søndag den 13. februar 2005

Isfolkets saga

Apropos overtro, som Anja har skrevet lidt om, kom jeg til at tænke på, at det snart er ved at være 2 år siden jeg sidst læste Isfolkets Saga. Ofte affærdiger folk den, fordi bøgerne af udseende ser ud som "kærlighedsromaner" - det gjorde jeg forøvrigt også, da min daværende mand i slutningen af 80erne kom hjem med 3 af bøgerne. En dag var jeg dog løbet tør for læsestof og tænkte, at jeg da så kunne læse en af de der "pladderromantiske" bøger. Ret hurtigt fandt jeg ud af, at jeg havde taget temmelig meget fejl af bøgerne. Godt nok er der en del kærlighed i bøgerne - men til forskel fra de sædvanlige kærlighedsromaner - er den fysiske side af kærligheden også med her. Men - det der fylder allermest er kampen mod Tengel den Onde:

Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till Satan. HAN BLEV ISFOLKETS STAMFADER! Tengel lovades jordisk vinning mot att minst en av hans ättlingar i varje släktled skulle gå i tjänst hos Djävulen och utföra onda handlingar. Deras tecken skulle vara de katt- gula ögonen, och de skulle besitta trolldomskrafter. Och en gång skulle det födas en, som ägde större övernaturlig förmåga än världen skådat. SÅ SÄGER I ALLA FALL LEGENDEN! Den var nästan, men inte alldeles sann. Vad som egentligen skedde var, att Tengel den onde uppsökte livets källor och drack av ondskans vatten. han lovades evigt liv och makt över mänskligheten, mot att han sålde sina ättlingar till den onda makten. Men tiden var dålig, och han lät söva ner sig i dvala tills det skulle bli bättre tider för honom på jorden. Den kittel det viskades om, var krukan med ondskans vatten, som han låtit gräva ner. Nu väntade han emellertid otåligt på väcknings-signalen. Men en gång på 1500-talet föddes en drabbad ättling av Isfolket. Han försökte vända det onda till gott istället, och kallades därför TENGEL DEN GODE! Det är om hans familj denna saga handlar, eller kanske den mest av allt handlar om är kvinnorna i hans ätt.
At give et resume af hele sagaen er umuligt - og ville forøvrigt fylde alt for meget, derfor dette ekstremt korte: Historien starter i Norge i 1581 under pesten og slutter i Norge i midt-60erne. Isfolkets æt spreder sig både til Danmark og Sverige.

Desuden havner nogle af slægtens medlemmer i Tyskland, Slovenien, Rumænien, Sibirien og mange andre steder. Det der gør historien så spændende, er hvordan både historiske begivenheder (diverse krige) og de forskellige landes overtro bliver flettet sammen med Isfolkets kamp mod Tengel den Onde.

 I løbet af sagaen optræder både mosemænd, marer, gengangere, hekse, Vandringsmanden, dæmoner osv. foruden diverse lokale "legender" (F.eks. den om heksen/vampyren Anciol) der også bliver inddraget som en del af historien.

 * * * Efter at have slugt de 3 bøger begyndte jeg at gå på jagt i diverse antikvarboghandlere efter hele serien. Har aldrig hørt om et bibliotek, der har sagaen - da den jo sikkert er kategoriseret som "underlødig litteratur".

Det lykkedes at finde en del, så jeg havde omkring 20 af de 47 bøger.

 Jeg fik dog sandelig også lov til at betale for dem! Antikvarboghandlerne var udemærket klar over, hvor efterspurgte bøgerne er, og hvor en normal "kærlighedsroman" kostede 2-5 kroner, kostede hver Isfolkebog 10-20 kr!

 I mellemtiden var jeg flyttet til Sønderborg - og en dag jeg var inde i Bog&Ide fik jeg på det nærmeste et chok: En kasse med en næsten komplet Isfolkeserie for 149,-!!!

Den blev købt lige på stedet! Det viste sig at der kun manglede tre bøger i kassen; 1,2 og 19 - men dem havde jeg allerede i samlingen - så lige pludselig ejede jeg den komplette serie! :o))

 
  Kender DU Isfolkets Saga?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar