fredag den 27. december 2013

En rose uden bue

Som tidligere nævnt, har de to storme ødelagt mine rosenbuer og det har jeg så taget konsekvensen af og næsten fjernet hele den forreste bue, så udbryderkongen Felix ikke igen kan bruge den til at komme ud i den store vide, verden (og komme i slåskamp med sammenklipsning af huden/pelsen til følge!)




Det ser helt forkert ud uden bue, det er helt tydeligt at sådanne buer gør en mægtig forskel. I baggrunden kan resterne af den anden bue forøvrigt ses. Den har jeg fjernet de sidste tværgående stænger på - da de virkede som en katte-trappestige ;)

Rosen ved forreste bue har jeg måttet klippe en del af, men indtil videre klarer den da at stå oprejst ved egen hjælp.
Det er muligt jeg må klippe mere af den, når den skal monteres på det nye stativ, og eftersom Rosae Helena 'Lykkefund' blomstrer på sidste år skud (mener jeg at have læst) kan det jo være, jeg må undvære den flotte, duftende bue næste sommer...men så ved jeg jo, at den burde være der igen året efter. Det må jeg trøste mig med.

Clematis'erne til venstre har jeg også måtte klippe ned igennem, da Felix også forsøgte at hive sig op til husets tag gennem dem! Der er skaden dog ikke så stor, da de alligevel skal klippes ned til foråret.


3 kommentarer:

  1. Jeg har en helt ny Lykkefund, der er ikke mange nye skud på, så skal jeg måske ikke vente roser på den næste år. Rådyrene har taget deres del af skudene.
    Kan kattene ikke bare klatre op af bræddevæggen? Kan du virkelig godt holde dem inde?

    SvarSlet
  2. Jeg købte min Lykkefund for tre år siden. Den blomstrede skam første år, men kun et par "klaser" for neden....det samme året efter, hvorimod den jo så var helt overdådig denne sommer.
    Jeg kan ikke huske, hvor jeg læste det, men det var fornylig. (Jeg har lige pløjet mig igennem 13-14 haveblade, så det har nok været der)

    Jeg bed mærke i at Lykkefund skulle blomstre på sidste års skud, hvorimod New Dawn (som jeg også har) blomstrer på samme års skud.

    Det kan jo være du får roser nederst på den, selvom rådyrene har været der?

    Jeg købte endnu en Lykkefund i sommers og satte ved mit nye rionet ved køkkenhaven. Jeg formoder den vil opføre sig som den ovenfornævnte; Jeg fik et par blomster i år...får lidt flere næste år..og SÅ har den fået fat.

    Kattene kan godt klatre op ad plankeværket, men de vinkler med net, der er foroven rager 50 cm ud..og dem kan de ikke forcere ;) (Medmindre der altså lige kommer en storm forbi og laver buerne om til trappestiger...!)

    Så ja, generelt kan jeg holde mine katte inde i haven. Det hænder der kommer et hul i hegnet...men så har de det jo med at "vise mig" det... og så lukker jeg det...til deres store fortrydelse...hehe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glemte lige: Forneden på hegnet (næsten hele vejen rundt) er der gravet net 30-40 cm ned, så de heller ikke kan grave sig ud. Det eneste sted der ikke er net, er bag udestuen...men der får jeg lavet en ordentlig aflukning (inde fra naboens side!) næste år. Indtil videre er der lukket af for gravning ved hjælp af net, brædder og store sten.

      Slet