fredag den 7. juni 2019

Det bliver vist et vildt efterår....

...i hvert fald hvis man ser på, hvad jeg bestiller hjem af løg....!

Jeg har allerede bestilt de første fire steder og er ikke færdig endnu!

Nogle af stederne kan man nøjes med 10 stk af en slags, men andre gange er mindstebestillingen 25/50 eller 100 stk, så det kan jo hurtigt løbe op.

Det er ikke kun krokus, jeg har bestilt, der er også tulipaner og narcisser iblandt.

Nogle af de bestilte krokus er krokus jeg har i forvejen, men hvor jeg ikke nødvendigvis er helt sikker på, hvilke der er hvilke (fordi de ligner hinanden meget eller fordi skiltet er blevet væk.) så derfor har jeg også bestilt små portioner hjem af krokus jeg har i forvejen.

Jeg er nemlig gået i gang med at omdanne et af mine højbede til mit "krokus-samlings-højbed".
Jeg sætter 3-5 knolde i en netpotte og sætter skiltet ved. Zinnia har ikke adgang til denne del af haven, så kan forhåbentlig have mine skilte i fred :)

I den ene side har jeg de forårsblomstrende og i den anden de efterårsblomstrende. Indtil videre er der kun tre slags efterårsblomstrende, men det ændrer sig senere i år :)
Det er mit håb, at jeg på denne måde kan have helt styr på, hvilke krokus jeg har - og desuden bliver det noget nemmere at tage billeder af dem.

Resten af mine krokus kan jeg så "bare smide i bedene" til efteråret. Her i det tidlige forår tog jeg en del billeder af mine bede, så jeg kunne se, hvor der ikke kom løgplanter op og det var faktisk utrolig mange steder. En af grundene er nok, at en stor del af mine tulipaner/narcisser åbenbart ikke har brudt sig om sidste sommers tørke. I hvert fald har jeg ikke set dem i år.

Nå, hvilke løg/knolde har jeg så bestilt - indtil videre:

Tulipaner (344 stk):

10x Tulip 'La Belle Epoque'
10x Tulip 'Brownie'
20x Tulip Mix 'Tangerine Chocolate' & 'Queen of Night '
10x Tulip 'Slawa'/'Prinz Armin'
10x Tulip 'Red Riding Hood'
10x Tulip 'White Elegans'
10x Tulip 'Crown of Negrita
20x Tulip Bakari 'Lilac Wonder'
24x Tulip Praestans 'Shogun'
80x Tulip 'Winnipeg
10x Tulip Clusiana 'Peppermint stick'
25x Tulip 'Abu Hassan
10x Tulip humilis ‘Persian Pearl’
10x Tulip ‘Ice Stick’
10x Tulip ‘Stresa’
15x Tulip Acuminata (Se første billede i indlægget her.)
10x Tulip aucheriana x hageri -geel-
10x Tulip batalinii ‘Bright Gem’
15x Tulip humilis
15x Tulip humilis ‘Alba Caerulea Oculata’
10x Tulip humilis ‘Rosea Caerulea Oculata’

Narcisser (48 stk):

8x Narcissus 'Front Page'
10x Narcissus bulbocodium ‘Oxford Gold’®
10x Narcissus ‘Broadway Star’
10x Narcissus ‘Lemon Beauty’
10x Narcissus ‘Sorbet’


Camassia (10 stk):

10x Camassia leichtlinii ‘Alba’ 
Nå ja...og så lige "et par krokus".... :)


Krokus - forårsblomstrende (400 stk):

50x Crocus chrysanthus Blue Pearl
60x Crocus chrysanthus Romance
25x Crocus flavus Golden Yellow
50x Crocus sieberi sublimis Tricolor
50x Crocus tommasinianus (Tommies)
25x Crocus vernus Flower Record 10x Crocus ancyrensis
10x Crocus chrysanthus ‘Dorothy’
10x Crocus chrysanthus ‘Ladykiller’
20x Crocus imperati ‘de Jager’
10x Crocus korolkowii
10x Crocus tommasinianus ‘Albus’
10x Crocus tommasinianus ‘Barr’s Purple’
10x Crocus tommasinianus ‘Roseus’
20x Crocus versicolor ‘Picturatus’
10x Crocus vernus ‘Jeanne d’Arc’
10x Crocus vernus ‘Remembrance’
10x Crocus vernus ‘Yellow Mammoth’

Krokus - efterårsblomstrende (125 stk):

10x Crocus cancellatus subsp. cancellatus
10x Crocus cartwrightianus ‘Albus’
20x Crocus ligusticus (medius)
20x Crocus ochroleucus
10x Crocus speciosus ‘Aitchinsonii’
10x Crocus speciosus ‘Albus’
10x Crocus speciosus ‘Artabir’
10x Crocus speciosus Cassiope’
10x Crocus speciosus ‘Conqueror’
15x Crocus speciosus ‘Oxonian’

Det ser måske ud af meget, men rent faktisk plejer jeg jo at bestille 2500-4000 løg/knolde, så synes virkelig jeg behersker mig i år... :)

16 kommentarer:

  1. Hold da op du er shopaholic ;) jeg fatter ikke, at du kan have alle de løg. Det er i hvert fald en interesse, der vil noget. Nu vil jeg gå ud og plukke visne blomster af mine rhodoer, det tager ca. lige så lang tid, som det tager dig at sætte alle løgene ;) så jeg skal vidst ikke sige noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu tog tørken jo langt de fleste af mine tulipaner og narcisser sidste år (Derfor jeg kunne finde så mange huller i bedene i foråret.) De nye tulipaner/narcisser sætter jeg dog i krukker til efteråret - det er de "gamle" (dem, der har stået i krukker i år) der bliver sat ud i bedene til efteråret.

      Haha...næ, du har jo samme forkærlighed for rhodoer og roser, som jeg har for løg :)

      Slet
  2. Phyy, mon du skal til at lave højbede i etager?? hihi. Men det bliver en fest til foråret.
    Meen, jeg tror ikke på du behersker dig resten af sommeren og efteråret, er overbevist om du nok skal "komme til" at bestille mere, fnis.
    god pinse gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha...nå så det tror du...! Jamen, det er da helt sikkert, at du har ret - for det ene sted hvor jeg SKAL have bestilt nogle krokus; de åbner først op fra 1. september, så jeg er ikke færdig med at bestille :D

      Slet
  3. Haha... jag har gjort samma sak - beställt några få för att plocka ut sorter där skyltarna försvann i samband med att jag flyttade. Det är inte så svårt att hitta massor av fina lökar. Stort jobb på hösten men långt större glädje på våren :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det sværeste er at begrænse sine indkøb, for der er godt nok mange smukke og flotte løg :)

      Slet
  4. Hej Esther

    Super!
    Morsomt at der er sneget sig en stribe efterårsblomstrende Crocus ind!

    Ha en dejlig pinse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten

      Det er jo en af (mange) fordele ved at have krokussen som sin yndlingsblomst; den findes både som forårs- og efterårsblomstrende.
      Så, selvfølgelig skal jeg også have flere efterårsblomstrende til samlingen :)

      Slet
  5. Altså selvom du skriver, at du har holdt igen med løgindkøb, bliver jeg helt forpustet over at se de lister. Jeg er også vild med løg, men orker efterhånden ikke bøvlet. Det kan godt være besværligt at finde en rigtig god placering til dem her i haven, da vores lerjord er tungere, end de fleste løg bryder sig om, og så er jeg lidt ked af at have etiketter liggende rundt omkring, som ikke kan fortælle mig, hvor de egentlig hører til. Efterårskrokus kunne jeg så alligevel godt finde på at udvide bestanden af:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har vi "god stevnsk lerjord", så kender godt problemet...men lægger grus i bunden af hullet, når jeg lægger løg ud - det plejer at hjælpe, men det er meget besværligt (især med min ryg) men det er så fint om foråret, så jeg tager bøvlet med.

      Efterårskrokus er da også ualmindelig smukke :)

      Slet
  6. Gosh................!!!!! :-)

    SvarSlet
  7. Hvis det er beherskelse, så...
    Men bare du nyder dit haveliv, så er alt jo godt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro jeg nyder havelivet - og ja, det er faktisk (rimelig) beherskelse fra min side :)

      Slet
  8. Hej Esther!
    Det kommer att bli så fint, när alla blommar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at have noget at se frem til :)

      Slet