søndag den 1. september 2019

Det er sikkert som Amen i kirken:

Hvert år, to-fem uger inde i skoleåret bliver jeg nedlagt af en gevaldig omgang forkølelse med dertil hørende kraftige hoste...jeg kan åbenbart ikke tåle eleverne ;)

I år ramte virussen mig allerede i den forgangne uge: onsdag begyndte jeg at få "sour throat" og så gik det ellers bare slag i slag. Fredag sendte min leder mig hjem, så jeg forhåbentlig er rask nok til at møde på arbejde imorgen mandag. Da skal jeg nemlig på lejrskole!

Jeg er stadig snottet og hoster, men har lige meddelt, at jeg er klar til at tage på lejrskole i morgen. Den lejrskole vil jeg altså ikke gå glip af. Vi skal nemlig til Sønderjylland og jeg elsker Sønderjylland :)

Havemæssigt er her ikke sket så meget siden skolestarten, da vi nærmest ikke har været hjemme i weekenderne, vi har både været på forlænget weekend i Tyskland (tæt på den hollandske grænse) og i Vejle.

I Tyskland så jeg forøvrigt dette eksempel på - skal vi kalde det stilforvirring?

I hverdagene har jeg haft nok at se til med skolestart og desuden har al den bilkørsel ikke været godt for min ryg, så når jeg endelig har haft tid til haven, har ryggen drillet så meget, at jeg ikke kunne lave noget.

 Derfor er nogle af mine bede og clematis ved at være fuldstændig indhyllet i naboens snerler...ligesom agerpadderokken har bredt sig voldsomt - også inde fra naboen....skøn nabo.

Det har jeg dog nægtet at lade mig slå ud af. Godt nok irriterer det mig, men jeg kan jo ligesom ikke gøre så meget ved det, når ryggen ikke vil. Det må der komme orden på i efterårsferien, hvor Carsten kan hjælpe. Det er også i efterårsferien jeg skal have lagt løg.
 Når jeg nu ikke har kunnet gå i haven, har jeg brugt noget af tiden på at komme til bunds i den bunke af ulæste haveblade, jeg havde liggende, ligesom jeg har fået bestilt blomsterløg temmelig mange steder fra..og jeg er slet ikke færdig endnu, kan jeg mærke :D

De første to løgpakker er kommet og en enkelt gang har jeg handlet i butik.
Foreløbigt har jeg bestilt lidt over 2000 løg. 1032 af dem er krokus.

Det lyder måske voldsomt, men dette forår opdagede jeg en del "huller" i min forårshave og desuden var der rigtig mange af mine narcisser/tulipaner, der slet ikke dukkede op. Jeg tror det skyldes den tørre sommer sidste år. Mine krokus var nemlig heller ikke så mange, som de plejer at være.

Derudover har jeg besluttet at holde Åben Forårshave d. 19. april 2020 (11.00-15.00) - og så skal der da gerne være noget at kigge på.

Apropos forår, så går forårsturen atter til Holland - og jeg glæder mig allerede :)

26 kommentarer:

  1. Hej Esther!
    Hoppas att förkylningen ger sig och att ryggen blir bra, det är inte lätt att få något gjort med en krånglande rygg. Fina lökar till våren.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Forkølelsen er heldigvis på vej væk nu og jeg tager på lejrskole imorgen - dog i bil, da jeg ikke er frisk nok til at løbe for at nå togskift.

      Slet
  2. Jeg har set, at klikfingeren har haft travlt her i de sidste uger. Håber du er frisk til lejrskole i morgen.
    God tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja klikfingeren har haft travlt siden april :)
      Det går heldigvis fremad og jeg tager på lejrskole i morgen. Dog i egen bil, da jeg ikke er så frisk at jeg kan spæne for at nå et tog.

      Slet
  3. Ja du, ryggen är en av de kroppsdelar som inte får protestera när man har en trädgård, hoppas att det blir bra så du får dina lökar i jorden.
    Tack för påminnelsen förresten, jag måste plantera mera vårlökar, framförallt crocus för insekternas skull. Dags för lite inköp här framöver.

    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ryggen skal helst være i orden, når man har en have. Der er jeg desværre udstyret med en ryg, der ikke er særlig glad for havearbejde...så det er godt Carsten gør det tunge arbejde for mig.

