mandag den 19. februar 2018

Ingen tomatsåning i uge 8 i år

Det plejer ellers at være en fast tradition i uge 8:

Plantebordet kommer ned fra loftet og rigges til med plantelys (Carstens job) og jeg sår tomatfrø og nogle blomsterfrø.
Februar 2016

I går aftes besluttede jeg dog at vente et par uger med at gå i gang. Det var efter jeg havde læst om den hårde frost, de har lovet/truet med fra næste weekend.

De andre år har jeg nemlig haft problemer med for "store" frølinger, hvis det stadig var for koldt omkring 1. april, hvor jeg plejer at flytte alle frølinger ud i udestuen.

I år kan jeg dog sagtens vente. Jeg er slet ikke så utålmodig efter foråret som jeg plejer.

Det er dog ikke min haveglæde, der er for nedadgående; Jeg har skam både købt frø og dahliaer og læst havebøger/blade, som jeg plejer, men den der "kriblen i fingrene" har jeg bare ikke endnu.

Jeg tror såmænd blot, det er fordi jeg virkelig gerne vil have en ordentlig omgang vinter først. Nu da vi er så sent henne på vinteren, skal det dog helst være en kort en af slagsen (En uges tid eller deromkring) - men gerne med en dynge sne, der kan beskytte planterne mod den hårde frost.

De frø jeg skal have sået udendørs (Bl.a. kæmpeverbena) er det dog stadig planen at få sået i ugens løb.

7 kommentarer:

  1. Jeg forstår din lengsel etter vinter i en uke eller to, men ellers er den ikke mye å ønske seg. Jeg er lei for lenge siden ;)
    Jeg har heller ikke sådd mye så langt.
    Ha en god dag :)

    SvarSlet
  2. Det lyder helt underligt med den voldsomme frost som er varslet. Jeg er enig - efterhånden skal den vinter være forholdsvis kort :-)
    Tomatplanterne skal nok komme efter det selvom de bliver sået lidt senere.

    SvarSlet
  3. vinter ???? - jeg vil have forår NU !!!!!!
    Og i år går jeg fuldstændig amok med tomaterne, og denne gang bliver det noget af en international forsamling af tomater :)
    - omkring 1 marts starter jeg med at så tomaterne ;)

    SvarSlet
  4. Hei!
    Jammen er du tidlig ute med tomater. Vi starter kanskje om en måned.
    Ha det så godt! Anne

    SvarSlet
  5. Ja skal vi have sne og frost er det høje tid og gerne kun en uge, men vi får se.

    SvarSlet
  6. Jeg venter også med at så tomater,måske 3-4 uger.De plejer altid at blive ranglede,så jeg vil vente til de kan komme på dagophold i det kolde drivhus.
    Kan vi selv bestemme er dit forslag om vinterens længde,meget passende!

    SvarSlet
  7. Hej Esther!
    Har precis sått paprika, men tomaterna väntar jag med. Det brukar bli i slutet av mars. Har dem inne och de blir väldigt rangliga innan de får komma ut. Idag har vi soligt och fint.
    Ha det bra /marika

    SvarSlet