mandag den 2. april 2018

Årets første havedag :)

 Jeg har været i haven idag - jeg har været i haven idag - jeg har været i haven idag -  jeg har været i haven idag...

*lykkelig smiley*

Så oprandt den endelig - årets første havedag og ih, hvor var det dog bare dejligt.

Godt og vel fire timer tog jeg derude. Jeg skal jo ikke tage for hårdt fat her i starten - og desuden kom jeg først ud efter middag, da jeg lige havde en pokkers masse skolearbejde, der skulle laves først.

Dagen startede dog ude hos min plantepusher; Frenderup Planteskole - kl. 9.00. Jeg skulle nemlig hente Champost planteskolejord og gødningskugler til brug senere på dagen.

Selvfølgelig kunne jeg ikke nøjes med ovenstående, for hun havde en enkelt tilbage af de der rustne "fuglefisk" som jeg købte en af sidste år.....se billedet nedenfor....så den skulle da med hjem til den anden, så den ikke skal være alene mere :)
Lige så kom jeg til at købe en lille, rusten krone sammen med en spættet efeu. Efeuen skal plantes i en lerpotte og så pyntes med kronen. Indtil videre står efeuen dog i udestuen, så billedet her er kun en hurtig opstilling. Det skal nok komme til at se godt ud.
Et kig ned mellem de blå bede, der slet ikke er klargjort endnu.
Flammebedet stod for tur idag.
 Det var kun første oprydning, så det roder stadig lidt, men sikke dog en forskel allerede.
 I krukkerne på terrassen sker der ting og sager, nu vejret bliver bedre.
 Der ligger stadig sne i haven - men kun klatter hist og pist. Dette billede er taget i formiddags, der er forsvundet noget mere af sneen nu.
 Rosen 'Helena Lykkefund' fik sin årlige klipning. Her før....
 ...og her efter. Det ser altid meget voldsomt ud, men den plejer jo at kvittere med en overdådig blomstring omkring 1. juli.
 Nogle enkelte grene stritter endnu.  Det ene spændebånd, der holder jerntipien sammen, er gået i stykker i vinterens, så vi skal lige have købt et nyt, før vi binder de sidste grene ind.

Mens Carsten klarede opbindingen af rosen, gik jeg om i forhaven, for NU skulle der farver til. I fredags var vi en tur på den lokale planteskole og jeg hjembragte 16 store hornvioler.
 Det er SÅ dejligt med en masse farver i indgangspartiet - I love it!
De tre store krukker med Euonymus fik fjernet det øverste lag jord og dernæst fik de syv gødningspiller hver, så de kan klare sig hele sæsonen.

Til sidst plantede jeg hornvioler i bunden og resten af hornviolerne blev plantet i de nærmeste krukker, der stod tomme efter at have haft dahliaer i sidste år. Ih, hvor det pyntede med så mange farveklatter. Det kan man kun blive glad i låget af.
Her til sidst er nogle billeder (af nogle) af mine krokus
.
 Her er det 'Blue Pearl'
 Krokus tommasinianus på vej.

Jeg har bemærket, at rigtig mange af mine krokus begynder at blomstre "helt nede ved jorden" i stedet for først at udvikle en stilk. Det må vist skyldes det kolde vejr.
 Ukendt (skal først have gravet skiltet frem)
 Ukendt - den skulle - ifølge skiltet - være en ganske almindelig hvid krokus - det er den så ikke.
 'Creme beauty' skulle dette være, selvom jeg synes de er meget gule.
 En af de nye krokus; 'Rosea'. En yndig lille en.
Til sidst 'Tricolor'.

Nu er klokken næsten 20, så jeg vil smutte ind foran tv'et og følge med i "I kamp til hækken" - det nye have-konkurrence-program. Så må vi se, om det er værd at se eller ej.

10 kommentarer:

  1. Hej Esther

    Sikke mange flotte Crocus du har fået, det ser godt ud!
    Og en bi! Det må da være årets første i haveblogland:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, jeg er ved at have en pæn samling af krokus - den er dog slet ikke stor nok endnu :)
      Hav en god uge.

      Slet
  2. Nej Karsten - jeg viste bier i sidste uge :)
    Hej Esther
    Jeg har også været i haven i dag, så bliver man så glad, godt du nåede at være derude noget tid, det giver glæde og D-vitaminer og måske lidt ømme muskler.
    Fine crocus du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg så bier her første gang for et par dage siden - idag var første gang det lykkedes mig at få taget billeder.
      Ja, jeg kan godt mærke mine "havemuskler" nu...det bliver sikkert sjovt i morgen. Haha.

      Slet
  3. Der er sket ting og sager hos dig i dag - det er skønt, når vi for alvor kan komme i gang. Lækkert med farver til krukkerne - der er jeg ikke nået til endnu...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har været en fantastisk dejlig dag idag - og prikken over i'et var farveklatterne i forhaven.

      Slet
  4. Dejlige farveklatter, du har fået plads til. De tre krukker med opstammede Euonymus er virkelig fine. God ide at give dem ekstra højde med de høje krukker.
    Det ligner tulipaner, du har i krukkerne ved huset - de er langt fremme :-)
    Lækre krokusser. Det er en skøn forårsblomst.
    Jeg har optaget haveprogrammet - og er ligesom du spændt på, om der falder i min smag.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. De tre krukker fik jeg gratis af en veninde sidste år, så der skulle noget særligt i dem. Jeg er meget tilfreds med min løsning. Hvert forår sætter jeg hornvioler i bunden. De bliver så skiftet ud med nyresnerler om sommeren. Det ser godt ud, synes jeg.
      Jeg tror jeg vil se næste afsnit af "I kamp til hækken" i næste uge, selvom jeg nu ikke synes, der er særlig meget havefaglig viden i programmet, hvis der overhovedet er nogen.

      Slet
  5. Hej Esther!
    Ser ut som att våren har kommit till din trädgård. En härlig syn.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, foråret var her i går. Idag har det regnet og været gråt og trist, men dog med +2 grader. I morgen skulle vi få op til 12 grader, mener jeg jeg hørte.

      Slet