søndag den 30. september 2007

I anernes land

Weekenden blev tilbragt i Dithmarschen.

Vi ankom vores bestemmelsessted fredag aften, efter en laaang køretur (5 timer) og så gik snakken ellers lystigt og der blev lagt planer for lørdagen. Planer, der gik lige efter mit hoved *G*

Først en tur til torvedagen i Heide. Vi var meget heldige med vejret; det holdt praktisk talt tørt, mens vi gik rundt og kiggede:


Indgangsparti til en Bierstube

Det er sjældent jeg befinder mig på et torv, når der er marked, så det var sjovt at være på et igen.

Og hold da helt op, hvor var der mange ting at købe. Udover - endelig - at få anskaffet mig en taske til skolebrug - så nøjedes jeg dog med at tage billeder af mulighederne:


Seler for enhver smag


Selv blomsterløgene lykkedes det mig at lade ligge!



Diverse udformninger af de rædsomme "Garten-Zwerge" havde jeg overhovedet ikke svært ved kun at fotografere :o)



Efter markedet var det tiden at få set det mindesmærke over faldne i 1. Verdenskrig, hvor en af mine aner faldt i 1915. Via nettet havde jeg fundet ud af, at det eksisterede - så hurra for nettet!



Et par km fra mindesmærket blev øjnene bombarderet af store marker med begonier i alle farver.



Efter behørigt beundring (og fotografering) af alle blomsterne, gik turen til Eidersperrwerket:



Her gjorde det faktisk ikke så meget, at det regnede. Vejret forstærkede egentlig bare fornemmelsen af havets kræfter...



Efter at været blevet blæst godt igennem, var det tid til en kop kaffe (i mit tilfælde dog varm kakao!) og et lækkert stykke lagkage... og så var vi klar til dagens sidste program - igen af historisk karakter.

I nærheden af Hemmingstedt blev der for et par år tilbage (Jeg gætter på i 2000, som var 500-året for begivenheden) lavet en lille opstilling af Slaget ved Hemmingstedt i 1500, hvor det lykkedes bønderne at slå en meget større dansk hær temmelig eftertrykkeligt. (At de så senere fik blev tævet noget så gevaldigt af DK er en anden sag.)







Små 200 meter fra opstillingen - er rejst en mindesten med indskriften "WAHR DI / GARR / DE BUR DE / KUMT" (nimm Dich in Acht, Garde, der Bauer kommt) - og som altid synes jeg jo, at sådanne steder er mægtig spændende - så der blev knipset en hel del fotos....med min mors kamera, da batterierne i mit naturligvis havde besluttet sig for at strejke i det øjeblik vi kom dertil! Typisk!


En anderledes - men flot - "adgangskarrusel"

På hjemturen i dag lykkedes det mig - selvom det ikke er nemt at fotografere fra en kørende bil - at få taget et par hæderlige billeder af landskabet.

Jeg er særligt glad for billedet af de vindblæste træer her nedenfor.





Kl. 16.00 var jeg så hjemme, og siden er tiden gået med forberedelse - hvad ellers? - men for en gangs skyld var jeg færdig rimelig tidligt, så jeg havde tid til at få fabrikeret et indlæg til min forsømte blog :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar