torsdag den 8. juli 2004

Hvorfor findes de gode TV-serier ikke på DVD?

Inspireret af et indlæg på Liselottes blog - begyndte jeg at lede efter informationer på nettet.


Zarens Kurér Jules Verne's roman er blevet filmatiseret et utal af gange, men den eneste, der tæller er tv-serien i 4 dele fra 1976. Nøj, hvor ville jeg gerne se den igen! Det er muligt jeg vil blive skuffet, hvis den en dag udkom på dvd, i hvert fald rent filmteknisk, hvorimod jeg er sikker på, at historien stadig ville holde :o)

 Jeg erindrer ikke ret meget fra filmen, men kan dog nu, hvor jeg er blevet mindet om den, alligevel huske en del fra den. Bl.a. at helten på et tidspunkt bliver blindet - af tatarer?? Den scene satte sig et eftertrykkeligt spor i min uskyldige barnesjæl; at folk dog kunne være så grusomme.

Noget, der jo især kan bringe minderne frem er hvis man hører titelmusikken fra en film eller tvserie.

Så stor var min glæde, da jeg fandt - ikke blot titelmelodien til Zarens Kurér men også den melodi, der var den ultimativt bedste melodi i den serie, nemlig Nadia's Theme.

 Når nu der er så mange uinteressante og kedelige tvserier, der udkommer på dvd, hvorfor gør Zarens Kurér det så ikke?? Hmpfr.

Against the Wind

 En anden tvserie (13 dele) jeg også meget gerne så udkomme på dvd, er den serie om de irske straffefanger i det unge Australien, nemlig "Against the Wind" med Jon English i hovedrollen som Jonathan Garrett.

 

 Heller ikke den er udkommet på dvd. Gad vide om det er fordi begge nævnte tvserier er historiske og at man ikke regner med at folk gider se sådan noget??

Det kan næppe være pga. seriernes filmteknik, eftersom mange film fra 20erne og 30erne da udkommer på dvd! Har på fornemmelsen at de (produktionsselskaberne) sgu da sikkert er kommet til at slette masterbåndene - det nummer har DR da lavet med de gamle julekalendre, Kaj & Andrea m.fl. fordi bånd dengang var (for) dyre! Hvad mener du?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar