søndag den 8. maj 2005

Da det kniffe mæ å skriv synnejysk...

 ... må jeg hellere fortsætte på "rigsdansk" :o) Jeg har boet i Synneborre (Sønderborg) i 3 år - og hvis jeg nogensinde skulle vælge atter at bosætte mig i en by, skulle det være Sønderborg. (Omend jeg i dag nok ville vælge "lidt udenfor byen.") Det er helt klart den dejligste by i Danmark. Dybbøl Mølle med udsigt over Sønderborg. I det hele taget er jeg ret begejstret for Sønderjylland - og den sønderjyske dialekt. Men det er vel heller ikke så underligt; min mor er sønderjyde og min fars slægt stammer også fra Sønderjylland. Derfor havde jeg heller ikke de store vanskeligheder med at lære at forstå det meste af den lokale dialekt, da jeg flyttede derned. I min barndom hørte jeg jo sønderjysk, hver gang vi besøgte min mormor. Jeg har dog aldrig lært at tale sønderjysk, men blev dog rimelig fortrolig med de mest almindelige fraser/ord - og ikke mindst dialektens "melodi". Jeg troede egentlig jeg havde glemt det meste af det - det er immervæk nogle år (6) siden jeg flyttede derfra - og jeg har ikke været der siden. Men - så igår, da jeg kiggede lidt i min telefonbog, faldt mine øjne på min allerældste ven; K.'s telefonnummer. Vi begyndte at skrive sammen helt tilbage i 81/82 - vi havde nemlig samme musikinteresse; Smokie, så det var emnet for de første mange breve. Efter de første mange skriverier gik vi over til telefonsamtaler - mange af slagsen - og lange var de også :o) I løbet af årene mødtes vi et par gange, og havde det kanonsjovt sammen. Da jeg var ved at være færdiguddannet som lærer og skulle til at søge job, var jeg træt af Sjælland og København (og jo, der var også en eks-kæreste) og kunne mærke jeg havde brug for at komme så langt væk som muligt. Jeg vidste ikke rigtigt hvor jeg ville hen, så jeg begyndte at udelukke områder; Fyn ville jeg ikke til, der var jeg vokset op, Lolland/Falster, Nord- og Midtjylland kendte jeg ikke et øje. Det samme med Bornholm, så egentlig var valget ganske nemt; der var kun Sønderjylland tilbage. Så skulle jeg jo sådan set bare finde ud af hvor i Sønderjylland - og da jeg jo kendte K. der boede i Sønderborg, så begyndte jeg at søge job der og blev også indkaldt til samtale. Sidst i april 96 tog jeg så til Sønderborg til jobsamtalen og boede hos K. og hans kæreste. Samme dag som jeg havde været til samtale fik jeg tilbudt jobbet, så det blev fejret med masser af drikkevarer om aftenen :o) I juli 96 flyttede jeg så til byen, hvor jeg boede indtil sommeren 99. Da var jeg atter blevet rastløs og trængte til at prøve noget andet rent jobmæssigt, så jeg søgte tilbage til Sjælland og fik det job, jeg stadig har i dag. Desværre røg K's og mit venskab temmelig meget på standby i de år og i lang tid havde vi slet ingen kontakt. For et års tid siden fik jeg så pludselig en email fra ham - og kontakten var nogenlunde genoprettet. Kontakten har dog været temmelig sporadisk, da den kun foregik pr. mail, men det fik jeg (forhåbentlig) ændret i går. Da mine øjne faldt på K's nummer fulgte jeg nemlig en pludselig indskydelse og ringede op! Stor, stor "gensyns"-glæde i begge ender af røret - og inden jeg fik set mig om var jeg, omend en smule famlende, slået over i "min udgave" af den sønderjyske dialekt. Både jeg og K. var temmelig forbløffede over, at jeg ikke havde glemt det! Jeg skulle såmænd bare høre dialekten igen for at kunne huske den :o) Nå, men for at gøre en lang telefonsamtale kort, så skal jeg selvfølgelig forbi Synneborre på den tohjulede i år :o) - og jeg glæder mig helt vildt til at se K. og hans familie og Sønderborg igen. Da det kan være temmelig besværligt at få passet kattene (min udlejer tager jo også på ferie) må jeg dog nok dele mit gensyn med K. og Sønderborg op i flere ture i stedet for en enkelt, men det gør ikke noget. Jeg kan jo godt lide at køre på mc'en :o) Jeg kunne sagtens forestille mig at køre derned en gang i juni - og så atter vende tilbage i midten af juli: Æ vil te' ringriern i Synneborre! Ikke fordi jeg interesserer mig særlig meget for ringridning eller heste i det hele taget - så er en gang "omridning" en del mere interessant ;o) - men der er altså en helt særlig stemning på Ringriderpladsen i de dage. Dén vil jeg gerne genopleve, lige som jeg selvfølgelig også vil aflægge mine gamle "gå-i-byen-steder"; Kedde2, Druen, Penny Lane etc. etc. et besøg - hvis stederne ellers findes endnu ;o) Jeg glæder mig, ja jeg gør så!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar