søndag den 20. marts 2011

Hårdt (have)arbejde

Jeg vil så gerne lige skrive under på, at det ikke er det nemmeste projekt, jeg har givet mig i kast med, det der med min 5-årsplan, uden græsplæne...! Nu skal jeg jo ikke lave alt for meget i år; i år skal jeg finde ud af, hvilke planter (og deres farver) der allerede er i haven.

 Det afholder mig dog ikke fra at påbegynde anlæggelsen af et helt nyt bed - et forårsløg/knolde/sommerblomsterbed i forbindelse med terrassen. Der er så bare lige noget græs, der skal flyttes fjernes først....!
 
 Belært af erfaringen fra min gamle have, hvor græsset i min have blot blev fræset ned i jorden af min velmenende nabo (og efterfølgende konstant var til irritation fordi det kæmpede sig op og forsøgte at kvæle mine stauder...!) skal græsset graves op her på matriklen - og det er dælme hårdt og tungt arbejde, når man kun er bevæbnet med en spade.

Jorden er også temmelig leret og derfor kunne jeg ikke ryste ret meget jord af. Så, jeg har oprettet en midlertidig "græs-kompost", hvor jeg om et par dage forhåbentlig kan begynde at ryste jorden løs fra græstørvene, så den kan komme tilbage i bedet.

Opdagede dog også, at jorden nærmest "vrimler" med regnorme - og det er jo bare superduper :o) Som det kan ses på nedenstående billede, nåede jeg ikke at blive færdig i dag. Solen forsvandt og så blev det efterhånden for koldt at være udenfor.
 
 Det slog mig forøvrigt, da jeg stod derude, at mit nye bed kommer til at fylde omkring halvdelen af min tidligere have...! (Fraregnet svelletrappen og terrassen, der jo var inkluderet i mine 20-30 m2) - Sikke mange blomster jeg kan anskaffe mig...!

Jeg er nemlig helt enig med Claus; Der skal ikke være nogle bare pletter i bedene - overhovedet! Og med tanke på hvor mange bare pletter, min have er anlagt med, kan jeg jo ikke andet end at klappe glædestrålende i mine hænder; Nøøøøøøøj hvor her bliver et blomsterflor uden lige, når jeg en gang er færdig med at anlægge haven.....og når det tidspunkt er kommet, finder jeg nok på noget, der skal tilføjes eller ændres...! Hehe.

Dette års haveprojekter er i skrivende stund (Jeg har jo allerede ændret mening et par gange...!) at lave ovennævnte bed samt mit sølvbed. Om jeg også får indhegnet hele haven, ved jeg ikke. Det koster jo en hel del (selvom jeg har plankeværk på tre af siderne allerede), men jeg satser da på, at få lavet noget af indhegningen, som f.eks. at få lukket katte-effektivt af nede ved jorden hele vejen rundt.
Den vakse læser har måske allerede bemærket, at noget af pudset er "faldet af" soklen på huset. Det er det flere steder rundt om huset, så det skal laves før jeg overhovedet begynder tilplantningen af bedet. Pga. den ret lerede jord, skal jeg også have lidt sand blandet i jorden, så den bliver lidt luftigere. Men nu vil jeg kaste mig i sofaen og tænde for tv.

Har lige opdaget, der er haveprogram på RBB her kl. 18.30. Hav en god søndag aften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar