søndag den 6. marts 2016

Gastronomia Smeralda - anmeldelse


Advarsel: Billeder af god mad.

I går aftes var vi ude og spise. 

Vi havde længe snakket om at prøve "Gastronomia Smeralda", som findes i både Karlslunde og Strøby Egede. Vi tog naturligvis den i Strøby Egede (tættest på) og havde bestilt bord til lørdag aften.

Det anbefales forøvrigt kraftigt at bestille bord - da restauranten ikke har ret mange borde - og der er rift om dem, og det kan jeg godt forstå, for hold så lige op, hvor maden er lækker.

Jeg kendte lidt til deres mad i forvejen, da jeg har smagt noget af deres take away, så jeg var klar over, at vi nok kunne vente os noget godt.

Prisniveau:
Pizzaer: ca. 70-105 kroner
Forretter: ca. 48-78 kroner
Hovedretter: ca. 178-198 kroner
Desserter: ca. 48-68 kroner 

De havde dog også en 3-retters menu for 276,-. Den bestod af:

Forret: Tigerrejer stegt i olivenolie, hvidløg og persille. Serveret på bund af blandede salater.
Hovedret: Grillet oksemørbrad med pebersauce
Dessert: Chokoladekage

Jeg bryder mig ikke om tigerrejer, men jeg kunne uden problemer bytte tigerrejerne ud med en gang Carpaccio (Papirtynde skiver af råmarineret oksemørbrad, på bund af rucola med et strejf af trøffelolie og høvlet parmesan.) ligesom kæresten kunne bytte chokoladekagen ud med en tiramisu.

Vi fik hurtigt vores bord og efter at have bestilt gik der kun 8-10 minutter, så stod forretten på bordet:
Kæresten fik tigerrejerne og jeg carpaccioen.
Tigerrejer
Carpaccio
 Kæresten var meget tilfreds med sin forret og jeg var totalt begejstret for min. Kødet var så lækkert, mørt og smagte dejligt.

Der var dog ikke noget brød til, det måtte vi først bede om, men så kom det også med det samme.

Da vi havde spist ca. halvdelen kom den unge tjener hen for at høre om alt var okay...og at vi desuden blot skulle sige til, når de skulle gå i gang med vores hovedret.

Efter forretten var der kun en kort ventetid inden hovedretten kom på bordet og hurra for det, for jeg var meget sulten; carpaccioen havde kun skærpet min appetit.
Mørbraden var medium grillet og så mør, så mør. Helt fantastisk.

De grillede grøntsager; asparges, peberfrugt og fennikel var stadig sprøde og totalt lækre. Det samme var kartoflerne. Det smagte intet mindre end forrygende.

Igen kom tjeneren hen for at høre om alt var som det skulle være - og om vi ønskede en lille pause inden desserten..

Ja tak - sådan en hovedret skulle lige fordøjes et øjeblik, inden vi kastede os over det søde.
 Min chokoladekage virkede som en tung chokoladekage, men den var let og luftig inde i munden og den smagte pragtfuldt.
Tiramisu'en var kæresten også meget tilfreds med. Han nød den med en kop kaffe til.

Vi har egentlig slet ikke noget at udsætte på vores madoplevelse - den var bare god og vi skal helt sikkert spise der igen.

Eneste lille minus var, at vi fik træk hver gang døren gik op - og det gjorde den tit - men det var ikke noget, der spolerede helhedsoplevelsen. Dertil var maden alt for lækker :)

Bedømmelse: *****
5 ud af 6 stjerner

Vi kan helt klart anbefale et besøg der - men husk nu at bestille bord :)

Gastronomia Smeralda
Kystvejen 1
4600 Køge
Tlf. 43 64 65 66

4 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud og lader til at have været en god oplevelse.
    God reklame for dem, de vil nok gerne have besøg af jer igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja det tænkte jeg også, da jeg skrev det; at det næsten kunne lyde som vi fik betaling for at skrive så positivt, men den galej er jeg nu ikke på.
      Jeg har altid ment, at hvis der var noget jeg var begejstret for, ja så skrev jeg også om det. Har gjort det med et par spisesteder før og også planteskoler osv.

      Slet
  2. Hej Esther.Det lyder til at det var en dejlig middag og oplevelse i fik.Maden ser også lækker ud.Er selv hel vild med carpaccio.
    Vi har bryllupsadag på onsdag og skal ud og spise.......men der er for langt at køre helt til Køge.
    God søndag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Carpaccio er også bare noget af det lækreste.

      Hvis jeg ikke husker det onsdag, så ønsker jeg jer lige tillykke med på onsdag her :)
      God søndag aften.
      Knus

      Slet