søndag den 18. februar 2018

En slags vinterferie

Rigtig vinterferie har jeg ikke. Jeg har det, der hedder 0-dage. Jeg ikke skal møde på jobbet, men har temmelig meget skolearbejde, der skal nås i løbet af ugen. Herunder 2x engelsk terminsprøver og 1x tysk terminsprøve.

Jeg har arbejdet i omkring syv timer i dag og er heldigvis nået langt. I morgen og tirsdag knokler jeg også løs, for så kan jeg tillade mig at holde fri resten af ugen - og det er jo ikke så tosset.

Det er nogle uger siden jeg sidst har haft tid til at skrive her. Det skyldes bl.a. at jeg har haft travlt på jobbet (Ikke at det er noget nyt...haha...) bl.a. med projektopgaven i 9. klasse. Vi blev færdige med at skrive udtalelserne fredag kl. 14.45.

Mit skema er blevet ændret en smule igen; de to støttematematiktimer jeg havde, er blevet konverteret til planlægning af engelsk- og tyskundervisningen i 8. klasse. Jeg skal ikke selv forestå undervisningen; det er der en anden, der tager sig af, men jeg skal overtage klassen efter sommerferien.  Det har jeg det helt fint med, da jeg jo er udskolingslærer. Det er sjovt at have de små, men mit hjerte banker nu mest for de "store rødder".

Nå, nok om skole.

Nogle har måske bemærket mit nye coverbillede. Det viser et af mine nyindkøb; en Erantis hyemalis 'Schwefelglanz'. Jeg kunne slet ikke stå for dens sartgule farve.

Lørdag morgen trillede Carsten og jeg til Gartneriet 'Spiren', hvor der som bekendt var vintergækkefestival. Jeg skal nok lave et indlæg med billeder derfra en af de nærmeste dage. Her og nu vil jeg nøjes med at vise, hvad jeg købte.

Det blev til tre potter med dorthealiljer, da jeg har måttet sande, at de der stod i forhaven før omlægningen er gået til....og jeg vil have dem i haven.
Tre slags vintergækker blev det også til. Jeg er slet ikke galantophil, men man bliver jo grebet af muligheden for at erhverve sig nogle mere specielle af slagsen...hihi. Den dyreste gav jeg 80,- for og det var i den billige ende.


 Det blev også til to nye erantis; den allerede nævnte:
...og denne her, som jeg (også) synes vældig godt om.
 Jeg hjembragte også et katalog fra Avon Bulbs..... Uh, det er farligt at kigge i. Bare jeg nu ikke "kommer til" at bestille nogle til afhentning til næste års vintergækkefestival... ;)

 I haven blomstrer min lille klump af "fasters erantis".
Det er faktisk ikke kun en klump mere - men to...og det er jeg sørme ikke ked af :) Det betyder de nu trives, hvor de står og er begyndt at brede sig.
Til sidst skal I også se, at mine krokus 'de Jaeger' er på vej op - jeg har gået og kigget næsten hver dag, om de dog ikke snart tittede frem, så stor var min glæde, da jeg fik øje på de små spirer.
I det hele taget vrimler det op med løg overalt i haven. Jeg ved godt, at løg kan tåle frost, men mon ikke det er tilrådeligt at dække dem lidt, hvis vi får de der minus 15-20 grader barfrost, de truer med? Hvad gør I?

8 kommentarer:

  1. Det var garenteret sjovt med alle de forskellige vintergækker, men den sartgule eranits er SÅ smuk. Jeg er fuldstændig vil med måneskinsgule blomster (og jeg har ikke én).
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
  2. Det var da ærgerligt vi ikke fik hilst på hinanden, jeg var også en tur ti festival hos Spiren. Fine vintergækker du fik købt. Jeg købte også Atkinsii og erantis Grunling, Schwefelglanz fik jeg sidste år. Du har ret i at man let kan blive fristet over evne, når man ser alle de spændende både vintergækker, erantis og påskeklokker.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  3. Det skulle jag också köpt om något liknande hade kommit i min väg. Det är helt omöjligt att motstå något så attraktivt som blommande snödroppar och vintergäck i månaden februari.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlet
  4. Hej Esther

    Jo jeg ville nok lige dække lidt til, hvis jeg ellers huskede det - tror aldrig jeg har mistet nogen rigtige forårsløg pga frost?
    Sikken mange der var på Spiren - gode ting du fik med hjem!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
  5. Fin erantis du har købt, den var nok heller ikke billig, men meget sød og sart farve. Vintergækker vil jeg ikke give så mange penge for, jeg har nok i dem, jeg har i min have. Dorothealiljer har jeg heldigvis også, jeg har endda foræret væk af dem.

    SvarSlet
  6. Synd at vi ikke fik kordineret bedre,så kunne vi have mødtes. Der var så mange fine ting at købe. Det var nogle smukke eksemplarer du fik med hjem.
    Knus fra mig

    SvarSlet
  7. øj, sikke nogen dejlige gækker, dem ku' jeg også godt falde for. Jeg var i Spiren for en 14 dages tid siden, dér var udvalget af vintergækker ikke så stort, men jeg købte et enkelt løg af S. Arnott, den skulle dufte så dejligt... men hvis den overhovedet overlever at komme i min havejord, så varer det meget lææææænge før den har formeret sig så meget at man bliver slået om kuld af duften...... jeg ved ikke hvorfor jeg bliver ved med at købe vintergækker... det må simpelthen være kærlighed

    SvarSlet
  8. De er meget smukke de lysegule erantis.Spændende med forskellige vintergækker,-de er nok ikke så ens,som de umiddelbart ser ud.
    Sjovt at høre om dit arbejde,-det fylder jo en stor del af ens tid!

    SvarSlet