onsdag den 25. december 2013

Tilbageblik på 2013 - del 1 (den negative...så er du advaret!)

En stor del af tiden de sidste to år har min profession været i skudlinjen.

Vi har undervejs i forløbet mistet retten til en overenskomst og har i stedet fået en ufleksibel og rigid arbejdslov (LOV409) trukket ned over hovedet, og det påvirker naturligvis mit humør negativt.

Alt andet ville også være underligt, eftersom ens lærerprofession er uløseligt forbundet med ens personlighed - og den slags overgreb vi oplevede i foråret, føles derfor som et personligt angreb.

Da der ikke er ret meget positivt at sige om overgrebet og dets følgevirkninger (slet ikke fremadrettet) vælger jeg at lade mine tanker om det fylde hele mit "negative tilbageblik" - ikke den slags tilbageblik jeg ellers plejer at skrive kort før et årsskifte, men i år fylder det så meget i mit liv, at jeg vil have luft for noget af min frustration, irritation og vrede.

Jeg lover til gengæld, at Del 2 af mit tilbageblik vil fokusere på de positive, hovedsageligt have-relaterede ting - som der heldigvis var en del af i 2013 :)

Here we go...:

Den der meget omtalte forberedelse

En af de ting, der i hele denne debat om lærernes arbejdstid, skolereform etc. i særdeleshed har irriteret mig, har været at skulle høre på alt det SLUDDER, der bliver lukket ud af diverse politikere og ikke-skolefolk, der ikke aner, hvad det vil sige at være lærer.

Her blot et par eksempler af flere tusinde mere eller mindre ulogiske (og til tider temmelig perfide) kommentarer: (Taget fra BT's debatside i foråret, og jeg har IKKE rettet de sproglige fejl!):

"Det er et rimeligt krav, at lærerne skal være på arbejdspladsen fra 8 - 15.30, så de kan forberede sig på skolen og tage de vikartimer, der opstår af og til. Og helt ærligt... hvis en lærer ikke kan multitaske og skal have total ro til forberedelse, så skal de måske finde et andet job."

"Jeg kan uden læreruddanelse undervise ethvert klassetrin i folkeskolen hvis jeg før timen kan bruge tid på nettet."

"Hvis lærerne ikke kan deres stof, som de er ansat til at LÆRE FRA SIG - UNDERVISE, så kan de ikke få løn som lærer. Hvis de skal forberede sig må det være på SU. Og deres undervisning skal overvåges personligt af en kompetent. Men de bør slet ikke kunne være ansat, når de er så inkompetente. Vi taler om FOLKESKOLE. Ikke raketvidenskab!"

Tja, mod dumhed og uvidenhed kæmper jo selv guderne forgæves........!

For nemhedens skyld er her lige et billede på, hvad forberedelse OGSÅ er:


Had til lærerne

Kommentarerne viser ret tydeligt, at rigtig mange danskere har et horn i siden på lærerstanden og har et voldsomt behov for at hælde l*** ud over en hel masse mennesker, der faktisk forsøger at gøre deres job så godt som muligt, selvom politikerne gør hvad de kan for at forringe mulighederne for netop det!

Formodentlig har ovennævnte personer haft en lærer eller flere, de ikke kunne lide. Det har jeg også - flere endda - men jeg er altså kommet over det uden at gå verbalt til angreb på nogen!

Og, ja, jeg ved godt der også findes "dovne lærere", men de fleste af dem er altså forlængst blevet strittet ud! Der er forøvrigt brodne kar i alle brancher.

At have en skråsikker mening om noget, er STADIG ikke det samme som at vide, hvad man snakker om...men det er jo også nemmere end at forholde sig til det, skolefolk rent faktisk siger...!

På den front bliver 2014 næppe meget bedre og jeg forudser, at det - naturligvis, selvom vi har advaret om følgerne - vil være lærernes skyld, når det viser sig at
  • skolereformen og med den -> indførelsen af heldagsskolen
  • lærernes mindre tid til forberedelse/efterbehandling af flere høj-kvalitetsundervisningstimer
  • tilstedeværelsespligten, der medfører at al kontakt mellem lærere/forældre skal ske inden for tidsrummet 8-17 (medmindre vi får udbetalt ekstra tillæg jfr. LOV409)
  • bortfaldelsen af klasselærer-akkorden (Hvem vil så være klasselærer?!)
  • inklusionen af specialskoleelever i almindelige klasser
  • forenklingen af Nye Fælles Mål (=Eleverne skal være dummere!)
  • osv. osv.
sjovt nok ikke har den virkning, at eleverne bliver dygtigere.. nærmere tværtimod!

Faktisk er Antorini allerede begyndt at trække i land:

”Vi har som udgangspunkt prøvet at bruge den bedste tilgængelige viden og relevante erfaringer. Men nogle gange har man ikke den viden, som man godt kunne ønske sig. Hvis det så viser sig, at det ikke går i den retning, som vi ønsker, skal man naturligvis ikke bare lade det køre i ti år”. 
Læs evt. mere her: http://www.folkeskolen.dk/537864/antorinis-overraskende-tilstaaelse-


Det, der har irriteret mig mest ved al denne polemik, er dog at vores pro-reform-politikere får lov til at udgyde de samme intetsigende/ikkebesvarende floskler igen og igen, totalt uimodsagt, fordi der ikke er nogle af medierne, der går virkelig hårdt til dem. Journalister er dælme ikke hvad de har været!

En af de få politikere, der har boret og boret (uden dog at få fyldestgørende svar, da Corydon, Antorini m. fl. konsekvent svarer udenom/undlader at svare....Jeg fatter ikke den slags opførsel er tilladt på samråd!) er Merethe Riisager (LA).

"Derudover ville Merete Riisager vide, om undervisningsministeren mener, at lærerne er motiverede for at indføre reformen. Hun henviste til den newzealandske forsker John Hattie, der har sagt, at det er utrolig svært at indføre noget, hvis de, der skal gøre det, ikke er motiverede for det. Dette svarede Christine Antorini dog ikke på." (http://folkeskolen.dk/538137/reformen-er-det-mest-pauvre-lovarbejde)

"Reformen er det mest pauvre lovarbejde, regeringen har lavet. Partierne bag reformen kommer til at stå i kø ved håndvasken." (Merethe Riisager, LA)

Selvom jeg på en hel del punkter overhovedet ikke er enig med LA, er jeg faktisk begyndt at overveje at give dem min stemme til næste folketingsvalg! Enhedslisten kan jeg under ingen omstændigheder stemme på - de er jo røde - og de to partier er ligesom de eneste, der har stemt imod reformen (og regeringsovergrebet).....

Tilstedeværelse

Mange sidder stadig derude og tror, at lærerne har noget imod at tilbringe al deres arbejdstid på skolen. (Lærere er jo pr. definition dovne og hopper over, hvor gærdet er lavest!) Det er mit indtryk, at de, der ønsker en lokalaftale er lærere, der ellers får næsten uløselige problemer med at få hentet deres børn i daginstitutionerne, især hvis de bor langt fra jobbet....for dem er fleksibilitet et must. Helt forståeligt.

Personligt VIL jeg have fuld tilstedeværelse - jeg vil nemlig ikke det grænseløse arbejde nogensinde mere. Det har jeg nemlig haft alt for meget af de sidste alt for mange år, og det var grunden til jeg gik ned med stress for to år siden og stadig har "glæde" af stresshormoner i kroppen den dag i dag!

Næh, det passer mig da fint, at jeg skal være på skolen mandag-fredag fra 8-16. Det betyder nemlig, at skolen SKAL stille en arbejdsplads til rådighed for mig, vel og mærke en arbejdsplads, der lever op til arbejdsmiljølovens krav...! (Mine tanker om LOV409's indflydelse på mit arbejde har jeg beskrevet lidt mere udførligt her: http://ildkatten.blogspot.dk/2013/12/synes-godt-nok-jeg-har-et-mrkeligt.html )

Desuden er det så også slut med at stille min egenbetalte computer, telefonforbindelse, internetadgang og skabs- og reolplads gratis til rådighed for min arbejdsgiver. Sådan er det jo!

Fremover skal jeg så huske på kun at arbejde til jeg har brugt min tid - og ikke til opgaven er løst....
Det bliver ikke nemt at skulle til at arbejde efter sådanne rigide regler - men bare rolig, jeg skal skam nok gøre det. Ingen tvivl om det...!

Reformen

Det er ingen hemmelighed, at jeg synes reformen er noget makværk.... den eneste "fordel" jeg kan se indtil videre, er at eleverne fremover skal have tysk fra 5. klasse. (De nupper så timerne fra 8.+ 9. klasse, hvor man jo snildt kan klare sig med færre timer i faget, når eleverne også gerne skal blive rimelig gode til at formulere sig skriftligt på sproget...! !)



I Sverige gennemførte de for år tilbage næsten den samme reform.......og hvad er der så sket med det svenske skolevæsen?

Tja, de rasler ned i PISA (Ikke at den test siger meget om elevernes kunnen, men politikerne finder den yderst vigtig - og vi ved jo alle, at politikere er dem, der forstår sig bedst på undervisning...!) og indtil videre er der flygtet mindst 37.500 fra lærerfaget og mange steder undervises eleverne af ikke-læreruddannede. Læs evt. mere her: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2150270/regeringens-krig-mod-laererne-er-ikke-slut-endnu/

Jeg kan have regeringen mistænkt for at ønske det samme sker i Danmark.
De vil sikkert kunne se mange fordele (=spare penge) ved at de fleste erfarne (og derved dyre i lønkroner) lærere forlader faget og bliver erstattet af unge nyuddannede, der ikke har arbejdet under "rigide og ufleksible arbejdstidsregler" som vi gamle lærere har, og derved ikke brokker sig så meget.

Lige så behøver de kommende "lærere" ikke have særlig megen erfaring, da de med tiden blot skal fungere som "lærings-konsulenter" for de af-sig-selv-læringssøgende-elever...!

Grunden til jeg har regeringen mistænkt for ovenstående, er det igangværende arbejde med at "forenkle" De Nye Fællesmål.... http://folkeskolen.dk/537495/nye-faelles-maal-forenkling-bliver-til-firedobling

Jeg tror målene bliver så præcise, at metodefriheden (friheden til selv at udvælge tekster og opgaver) ad åre helt forsvinder og vi derefter blot får at vide fra centralt hold, hvad vi skal undervise i hver eneste dag + får tilsendt materialer dertil....

Så er der jo heller ikke brug for megen forberedelse....
Det ender med at hver "lærer" skal "undervise" 37 timer om ugen, derved er der brug for færre lærere...(Til gengæld får man råd til at ansætte nogle flere DJØF'er til at kontrollere de resterende lærere...) Ren win-win...!

Ulempen ved dette er selvfølgelig, at det centralt udsendte materiale ikke kan være tilpasset hver enkelt klasse/elev, men pyt, eleverne skal alligevel lære mindre og mindre og i stedet blive rigtig gode til de snævre mål vi tester i de nationale test....og i Pisa...... hvor Danmark så endelig scorer rigtig højt....og SÅ skyldes denne præstation naturligvis kun de fantastisk visionære politikere vi har i dette land.....!

Om man så også stadig kan påstå, at der er tale om UNDERVISNING i den danske folkeskole,tillader jeg mig at tvivle på.

For mig betyder undervisning, at eleverne - selvfølgelig - tilegner sig FAGLIG VIDEN, men så sandelig også at de bliver DANNET....

Lur mig om ikke det med dannelsen ryger ud af folkeskolens formålsparagraf inden længe...så formålsparagraffen falder bedre i tråd med den nye reform...! Underlig bagvendt måde at gøre tingene på.

Nu vil der måske sidde nogen og mene, at jeg overdriver helt vildt.
Det håber jeg virkelig jeg gør, men adskillige af regeringens tiltag indenfor det sidste års tid, har vist mig, at der slet ikke er grænser for hvilke (uigennemtænkte) skibe regeringen er villig til at sætte i søen - uden tanke for konsekvenserne.

Klynk, klynk, klynk

Når jeg som lærer "tillader mig" at give udtryk for at reformen næppe vil have den tilsigtede virkning og at jeg virkelig ikke - selvom jeg prøver - kan se, hvordan jeg skal kunne levere ENDNU flere lektioners undervisning af høj kvalitet med masser af spændende og anderledes undervisning - med mindre tid til forberedelse, så får jeg gudhjælpemig bare at vide, at jeg klynker!

Den slags svar er et ganske ofte anvendt retorisk kneb til at få ens modpart til at fremstå latterlig og som tudefjæs...og så slipper man jo også for at høre, hvad der egentlig bliver sagt...!

Når jeg påpeger diverse fejl og mangler, skyldes det, at jeg er bekymret på elevernes og den danske folkeskoles vegne....fordi jeg vil mine elevers bedste!

Mig selv er jeg sgu ikke så bekymret for:

Fremover skal jeg jo for pokker kun arbejde fra 8-16, har fri hver weekend og i alle ferier, så bare rolig; JEG skal nok klare mig.


Til sidst et citat, der på bedste vis illustrerer Antorini & co's logik i hele dette cirkus:

"Denne reform virker, 
fordi et næsten enigt folketing står bag" 

(Christine Antorini, TV Avisen 3. december 2013)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar