løg :D

      Slet
  2. Hej Esther!
    Vackra tulpaner, och narcissen är också fin. Mina favoriter är Thalia och Cheerfullness. Idag blir det en solig och varm dag.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt vild med Thalia, så var noget ærgerlig. Håber løgene viser sig at være rigtige til næste år (Altså mine erstatningsløg)

      Slet
  3. Ja, det er ikke Thalia du har fått, men flott var den! Jeg elsker hvite narcisser :)
    Ergerlig at du ikke fikk den, men sånn er det noen ganger når en bestiller løk. Jeg vet alt om det ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis får jeg tilsendt nye løg, der gerne skulle være Thalia. Dog først med min næste bestilling.

      Slet
  4. Flotte billeder - og en rigtig god ide med et flot "velkomsthøjbed" :) God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det velkomstbed har været så smukt. Nu er løgene ved at visne ned, så jeg skal snart have dem op, så jeg kan plante sommerblomster der.

      Slet
  5. Irriterende at få de forkerte løg, nu er de jo gravet ned. Jeg fik nogle helt forkerte vintergækker engang. Ville have de gode gammeldags, men fik en sort med brede lysegrønne blade, som først viste sig langt hen i foråret, i stedet for at være de første.
    Men godt du nyder tulipanerne! Der er også nok at tage af, skal jeg love for! Altid dejligt med overflod efter en lang vinter.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er de forkerte løg sat i murerbaljer og højbed, så de er ret nemme at grave op igen.

      Slet
  6. Der er åbenbart mange, der har prøvet at få de forkerte løg, og det må være megaærgerligt - især i de mængder, du har bestilt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu ikke så slemt med forkerte løg, da jeg får nye løg gratis - med min næste bestilling.

      Slet
  7. Nej, hvor er det ærgerligt med SÅ mange løg af den forkerte. Selv om firmaet erstatter, skal de stadig lægges og du har stadig de forkerte. Du vælger jo nok at beholde de forkerte, for de er da også kønne, men en fejl er jo en fejl.
    Godt du har så meget andet, der er smukt. Orange Princes er virkelig lækker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, min mor får størstedelen af de "forkerte" løg, for jeg har ikke plads til både 250 af dem og så de 250 nye løg jeg får til efteråret. Hun har problemer med rådyr, der spiser hendes løgplanter, men narcisser rører de jo ikke, så det er ren winwin.

      Slet
  8. Narcissen er nu smuk, uanset det ikke er den rigtige - jeg er ret vild med den. Tulipanerne er fantastiske i år - der er virkelig valuta for pengene. Jeg har kun lagt nye i krukker, men i bedene blomstrer de trods alt af fulde kraft - det er skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er ret smuk, men når jeg nu havde glædet mig til Thalia...så... :)

      Slet
  9. Ja det är mycket nu på en gång, men alldeles underbart att frossa i allt som händer.
    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fantastisk med alle de farver vi har nu. Jeg ELSKER det.

      Slet
  10. -den er nu smuk den forkerte narcis. Spændende hvor solid den er. jeg har osse haft thalia, men den forsvandt efter få år. Det er jeg ret ofte ud for med de "nymodens" narcis sorter. Så det er begrænset hvad jeg køber efterhånden af dem, hvor smukke de end er. Mine pinseliljer er af en meget gammel stamme, den er ikke endgang begynd at blomstre endnu, knopperne er kun liige kommet frem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. De Thalia jeg havde er også forsvundet næste allesammen. Det var derfor jeg bestilte 250 nye...så det var noget ærgerligt at det ikke var den.

      Slet
  11. Præcis det samme er sket for mig i år! Jeg bestilte Thalia, og det viser sig nu at jeg i stedet har fået ‘Tresamble’ - som ser ud præcis som dine. Har du også købt hos bulbi.nl? Jeg har skrevet og klaget, og de har lovet at sende nye til efteråret uden beregning. Thalia er bare så smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for navnet :)
      Jeg har været i kontakt med bulbi og de sender mig 250 Thalia gratis - med min næste ordre. Jeg har før fået erstatningsløg, så måske de "kræver" en ny ordre for at sende dem gratis :) Det er ok med mig, jeg bestiller jo hos dem hvert år.

      Slet
  12. Vilken färgprakt! Thalia har försvunnit för mig och jag vill gärna ha den i trädgården, den är väldigt speciell. Så synd att du fått fel lökar, förstår att du är besviken.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var ærgerligt, selvom 'Tresamble' da også er pæn...så er det jo ikke Thalia :)

      Slet