søndag den 29. april 2018

Dagene går - og jeg går med

Som klasselærer - og sproglærer - i vores 9. klasse, har jeg rigeligt at se til pt. Både mht. planlægning i tilfælde af endnu en lockout (som nok ikke bliver til noget nu, lader det til, heldigvis) og ikke mindst prøveforberedelser.

"Selvfølgelig" har de fået udtrukket skriftlig tysk - så jeg er glad for, at jeg har givet dem rigtig mange prøveopgaver, siden jeg overtog dem i tysk sidste efterår. Uanset hvordan det går dem, kunne jeg ikke have gjort det bedre, den korte tid taget i betragtning :)

Ikke kun på jobbet, har jeg haft nok at se til - også herhjemme har vi knoklet løs.

I starten af april fik vi endelig klaret "hadeopgaven", nemlig forårsklargøringen af udestuen. Denne gang tog det en hel weekend, men vi gik også all in.

Hvert eneste efterår siger jeg til mig selv, at jeg ikke skal rode i udestuen over vinteren - og hvert eneste forår, ligner den noget, der er løgn.
Tror bare jeg fremover siger til mig selv, at udestuen altså roder om vinteren, ikke at det gør hadeopgaven mindre, men.... :)

Nå, men vi blev jo færdige og ih, hvor det pyntede. Selv stålreolen fik vi malet hvid - det pyntede også.
Pelargonierne kom ud på zinkhylden, der er sat op.
Det var så i starten af april - nu roder det igen i udestuen, men det skyldes nu "Esthers planteskole"....
...ligesom dahlierne også er blevet sat i potter. (22/4)
Det er jo heldigvis kun midlertidigt, at der er så fyldt på gulvet.

Havens krokus er jo forlængst afblomstrede, men I skal lige se en af de nye botaniske, som jeg blev meget begejstret for. 'Advance' hedder den.
Jeg har allerede fået sat en del af de afblomstrende, nye krokus på deres blivende plads i forhaven. Jeg har besluttet, at jeg ikke vil sætte flere løgplanter der, bortset altså fra krokus. Om et par år, skulle forårs-forhaven så gerne være et stort krokustæppe i mange farver. Allerede næste forår burde der være et begyndende tæppe :)

Mine aurikler er atter flyttet ind i teateret og nogle enkelte af dem, er så småt begyndt at blomstre. Det er altså den dejligste tid lige nu.
Felix og Quintus nyder, at vejret er blevet lunere:)
Den 12. april var jeg til foredrag med Jørn Møller Jensen - "Den klippede have". Det var meget spændende, inspirerende og interessant at høre ham. Det kan kun anbefales. Carsten, som jo ikke er særlig haveinteresseret, var også med. Det er jo ham, der står for at formklippe i haven - og han fandt det også interessant.
Dagen efter trillede vi til Tyskland. Vi skulle til 70-års fødselsdag om lørdagen. Naturligvis tager vi ikke over grænsen uden at hjembringe kattemad til kræene. De er vilde med "Felix"-produkterne.
Ugen efter, torsdag d. 19. var jeg på arbejde til kl. 20, så det var en lang dag.

Om lørdagen, d. 21. kørte jeg hjemmefra kl. 7 om morgenen. Jeg var til repræsentantskabsmøde i Haveselskabet. Jeg synes, det bliver sjovere og sjovere at deltage i, fordi jeg kender flere og flere af de andre deltagere. Da jeg var frivillig på CPH Garden '17, lærte jeg jo en hel del at kende, både fra sekretariatet og fra de andre kredse.

Efter selve generalforsamlingen var der foredrag med Peter Bonde Poulsen. Han er chefgartner på Egeskov Slot - og han var meget underholdende at høre på.
Mine gule kejserkroner har aldrig stået så smukt, som de gør i år. Til gengæld kommer de røde/orange ved Flammebedet kun med blade i år, så de skal graves op og sættes et andet sted. Løgene har desuden også skubbet sig opad i årenes løb, så de hurtigt vælter ud over stien. Det ser ikke godt ud.
Jeg er stadig meget glad for mit indgangsparti med de tre høje krukker med benved i.
Vi har fået flyttet de to fine keramikblomster, der plejer at hænge på plankeværket - men hvert år bliver næsten skjult, når sommerfuglebusken er vokset op. De hænger nu på husmuren over stenbedet.
I forhaven har vi fået renset vandbaljen og klippet vandplanterne. Jeg var forbløffet over, at åkanden havde overlevet vinterens kulde. Vandbaljen har været helt frosset til, og jeg havde glemt at få planterne sat ind i en balje vand i det isolerede skur for vinteren. Men, det behøver jeg åbenbart slet ikke at gøre.
Den vakse læser har måske bemærket, at der nu står to "fugle-fisk". Jeg har nemlig købt en makker til den jeg havde. Der var kun et par stykker tilbage på planteskolen - og jeg syntes, det var lidt "synd", at den jeg havde skulle være helt alene...haha.

Mine tulipanløg, købt i efteråret, har været temmelig fejlbehæftede....jeg har helt sikkert IKKE købt lyserøde tulipaner!
En af de tulipaner, der er rigtig nok. Det ligner mig i hvert fald godt nok at indkøbe gule/orange :)
Jeg har forøvrigt fundet min eneste kobjælde. Jeg havde sat den i stenbedet - så jeg kunne finde den!
Jeg tror, der kommer pænt mange blomster på min Montana-clematis i år. Apropos clematis, så ser det ud til, at mindst 7-8 stykker er døde i vinterens løb.
Det gider jeg ikke ærgre mig (for meget) over - for så er der jo plads til at købe nye...hihi.

Mine kugleprimulaer har stået meget smukt i år.

I denne forlængede weekend, har vi knoklet løs i haven, både fredag, lørdag og søndag. Det kan jeg godt mærke i mine "havemuskler".

Vi har fået ordnet jordbær-højbedet.
Hegnet i forhaven har Carsten pillet ned, skrubbet og det har nu fået første omgang træbeskyttelse. Det har allerede pyntet helt fantastisk.
Det er kun to år siden vi malede det, men da den ene side af det vender mod nord, kommer der hurtigt alger.

Stenbedet skal jeg have flyttet en del planter fra på et tidspunkt, for nu begynder det at tage overhånd med alle mulige andre planter. Ikke så meget de løgplanter jeg selv har sat der, men der er både selvsåede akelejer, storkenæb og hasselurt nu....og det var ikke lige meningen.
Flammebedet er blevet luget endnu en gang - og staudeholdere er blevet sat op, så de høje stauder forhåbentlig kan stå lidt pænere i år.
De blå bede (der først for alvor lever op til navnet om sommeren) er også blevet luget. Det samme er stien imellem dem.
Mens jeg har luget har Carsten taget sig kærligt af vores bænk og givet den en gang "reparationsmaling": det pyntede også.
Til næste år skiller vi den ad, sliber den og maler den igen. Den er så smuk, når den ser velholdt ud.
I nogle af mine bede kæmper jeg meget med skvalderkål - og så længe løgplanterne blomstre kan jeg ikke rigtig komme til at fjerne ukrudtet uden at knække tulipanerne, så jeg må væbne mig med tålmodighed.

I det ene blå bed kunne jeg dog godt komme til, så lige nu kan man ikke se skvalderkål der. Det kommer dog igen inden længe...suk.
Jeg nåede også at få tilplantet mine fire krukker med klatre-sommerblomster. To med latyrus, en med pragtsnerle 'Heavenly Blue' og en med to slags blomsterkarse 'TipTop' og 'Moonlight'. Den første måneds tid bliver de dækket med fiberdug om natten.
Et oliventræ købte jeg mig igår, sammen med den fedeste, lækreste krukke. Jeg er fuldstændig forgabt i krukken. Den er for stor til oliventræet lige nu, proportionerne er ikke helt rigtige, men jeg VILLE have krukken - og nu skal oliventræet da ikke omplantes foreløbigt, da der er rigelig plads til det kan vokse i krukken.
En travl humlebi i kejserkronen.
Den var ikke nem at fotografere, da den bare ikke stod stille.
Primula fra surbundsbedet.
Nogle af de nye tulipaner, der endnu ikke er sprunget ud. Dette skulle gerne blive til 'Orange princess'.
Dette skulle gerne blive til et "Tricolor Mix' - spændende hvad det bliver til.
Det er ret tilfældigt, hvad jeg har sat af "store løg" i forhaven, men jeg synes helt sikkert at denne farvekombi er fin.
De to skyggebede er blevet luget og der er hældt lidt jord i, hvor der manglede.

Det hvide/lyse bed er også blevet luget og har fået en hel del nyt jord - og jeg kan se, at der da sagtens kan blive plads til nogle flere planter. :)
Stien her er endnu ikke blevet luget, men bare det at den bliver fejet grundigt, gør rigtig meget.
NU er det så også ved at være sengetid. Jeg har udskudt stile-retningen og lidt andre skoleopgaver til i mrogen formiddag, så jeg må hellere se at komme i seng. Godnat.

16 kommentarer:

  1. Nøj I har haft travl, det ser godt ud. Det er en aktiv haveafdeling hos jer, der sker meget.
    En rettelse til teksten, det hedder ikke kejserliljer, men kejserkroner :)
    Meget flot med hækkene på sidste billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi har slet ikke tid til at kede os :)
      Tak for rettelsen, jeg var temmelig træt, da jeg skrev indlægget. Sjovt nok havde jeg skrevet kejserkrone over billedet med humlebien.
      Ja, jeg er meget glad for mine hække, de giver så meget struktur.

      Slet
  2. Sikke dog en masse liv der er i jeres have, Esther! Jeg sidder og længes efter at indtage min nye have :-) Her vil jeg - blandt meget andet - gerne have en åkande, og jeg kan forstå på dig at det ikke behøver at være så svært.
    God ny uge til dig!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forstå du glæder dig til at indtage din nye have. Jeg må snarest få læst op på din (og andres) blogge. Det har jeg forsømt de sidste par uger, ikke med min gode vilje, men døgnet har for få timer pt.
      Kh
      Esther

      Slet
  3. Sikken en omgang du her leverer! Der sker da virkelig noget på matriklen, og du har så meget at glæde dig over. Dejligt at gense alle de gamle planter fra sidste år og spændende at se hvad der kommer ud af de nye.

    God arbejdslyst fremover!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have.
      Ja, her sker ret meget for tiden - også i haven. Jeg nyder, at jeg i år åbenbart er ret godt med mht. forårsrengøringen af bedene. Sidste år kom jeg først i bund med bedene lige før åben have i juli måned.
      I år mangler vi sådan set kun resten af stierne, køkkenhaveafdelingen og surbundsbedet - men det kommer vist også til at tage en hel weekend, tror jeg.

      Slet
  4. Jeg kan ikke annet enn å smile over dine tulipaner som ble rosa :)
    Jeg hadde reagert på samme måte hvis det dukket opp røde tulipaner ger hos meg. Godt at vi er forskjellige! :)
    Skal si dere har fått gjort mye nå i vår! Hagen din ser veldig fin ut :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha...ja, jeg gloede godt nok også et par gange ekstra, da jeg så de var lyserøde....men...heldigvis er jeg ikke nær så sart mere...så de får lov at blive stående. På denne årstid kan jeg ikke få farver nok.
      Tak, jeg er også meget glad for havens udseende. Jeg nyder, at jeg i år åbenbart er ret godt med mht. forårsrengøringen af bedene. Sidste år kom jeg først i bund med bedene lige før åben have i juli måned. I år er vi meget godt med, mangler kun ca. 1/4 af haven.

      Slet
  5. Hej Esther!
    Ser alldeles fantastiskt ut i din trädgård, du ligger flera veckor före oss, Tulpanerna kommer att dröja ett tag till här. Känner igen mig med att det lätt blir oordning i förrådet. Får ta ett ryck snart.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, selvom jeg snart er igennem haven, så gælder det om at holde ukrudtet nede. Især skvalderkålen er jeg jo plaget af, men den kan jeg ikke rigtig gøre så meget ved, før løgplanterne er visnet ned...men SÅ...! :)

      Slet
  6. Det ser dejligt ud hos dig - især efter oprydning :-)
    Kan du huske hvor du har købt din zik-zak reol (den grønne)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Mange tak :) Oprydning hjælper altid helt vildt meget i min udestue :D

      Mht. til zigzagreolen, så har min kæreste lavet den til mig, efter forklaring fra mig, så desværre, den kan ikke købes nogen steder.

      Slet
  7. Hej Esther
    Det fik vi koordineret rigtig dårligt, for jeg var også til repræsentantskabsmøde - vi skulle da have aftalt at mødes 'under uret'. Gartneren fra Egeskov var fantastisk - jeg kluklo og lidt til. Men man blev også klog af det.
    Jeg købte engang gule tulipaner med hjem fra et blomstermarked i Amsterdam. Hvor skal man ellers købe tulipaner, hvis ikke det er i Holland. Perfekt souvenir. Da de kom op næste år var de skrigrøde. Jeg kan ikke lide skrigrøde tulipaner... :-(
    Du har været flittig i haven og den ser rigtig godt ud. Jeg er stadig vild med de tre krukker med stedmoder og opstammede træer.
    God arbejdsuge - vejret bliver vist kun til indeddørs. Her er himlen kulsort (næsten) og det tordner og regner.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Han var altså også underfundig :)
      Vi må lave en aftale om et mødested til næste repræsentantskabsmøde (Hvis vi da deltager, nogle gange er der i hvert fald rift om pladserne i min afdeling.)

      Det er møgirriterende med forkerte løg. Hvis man køber dem hos bulbi har jeg dog nu to gange oplevet, at få nye løg tilsendt ganske gratis om efteråret.

      Slet
  8. Super godt billede af hr Brum i kejserkronen. Her har vi opdaget et munkpar, en lille sangfugl, gå op i kejserkroneblomsten.. Det har jeg aldrig hørt om før. Men det må vel være nektaren den går efter..
    Det må være dejlig at være så lang med forårs lugning. Hvis du mangler skvalderkål har jeg rigelige mængder, hi hi.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak.
      Haha...næ tak jeg behøver ikke mere skvalderkål, har så rigeligt af det :)

      Slet