søndag den 14. oktober 2018

4244

Jeg er ikke helt færdig med at lægge løg, selvom jeg (også) lagde mange igår. De sidste skulle nemlig først renses, så de er kun blevet talt men derfor ved jeg nu også, at tallet for lagte løg dette efterår bliver omkring 4244.

Det drejer sig om scilla, muscari og nogle allium, de stadig ligger i net. Når jeg har fået luget, så bliver de, som de eneste løg, smidt direkte i jorden.

Nu kan man jo aldrig vide, om jeg "kommer til" at købe flere løg i år, men ellers er 4200 løg vel også et ganske pænt tal - heraf er ca. 1800 krokusløg.
Til gengæld nåede jeg så ikke ret meget andet end at lægge løg i går. Jo, fik tømt nogle krukker for dahlia, men det var nu også nødvendigt, da krukkerne skulle bruges til løg.

Til sidst hjalp Carsten og jeg hinanden med at få "kattesikret" løgkrukkerne. Det er simpelthen nødvendigt, da de to "små" er overbeviste om, at det er kattebakker til dem.
Desuden er de der plastskilte noget herligt legetøj, som er lige til at nuppe - og så spæne afsted med og gemme et eller andet sted i haven. Foreløbigt mangler jeg tre skilte..! Og jeg aner ikke hvor de er. Jeg finder dem nok først under forårsklargøringen af bedene.

Her er tyven taget på fersk gerning - hun synes det er herresjovt at nappe skilte.
Godt jeg har helt styr på hvilke løg, jeg har lagt i hvilken krukke.

Hendes bror Scipio, er ikke nær så fræk som hun er. Han ynder såmænd bare at ligge henslængt oveni purløgen...Indtil videre har han dog heldigvis ladet persillen stå.
 Selvom jeg har tømt nogle krukker for dahlia, har jeg stadig nogle, der blomstrer. Denne 'Happy Days Cream White' troede jeg slet ikke ville nå at springe ud, men nu har den sørme hele to blomster.
 Min yndlingsdahlia med det mundrette navn 'Tsuki Yori no Shisha' er ved at springe ud igen plus har nogle fine knopper. I baggrunden 'Striped Vulcan' som jeg vidste i forrige indlæg.
...og se så lige her: Den første crocus speciosus har blomst på vej. Den sætter åbenbart blomster før blade - eller også er den bare forvirret. Jeg er bare glad :)
I dag skal jeg på et seks-timers kursus i Vintage Paint - det glæder jeg mig til.

Kan I have en skøn søndag.

18 kommentarer:

  1. Det er jo industrielle forhold du beskæftiger dig med, altså 4200 løg må jo gøre en forskel i din have...
    Af en eller anden grund rinder der en Passer-monolog i hu. Den hvor han er på ekskursion med botanikholdet under ledelse af hr. Barium, og de kalder den unge pige på kroen for Krokussen. Husker du?
    Nå, lige meget. Håber du kan beskytte dine mange løg mod de legesyge katte! Tænker du gerne vil vide hvilke løg der giver størst udbytte, og det bliver vanskelligt hvis alle skilte er rodet rundt.

    God fornøjelse med alle dine løg og katte!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha....elsker Passers monologer. Du tænker nok på "Det må være en kartebolle". Den kan høres her: https://www.youtube.com/watch?v=ByvILyaySvY

      Slet
  2. Utrolige mengder med løk du har plantet! Det ser godt ut med kattesikring over krukkene, for det er jo helt nødvendig. Skjønne katter du har :)

    SvarSlet
  3. Ja vi har alle forskellige måder at nørde på, det er godt nok mange løg. SÅ mange roser har jeg alligevel ikke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha...nu er løg jo også noget mindre end både roser og rhodoer :)

      Slet
  4. Hej Esther!
    Kan knappt vänta till våren, det kommer att vara helt fantastiskt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  5. Så härligt det låter med alla lökar :) Om jag förstår dig rätt så gräver du upp och förvarar lökarna i nät över sommaren? Har funderat på att göra så med tulpaner. De flesta andra lökar klarar sig alltför bra ändå. Höstkrokusens blad kommer till våren.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg gemmer løgene fra krukkerne i løgkasser sommeren over, ja.

      Tak for info mht. speciosus.

      Slet
  6. Hilde den gloende planteske. Det er da en "bette sjat". Hvor bliver det flot til foråret.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  7. Sikken ildhu - håber du har fået passende rabat for indkøb af så mange løg :) !!
    Hvor bliver det flot til foråret - jeg glæder mig meget til at se mængder af forårsbilleder fra din lille have.
    Her "kattesikrer" vi også krukkerne og Kenzo-kassen - det er jo ikke en kattebakke...
    God efterårsferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. De fleste løg er indkøbt i Holland, hvor der er pænt store mængderabatter.

      Slet
  8. Hej Esther

    Ja, Crocus speciosus blomstrer nu (hos mig i hverttilfælde:) men bladene kommer først engang tidligt i det nye år - som regel;)
    Tillykke med at få sat disse mængder løg - det irriterer også mig at man er nødt til at købe disse mængder!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal helt klart have flere efterårsblomstrende krokus og heldigvis har LottaPlant en hel del, så til august skal jeg derind og handle igen :)

      Slet
  9. Vilket jobb och så fantastiskt det kommer att bli!
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvarSlet