søndag den 9. juni 2013

Lupiner og akelejer

Ja, det kan jo ikke undre; at lige præcis jeg får tre slags lyserøde lupiner...og kun en slags blå/lilla. Så, jeg undlader at undre mig og nøjes med at vise et foto i stedet for ;)


Akelejerne er også smukke. Her fire af dem, jeg har i haven.


Jakobsstigen, jeg har fået fra min mor, er sprunget ud, helt uden jeg opdagede det. I det mindste nåede jeg at opdage det, inden den blomstrede af, så jeg fik den foreviget ;) Den er køn.

Den står i mit "rode-bed", hvor den nok får lov at blive stående (Efter den har været gravet op og befriet for skvalderkål!! - men det sker tidligst til efteråret/næste forår, alt efter hvornår jorden er mest medgørlig.)


Jeg har knoklet i haven i otte timer i dag;

Fjernet det ene midlertidige bed; planter derfra er plantet, hvor der var plads samt i den nye tilføjelse til det blå bed.

Tilføjelse er nok så meget sagt, eftersom bedet slet ikke hænger sammen med det blå bed - endnu ;)


Det ser helt sikkert mærkværdigt ud for alle andre end mig , men det tager jeg ganske roligt, for erfaringen siger mig, at mine omlægninger oftest ser mærkværdige ud, fordi jeg går i gang med dem i "ulogisk rækkefølge".

Den logiske rækkefølge ville jo betyde, at jeg skulle VENTE til jeg kunne få lagt stien og VENTE til mine buksbom ankommer. Det har jeg virkelig ikke tålmodighed til!

Derfor begynder jeg, hvor jeg nu kan og så kommer resten hen ad vejen. Resultatet plejer at blive ganske fint. Det regner jeg også med bliver tilfældet denne gang.

Udover knoklearbejdet med bed-udvidelsen, fik jeg slået græsplænen, klippet græskanterne og luget fugerne på terrassen og det var godt nok tiltrængt!

Jeg fik også taget en hel del clematis-stiklinge. I dagens "Gardener's World" viste Carol Klein, hvordan man gjorde, så det skulle jeg da prøve.


Stiklingene har jeg sat i en flamingokasse (Med huller i bunden!).

Der er:

2x Jackmanji, (1,2) 
3 x "naboens clematis" - tror det er en Montana. (3,4,5)
2 x alpina (fra 1. bue) (6,7)
2 x Guldclematis (8,9)
2 x Golden Tiara (10,11)

Så er det jo spændende at se, hvor mange af dem, der bliver til noget.
________________________________________________________

Huskeskema - mest til mig selv:

1 2
3 4 5
6 7
8 9
10 11

4 kommentarer:

  1. Synes dine lupiner er rigtigt flotte, jeg havde kun 2 for et par år siden og de var blå, desværre trives de ikke så godt mere, men der er flere af frøene der har spiret rundt omkring i haven, så nu har jeg flyttet nogle af dem til et andet bed og håber de kommer. Det bliver også spændende at se hvilke farver Band of Nobles blandningen kommer frem med, krydser fingre for at du får et par farver du kan lide :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lupinerne i år er alle frø fra den ene lyserøde lupin jeg havde for to år siden, så ja, bliver spændende at se, hvilke farver dem fra dig får til næste år. :)

      Slet
  2. Jeg synes de er smukke dine lupiner. Også de lyserøde :-) Jeg har en balje i drivhuset med nogle lupiner, men de får nok ikke blomster i år.

    I det bed vi har fået gravet har jeg også fået plantet to syrener (naboens skur de vokser op ad er ikke særlig pænt, så vi håber de snart dækker det lidt :-)) og nogle stauder som endnu er små. Der er sået små lupiner i bedet men jeg fik vist væltet lidt da jeg plantede syrener og stauder. Håber de overlever. Jeg har også plantet tre dahlialøg og håber jeg får nogle blomster til sensommer.

    SvarSlet
  3. Sikke da en masse smukke farver og blomster :-)
    Hvor er det dejligt at se din gejst og arbejdsglæde i haven!
    Ha´ en dejlig aften - Stort kram fra OddStyle

    SvarSlet