torsdag den 28. oktober 2004

Dumhed eller dovenskab...

...hos bilister? Ved snart ikke, hvad der er gældende i nedenstående eksempler, men faktum er at bilisterne hver eneste dag kvit og frit giver mig adskillige eksempler på deres tumpethed som trafikanter...!

 De sidste to dage har jeg benyttet mig af Køge Bugt Motorvejen til/fra arbejde og utallige gange har jeg oplevet at bilister bare ikke kan finde ud af at bruge deres blinklys hensigtsmæssigt!

Siden 1. september 2003 skal man jo bruge blinklyset hver gang man skifter vognbane på motorvej - så folk burde da snart have lært det, men nikke-nikke-nej.

 Et par eksempler: Alene i dag talte jeg de første TI bilister, der gladeligt skiftede vognbane uden at aktivere blinklyset... Hvis man har så lidt kræfter, at det at tænde blinklyset dræner en for de sidste kræfter, og man derfor undlader det ("Ham/hende bagude gætter nok jeg skifter vognbane"...!) så burde man overveje at skifte til det offentlige transportnet.... For andre skyldes det manglende blinklys dog næppe manglen på kræfter, men nærmere manglen på en ekstra hånd, da den ene jo er beregnet til at holde mobilen! (Som man knevrer lystigt i - også under vognbaneskiftet!! OG selvfølgelig uden at orientere sig grundigt først!)

 Andre bruger "spare-blinklys"; De påbegynder vognbaneskiftet og først da lader de blinklyset blinke - en enkelt gang!! ("Hvis ham/hende bag mig ikke når at opfatte at jeg faktisk blinker, er det sgu ikke min fejl - jeg har jo blinket") 

Atter andre venter med at blinke (også et enkelt blink) til de har foretaget vognbaneskiftet! Samme manglende evne til at bruge blinklyset korrekt gør sig gældende, når de nærmer sig den frakørsel de vil benytte......de skifter til frakørselsbanen (nogle gange over flere vognbaner, selvfølgelig uden at blinke...) og når de så er på frakørselsbanen, blinker de!! Dette gør sig desuden også gældende i f.eks. lyskryds med højre/venstresvingsbaner; der bliver også først blinket når vognbaneskiftet er foretaget!

 Kære bilister; Blinklys virker altså kun efter hensigten, hvis man tænder det FØR man foretager et retningskift!

Hånden på hjertet - husker DU at benytte dit blinklys korrekt?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar