mandag den 17. august 2015

Fire billeder fra haven

...mere når jeg ikke i dag...og billederne er heller ikke taget i dag, men i går :)

Jeg bryder mig stadig ikke om solhatte - med bagud/nedadbøjede kronblade - men jeg skal da ellers lige love for, jeg er blevet ret så begejstret for de to solhatte jeg har i haven denne sommer.

Den nyeste 'Virgin' ser fantastisk ud i det blå bed sammen med blå/lilla høstasters. Har prøvet at google den, og det ser ud til det er en staude...men nu må jeg se, om den dukker op til næste år igen.


Den røde, som jeg har frøsået, blomstrer nu både i krukker og bede. Den skulle desværre kun være en halvhårdfør staude, så jeg forventer at skulle så nye til næste forår. Men, det er da også okay, når resultatet er så smukt.


Til fødselsdagen i går fik jeg forøvrigt endnu en rose. Navnet ubekendt, men det er en "almindelig" potterose. Indtil videre står den blot i min mosaik-potte, men den skal da plantes inden vinter.


Aldrig før har min montbretia (navn ukendt) stået så smukt. Lige netop denne montbretia betyder meget for mig. Jeg har fået den af min mor tilbage i 2003/4. Hun havde den fra min fars have. (Min far, som døde allerede i '93, kun 65 år gammel.) Montbretiaen var en af hans yndlingsblomster.


...og nu nupper jeg så lige en hurtig blogrundfart inden det atter er sengetid...har også en hård dag i morgen.

3 kommentarer:

  1. Hej Esrher.Først et stor tillykke med fødselsdagen...................og fine gaver du fik-
    Mine solhatte har det også med at forsvinde.Men synes da at de er fine dem du viser.
    Viser også en der ligner din.
    Mine Montbretia er desværre forsvundet da vores køkkenbrønd blev fjernet.
    Men jeg hæger også om de blomster jeg har fra min mor.......................og viser duehoved som
    min søster og jeg har fået fra hendes have i mit indlæg.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
  2. Ja, gratulerer med fødselsdagen din! Solhatter er jeg veldig glad i, men dessverre så lever de ikke så lenge her heller. Men kanskje det blir som med rosene at du får en ny dille ;))
    Nydelig den Rudbeckian du viser, for den har så vakker farge.

    SvarSlet
  3. Sjovt nok har jeg det lige modsat og går målrettet efter dem, hvor kronbladene er smalle og bagudbøjede. De forædlede holder simpelthen ikke livet længe nok hos os. Montbretier er en ægte sensommerblomst.

    SvarSlet