onsdag den 12. januar 2005

Som sædvanlig er det lærernes skyld!

 ...når så mange tosprogede elever læser så dårligt.

Endnu en læseundersøgelse (fra København) blev offentliggjort i dag og bl.a. omtalt i TV-Avisen. Undervisningsministeren er ikke tilfreds og politikerne er "chokerede"... ...og som sædvanlig anfører man, at det først og fremmest er lærerne den er gal med; De skal på mere efteruddannelse, skolen gør bare ikke sit job godt nok, den skal gøre mere etc. etc. - underforstået, så bliver alle elever gode læsere.

Det er ikke fordi jeg har noget imod efteruddannelse - det ville sikkert helt sikkert også hjælpe - en lille smule.... Personligt har jeg faktisk ansøgt om at få lov til at læse "Dansk som andetsprog" som liniefag til næste år - da min ansættelseskommune ønsker at opkvalificere deres lærere, bl.a. med henblik på at hjælpe de tosprogede - de vil bare ikke give nogle penge til formålet, da de skal spare! 

Så jeg bliver meget overrasket, hvis jeg vitterlig får tildelt en pose penge at efteruddanne mig for!!!

Men tilbage til emnet: Det undrer mig til stadighed, at politikerne evig og altid nævner "efteruddannelse af lærere" som "Mirakelkuren" mod ethvert problem i folkeskolen.

Er der virkelig ingen af dem, der har spekuleret over, at problemet med manglende læsefærdighed (samt andre kundskaber) hos så mange unge (ikke kun de tosprogede) måske også kunne skyldes regulær dovenskab/ugidelighed hos de unge?????

Det er dælme begrænset hvor meget, selv en nok så dygtig - og flere-gange-efteruddannet-lærer, kan lære en elev, der ikke g i d e r bruge den fornødne tid og energi på skolearbejde - men hellere vil bruge (skole)tiden på snak, chat, sms, fodbold, fester etc. etc.

Jeg underviser ikke selv i dansk, men som sproglærer (tysk og engelsk) oplever jeg gang på gang at dovenskab/ugidelighed spiller en meget stor rolle for hvor meget sprog mine elever får lært i løbet af året.

De elever, der aldrig forbereder sig til timen, aldrig vil deltage aktivt i undervisningen og ofte forstyrrer undervisningen...Tja...de kan lige så meget (lidt) engelsk/tysk ved skoleårets slutning, som de kunne ved starten.

Men - det er jo"selvfølgelig" ikke elevernes skyld - det er sikkert min - jeg har nemlig ikke været på efteruddannelse i noget som helst - Der har kun været råd til et par småkurser af 3 timers varighed - siden jeg blev uddannet i 96 ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar