lørdag den 5. november 2011

Ny nordisk hverdagsmad

Har jo helt glemt at fortælle om mit madlavningskursus i "Ny nordisk hverdagsmad" pga. en syg kat og min egen stressdiagnose. Men - bedre sent end aldrig.

 Kurset var i mandags - det varede fire timer - og var supergodt. Udover at lave noget "nyt" mad og spise den, blev der også tid til at snakke lidt med andre "stevns-borgere" :o) Vi fik en lang liste med retter, der skulle laves og fordelte os så på de forskellige retter. -

Jeg valgte fiskefrikadellerne sammen med en anden, da jeg indtil videre kun har lavet det af færdigkøbt fiskefars.

 Her først et billede af vores samlede arbejde, før vi kastede os over dem :o)

 

Vi lavede følgende retter: (billeder ved nogle af dem) Blomkålssuppe Grønkålssuppe Kartoffelsuppe Dampet spidskål

 

Fuldkornstærte

 

Grønkålsråkost

 

Bagte rødbeder med rygeostcreme

 

Kartoffelpizza Salat af rosenkål og pære

 

 Rødbedetartar med kyllingelever Fennikelsalat

 

Fiskefrikadeller og en enkelt dessert - som jeg glemte at tage billede af! Pærecrumble med cremfraiche

 Mine egne fiskefrikadeller var nemme nok at lave, sådan da. Fisken var ikke tøet helt op og det gjorde jo farsen noget svær at stege. Synes nu ikke, at farsens udseende fejlede noget: Til gengæld er jeg absolut ikke god til at stege på en "skolekøkkens-pande", der er uden slip-let og har områder, hvor det konsekvent brænder fast... hvilket frikadellerne da også bare præg af, rent udseendemæssigt.

 Til gengæld smagte de forrygende, så det varer nok ikke længe, før jeg prøver opskriften herhjemme - på en ordentlig pande!

   



 Vil for en god ordens skyld lige sige, at de meget pænt stegte (de mørkeste) ikke er stegt af mig! *G* Jeg havde sagt til mig selv, at jeg skulle benytte lejligheden til at smage både leveren og rosenkålen, eftersom det er noget jeg aldrig spiser, da jeg ikke "kan fordrage det" - det kunne jeg i hvert fald ikke sidste jeg spiste det - for 25-30 år siden! jeg kunne konstatere, at jeg stadig ikke kan lide lever, men at rosenkål faktisk godt kan spises på den måde og oveni købet smage okay... det var jeg noget overrasket over!

 Mine personlige favoritter var fiskefrikadellerne (Ikke fordi jeg havde lavet dem, men fordi de altså smagte helt forrygende godt), grønkålråkosten (Har aldrig før smagt rå grønkål, der smagte godt!) spidskålen og desserten pærecrumble.

 Nå, men alt i alt altså et glimrende kursus - jeg vil helt klart holde øje med næste års COOP/LOF-madlavningskursus (det er åbenbart et tilbagevendende et af slagsen)

 Vi fik alle et hæfte med nordiske retter inkl. dagens opgaver med hjem - foruden en "gaveseddel" på kogebogen "Ny nordisk hverdagsmad", der udkommer d. 14. november. Den glæder jeg mig til at se.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar