fredag den 27. december 2013

Tilbageblik på 2013 - del 2 -> Den positive ;)

Januar

Jeg trådte ind i det nye år i mit eget selskab - og kattenes :)
Maden havde jeg hentet på den lokale kro. Her et billede af desserten.


Januar var også den måned, hvor jeg for første gang stiftede bekendtskab med afdøde Geoff Hamiltons eminente have-formidlingsevne via de dvd'er jeg havde købt på amazon.


Det sande festfyrværkeri af inspiration jeg der blev tæppebombet med, medførte at jeg gik mere eller mindre amok i frøkataloger i tiden efter ;)

De fleste var online-kataloger, men Impectas katalog betalte jeg en dyr porto (50,-) for, så jeg i det mindste kunne bladre i et frøkatalog...og jeg skal da lige love for jeg fik bladret...! Hver eneste side blev kigget grundigt igennem...og der blev sat helt vildt mange x'er....

Mener at huske jeg havde krydset frø af for omkring 1500,-!! I den virkelig verden endte jeg dog med at købe frø for et noget mindre beløb ;)



Jeg fik også afprøvet den fantastiske ide med islygter - det er helt klart noget, jeg vil prøve igen, såfremt vi skulle få længerevarende frost i denne vinter.


I år er jeg dog mere forberedt, idet jeg forlængst har indkøbt to poser med runde balloner ;)

I slutningen af måneden fik jeg endelig adgang til mine fotos (fra 2007-2011) igen. Stor glæde :)

Februar 

Februar måned stod helt sikkert i forspiringens tegn. 3. februar gik jeg i gang med at så de første frø - artiskokker. Til min store glæde var frøene meget spirevillige.

Så store var de blevet i midten af marts :)


Jeg blev virkelig grebet af det der med at så og investerede i både lys og pluggbokse..for så kunne jeg også have frølinger stående på mit bord i krearummet - smart :)


Marts

Jeg havde efterhånden fået sået temmelig meget, og havde derfor fået problemer med at finde plads til alle frølingerne. Ikke desto mindre var jeg i starten af måneden til havemessen i Hyllie sammen med min kollega/haveveninde. Naturligvis kom jeg ikke tomhændet derfra...!


Jeg måtte derfor tage udestuen i gang også - for at have plads til alt :)

Jeg ser frem til at få mine to nye mistbænke hjem - det giver mere plads til endnu flere frølinger i sæsonen 2014... haha :)

Den 10. marts var jeg til et fint forårs-blomsterdekorationsforedrag med Trine Norby på den lokale kro.


Foråret 2013 var som bekendt meget forsinket og koldt...sne fik vi i pænt store mængder i midten af marts. På det tidspunkt, plejer havefolket ellers at have mægtig travlt, men vi måtte nøjes med en masse armchair gardening...


Min blog på ildkat.dk gik helt ned og længe troede jeg, at jeg havde mistet alle mine gamle indlæg. Men de ligger stadig i min wp-database, så sålænge jeg har den, er de ikke tabt.
Jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at få overflyttet alle indlæggene til denne blog, men det skal nok komme - en gang.

April

April startede også kold, men sneen begyndte endelig at forsvinde, men hold op, hvor tog det lang tid....


D. 18. april var jeg til storkenæbsforedrag med Birgit Reimer - og kom selvfølgelig til at købe 8 nye storkenæb... ;)


Endelig var jorden også til at grave i og jeg kunne gå i gang med det første haveomlægnings-projekt. Nemlig at få gjort noget ved Sydhaven.


På daværende tidspunkt anede jeg ikke, hvor fantastisk min Sydhave ville komme til at se ud - den blev meget flottere end jeg i min vildeste fantasi havde kunnet forestille mig.

Næste haveomlægningsprojekt gik jeg i gang med d. 25. april - lagkagebedet.


Bedet blev ryddet, bortset fra min dværgpil og så gik jeg i gang med at dele bedet op i to bede, adskilt af en stensti. Arbejdet var færdigt d. 11. maj og jeg var meget tilfreds med resultatet, som kan ses her nedenfor.



Maj

Jeg fik pludselig mulighed for at få en hel masse belægningssten helt gratis - og så blev der slæbt sten hjem til matriklen i den helt store stil.