      Slet
  4. Heldigt det ikke er klikfingeren der driller fnis. Fabelagtige mængder af løg,,, Jeg kommer til at sidde på mine hænder mht. løg især tulipanløg i et par år. For jeg tror jeg har fået en svampr eller virus i mine tulipaner, De så i hvert fald mystiske ud i år.
    Det er vist en arbejds skade, det med en kæmpeforkøelse et par uger inde i skoleforløbet. Det får datteren min osse, i år lige midt i de varme dage vi havde forrige uge.
    Jeg håber din ryg kommer i orden, inden lejrskole, og især efterårsferien.
    god bedring Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja min klikfinger har været på overarbejde de sidste par måneder...er vist nået op på omkring 5000 løg, når næste weekend er overstået. Har fået lagt ca 7-800, så det går da planmæssigt fremad. Skal bare have dem lagt inden jul.

      Slet
  5. Jeg håper at du blir fisk og rask igjen til leirskolen. Forstår godt at du vil ha den med deg. Løker har jeg allerede bestilt, og det er hyggelig å ha noe å glede seg til :)
    Ønsker deg en fin ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var med på lejrskolen - og den var rigtig god :)

      Slet
  6. Det lyder som om der bliver meget at kikke på i din forårshave, Esther :-) Jeg sidder og får lyst til at købe nogle forårsløg. Det er da egentlig ikke et øjeblik for tidligt :-)
    God tur til Sønderjylland!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg satser i hvert fald på at der bliver meget at se på. :)

      Slet
  7. Lyder som om du er inde i lidt af et forhindringsløb for tiden, men herlige billeder! Dit stilforvirrings-foto fik mig til at tænke på hvor besværligt det må være at slå græs der:)
    - Og ukrudt kommer jo altid fra naboen, ikke sandt?
    Godt du ikke fortvivler men bruger tiden nyttigt med haveblade og løgbestillinger - din spidskompetence!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha...ja løgbestillinger er helt klart en af mine spidskompetencer.

      Slet
  8. Hej Esther

    Held og lykke med lejrskolen:)
    Godt at være i god tid med forårsløgene1´!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en fin lejrskole - heldigvis. Nogle af løgene er også efterårsblomstrende, så de er forlængst kommet i jorden...og nogle er begyndt at spire :)

      Slet
  9. Ønsker dig god lejrskole - det er en af de hårde uger i vort fag, men også noget af det allerbedste! Uh, der bliver meget lækkert at se på i haven til foråret!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lejrskole er så fedt...og HÅRDT. Gårdvagt 24/7, så jeg sover altid MEGET og LÆNGE, når jeg kommer hjem.

      Slet
  10. Tråkigt med förkylning men det låter som du är bättre och jag hoppas lägerskolan blir kalas :)

    Har funderat på att beställa lökar men i år ska jag avvakta... Det får bli fler när jag vet var jag kan plantera dem.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Gid jeg havde din tålmodighed...jeg køber løg...og SÅ finder jeg ud af hvor jeg har plads til dem :D

      Slet
  11. God lejrskole og rigtig god bedring.
    Pas nu på klikfingeren - ryggen skal jo også lægge de mange løg ;-)
    Men jeg glæder mig til billederne, så klik du bare :-)))))
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahah....du kan du tro jeg har klikket :) Er vist ved at være oppe på ca. 5000 løg når næste weekend er forbi...de 1600 er dog krokus - og de fylder jo ikke ret meget.

      Slet
  12. Træls med snue og dårlig ryg, men fint,at du kunne udnytte tiden fornuftigt 😀
    Spændende med åben forårshave, det lyder som om der bliver masser at kigge på.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber i hvert fald der bliver meget at se på :)

      Slet
  13. Härligt med så många påsar med vårlökar. Får nog kolla Coop i vår lilla stad och se vad de kan ha. Min mamma använde också uttrycket ' säkert som amen i kyrkan'. Och jag blev full i skratt när jag såg ditt första foto ovan. Krya på dig och ha en bra vecka.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, løg kan man jo ikke få for mange af :)...Hvis man gør, så køber man bare flere krukker :D

      Slet