Jeg nåede også forbi det årlige plantemarked på Køge Torv - og der gik så startskuddet til mit pelargonieflip... ;)


 Pelargonier var dog ikke de eneste planter, jeg kom hjem med. Det ville da også have lignet mig meget dårligt ;)

D. 5. maj gik TV2Fri i luften. De første par måneder så jeg rigtig mange af programmerne, men nu ser jeg kun et enkelt en gang i mellem, oftest Gardener's World.  Jeg kan dog sagtens forestille mig, at jeg kigger mere med igen, når foråret er her.

D. 15. maj blev første spadestik taget til det helt store haveomlægnings-projekt; nemlig Sydhaven.

Den sidste sten blev lagt d. 24. maj og resultatet var overvældende.
Kan huske jeg konstant lige måtte om og kigge igen-igen. Det var så uvirkeligt, at det aflange jordstykke jeg havde haft så meget bøvl med var blevet forvandlet til en næsten sydlandsk udseende have.



Samtidig med ovennævnte projekt blev min søster gift ved en hyggelig lille højtidelighed. En meget dejlig dag.

Jo maj 2013 var i sandhed en skøn måned :)

Juni

I juni skete der også rigtig meget i haven. Jeg fik indkøbt et par smukke pilestativer.  Min pelargoniereol kunne tages i brug (Den mangler stadig at blive malet!)  Jeg fik lavet et espalierhegn i køkkenhaveafdelingen.


Terrassen blev også udvidet en smule og jeg fik endelig sat en kompostbeholder op.


 Malmö Garden Show nåede jeg sørme også forbi.


Juli

I denne måned fik jeg lavet en gangsti af brosten ved det blå bed, der derved også blev udvidet en smule.


Gangstien er en del af et større sti-projekt, der forhåbentlig færdiggøres i løbet af foråret. Det kommer an på finanserne.

Jeg fik endelig mine længe ønskede netdøre, lige i tide, så de kunne tages i brug under hedebølgen. Hold op, hvor det hjalp at kunne lave gennemtræk i huset - uden kattene kunne stikke af.



I løbet af måneden fik jeg set to meget forskellige haver. En have i St. Heddinge og en landbohave. Begge steder fik jeg inspiration til min egen have.

Jeg fik også selv havebesøg. Søde Henriette kørte den lange vej fra Lolland for at besøge mig. Det var en rigtig hyggelig dag :) En gang i løbet af januar/februar tager jeg turen til sydpå for med egne øjne at besigtige hendes dukkehus - det glæder jeg mig til.

Lidt kulturelt blev det også til i månedens løb. En aften i Cirkusrevyen og den årlige tur til Bornholm for at se TVŸŸ•2.


På Bornholm oplevede jeg dog også det skotske band TRAVIS - og de slog totalt benene væk under mig. Troede da ellers forlængst jeg var ude over den alder, hvor man kan blive vild med et "nyt" band - men det er man åbenbart aldrig for gammel til :)

August

D. 4. august besøgte jeg endnu en have, denne gang en fuchsia-have, men der var nu mange andre planter også.


August er også tid til skolestart og ikke mindst min fødselsdag :)

I år fik jeg en rigtig smuk sortmalet betonkat til haven. Den er døbt Nero og passer fantastisk til Sydhaven, hvor den har fået sin fast plads :)  Den er dog taget ind for vinteren nu.


September

Denne måned fik jeg kun skrevet tre indlæg til bloggen, så det er svært at huske, hvad der egentlig skete i den måned, udover en pokkers masse skolearbejde og møder. Det er dog sikkert og vist, at jeg havde megen gang i saftkogeren :)


Æble/rønnebær-gele


Oktober

I oktober fik jeg endelig lidt mere tid til at komme i haven. Jeg fik ryddet grundigt op i mit haveskur og fik anlagt et lille løgbed - proppet med løg - i forhaven. 



Er spændt på, hvordan det kommer til at se ud til foråret.
Jeg er slet ikke sikker på, at bedet er en varig løsning, men så længe jeg ikke har fundet ud af, hvordan jeg vil have min forhave til at se ud, kan det få lov at blive der.
Så ved jeg da hvor jeg har nogle af de mange løg :)

I selve haven skete der også ting og sager. Der blev klaret endnu en etape af mit store ud-med-græsplænen-og-erstat-med-brosten-i-hele-haven-projekt.


I oktober kom "Allan" også lige forbi - og ødelagde mine rosenbuer.


Det er dog billigt sluppet sammenlignet med hvilke ødelæggelser mange andre var udsat for, så jeg klager ikke.
Desuden har jeg jo før beklaget mig over mine buers placering, så nu kan jeg da få gjort noget ved det - til foråret, altså.

Måneden sluttede med noget af en chok: Jeg røg på sygehuset med mistanke om blodprop ved hjertet. Heldigvis slap jeg med skrækken - men det var en slem oplevelse.

November

November plejer at være den måned jeg synes går langsommere end alle andre måneder. Sådan har det slet ikke været i år. Måske det også hænger sammen med to rigtig gode oplevelser i månedens løb:

En meget hyggelig indkøbstur til Tyskland sammen med gode venner...



...og sidst, men slet ikke mindst - gensyn med Travis, der gav koncert på Amager :)


December

Så nåede vi til december, der startede med at "Bodil" færdiggjorde "Allan's" arbejde med mine rosenbuer...



Det blev også til endnu en koncert - denne gang med Magtens Korridorer i Køge.


En udmærket koncert, men næste gang skal jeg da godt nok have ørepropper i, for hold da helt op, hvor de spiller højt. Jeg kunne slet ikke holde ud at stå oppe foran, så måtte rykke helt bagerst efter 4-5 sange for ikke at smadre mine ører.

Måneden gik hurtigt og lige pludselig var der kun et par dage til jul - og så kom Felix op og slås - og skulle klipses sammen og på penicillin.

Det betød ændring af juleplanerne og jeg skulle holde jul alene. Heldigvis stod det klart allerede den 23. så jeg kunne nå at få provianteret og refunderet min togbillet..!


I dag, d. 27. december nåede jeg så til vejs ende med at få griflet mit tilbageblik ned. Det har været sjovt at rejse igennem 2013 - min 3. sæson som haveejer - og også rart at opdage, at min glæde ved havelivet langsomt er ved at vågne af dvalen igen.

Nu håber jeg at 2014 bliver endnu et dejligt haveår.

4 kommentarer:

  1. Hej Esther

    Ja, 2013 har været et fantastiskt år fyldt med megen haveglæde og dramatik - hvem ville have troet at vi fik en kanonsommer efter den rædselsfulde marts måned?
    Og det der rosenstativ, er vist af den vildt spinkle model - Jeg bemærker iøvrigt at ALDIs billige ser ud til at have holdt fint overalt :)

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja, jeg skal da lige love for vi fik en god sommer :) Ja, rosenbuerne har jeg fået og de var billige, mener de kostede omkring 120 kr stykket - men de var ikke fra ALDI ;)
      Jeg har dog fundet en løsning, der burde være mere stabil...noget med jernstænger svejset sammen. Skriver selvfølgelig om det (og viser billeder) når det er så vidt :)

      Også god dag til dig.

      Slet
  2. Altid hyggeligt med sådan et tilbageblik på året der gik.. Der er virkelig sket meget i din lille have :0)Jeg vil også sætte tid af til havebesøg / messer i det kommende år. Det er altid rart med noget inspiration..
    Det negative tilbageblik skal der også være plads til - I har bestemt været et jaget folkefærd! Og med et barn i skole - og en på vej ( april 14 ) kan jeg da bestemt også være bekymret for hvordan reformen kommer til at påvirke deres skolegang.. Jeg håber på det bedste :0)
    Du ønskes et rigtig godt nytår..
    KH.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke så tosset med sådan et tilbageblik - og heller ikke at skrive det. I særdeleshed det negative har været rigtig godt at få skrevet, så jeg kom af med nogle af mine frustrationer.

      Det positive var også rigtig godt at få skrevet, for sat op på denne måde, kunne jeg jo virkelig se, HVOR MEGET der er sket i min have i løbet af året. Regner med/håber på at der sker næsten lige så meget i haven i løbet af næsten sæson. Ideer har jeg i hvert fald nok af, men der skal jo også lige være penge til at føre dem ud i livet ;)

      Også rigtig godt nytår til dig :)

      Slet