tirsdag den 3. januar 2017

2016 - Et tilbageblik (Del 1)

På denne dag 2 i min "Esther-ferie", er det nu slet ikke så tosset at sidde her foran pc'en og have tiden til at sidde og hygge mig med at få skrevet dette tilbageblik over det forgangne år.

For at det ikke skal blive alt for omfattende, vælger jeg hovedsageligt at fokusere på det, der har med haven at gøre. Der vil dog være enkelte undtagelser.

JANUAR

Allerede i slutningen af 2015 havde jeg fået bestilt en masse frø og de begyndte at arrivere i løbet af de første dage i det nye år.

Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, kan jeg sagtens se, at jeg bestilte alt for mange frø, men der sker altså noget med mig, når vi er i dagene mellem jul og nytår og frøkatalogerne er dukket op. Så sidder jeg der og bliver forført til at indkøbe langt flere frø end jeg overhovedet har tid til at passe - og da slet ikke PLADS til....hehe.

Måske mit storindkøb af frø i januar 2016 er grunden til jeg kan begrænse mig i år?
Siden jeg flyttede ind i huset i december 2010, har jeg hvert forår haft planer om et større haveomlægningsprojekt og 2016 var da heller ikke anderledes på det punkt.

Endelig skulle jeg i gang med at få omlagt den forhave, jeg var blevet mere og mere irriteret over at se på, i takt med at resten af haven var blevet omlagt. Den passede slet ikke sammen med resten af haven, så det var godt, det endelig var den, der stod for tur.
Som noget nyt prøvede jeg at tegne, hvordan jeg gerne ville have forhaven til at se ud. De andre haveprojekter har jeg klaret mig med f.eks. at sætte pinde i jorden, der hvor jeg ville have stierne. Det der med at tegne i detaljer, evner jeg åbenbart ikke. Nok derfor jeg endnu ikke er lykkedes med at få tegnet en grundplan over min have. Den er simpelthen så skæv, med masser af indhak osv...så jeg bare ikke kan få det ned på papir.

Forhaven er til gengæld ret nem at gå til, da den heller ikke er særlig stor. Jeg fik lavet en 4-5 forskellige udformninger og endte med nedenstående, der var den mest enkle, når min førsteprioritet var opfyldt (=Alle bede skulle kunne nås fra stier, så jeg aldrig skal trampe rundt i bedene.)

FEBRUAR

Februar måned var ret mild, så vi benyttede lejligheden til at komme ud og få klaret den første grove oprydning/lugning. En af de store fordele ved så mange stenbelagte stier, er at det hurtigt ser rigtig godt ud, når man lige har luget mellem fugerne og fejet. Så kan bedene sådan set godt være "pjuskede"; det overordnede indtryk er ro og orden.
I februar får jeg altid en voldsom trang til farver - og derfor indkøbte jeg da også flittigt blomster og løgplanter i Køge, når der var torvedag i løbet af måneden. En del af dem blev brugt i diverse dekorationer (Kursus) og resten endte i haven.
I vinterferien (uge 8) begyndte jeg på såningen....
.....og i den forbindelse kreerede min søde kæreste et praktisk og pladsbesparende så-stativ til mig. Det er jeg stadig meget begejstret for.
Februar blev også måneden, hvor jeg blev en del af bestyrelsen i Haveselskabets Roskilde-Køge-kreds. Et nyt kapitel i mit haveliv har taget sin begyndelse. Spændende.

MARTS

Kæresten fik sig noget nyt legetøj; en højtryksrenser. Så nu er det fremover hans job at rense udestuens tag :)
I midten af måneden måtte vi en tur nordpå - til begravelse. Jeg blev i den anledning bedt om at lave en krans.
Det havde jeg ikke prøvet før, men jeg kørte en tur ud til min blomsterbindings-lærer og fik en kort instruktion i, hvordan man spækker en krans.
Derefter var det så bare hjem og gå i gang. Fire timer tog det (40 cm krans), men jeg var meget tilfreds med resultatet.
I haven begyndte der endelig at komme andre farver end hvid og gul, for mine krokus begyndte at springe ud.

Jeg aner ikke, hvor mange krokus jeg har lagt efterhånden, men jeg gætter på det nok er blevet til 2-3000. De forædlede har det dog med at forsvinde efter nogle år, og derfor er jeg begyndt at sætte flere af de botaniske i stedet.
Sættes de botaniske sammen med de forædlede, skulle det faktisk kunne virke befordrende på de forædledes trang til at brede sig, hørte jeg en gang i en tysk haveudsendelse.

Forædlede eller botaniske - bierne er ligeglade. De har en fest i min have med alle de krokus her er.
Mine første botaniske krokus var en pose med 200 løg,som jeg satte bagved rønnen....og jeg elsker det syn, når de er sprunget ud.
For hvert år bliver klumpen en smule større, så på et eller andet tidspunkt er den vel at anse som et tæppe af krokus :)

APRIL

I slutningen af marts måned begyndte jeg så småt at grave løgplanter op fra forhaven. Kæresten gik i gang med at renovere den gamle bænk vi havde fået fra min tidligere nabo.

I starten af april var den færdig - og sikke en forskel.
Vi fik i månedens løb fjernet mere og mere fra forhaven.
Inde i haven begyndte der at komme flere farveklatter.
Indendøre var der også godt gang i frølingerne.
Til gengæld var der ikke særlig meget gang i mig. I midten af måneden blev jeg langtidssygemeldt med stress. (3½ måned) Det var ikke spor sjovt at gå så gevaldigt ned med flaget og orke noget nær ingenting.

I haven fik jeg ikke lavet mere end et par timers arbejde i løbet af en uge. Det meste af tiden sov jeg væk.

Heldigvis havde jeg hjælp til at få lavet forhaven, for ellers var den da aldrig blevet færdig. I hvert fald ikke i år....og nu tilbage til haven.

MAJ

Maj er min absolutte yndlingsmåned. Det er der langt de fleste løgplanter står i fuldt flor. Jeg viser dog kun min yndlingsnarcis her. Den kan jeg slet ikke få nok af. Den er så fantastisk smuk.
Det meste af måneden gik med at arbejde i forhaven. Kæresten knoklede løs derude - efter mine anvisninger. Både med at grave planter op og med at få sat en stolpe i jorden.
Endelig lykkedes det mig også at komme en tur forbi Casa Rosen og besøge Linda og søde Alma.
Jeg har endnu ikke set ret mange blogger-haver (Ja,ja, det er min egen skyld...) så det gør det ekstra spændende; at se en have man har set og læst så meget om.

Jeg fik selvfølgelig taget et hav af billeder, de kan ses under selve indlægget om havebesøget :)
Hjemme skred det fremad med omlægningen af forhaven. Tiden var nu endelig kommet til opmåling og opsætning af snore, som chausse-stenene skulle lægges efter.
Hele processen med omlægningen kan der læses mere om her.

I udestuen fungerer mine tomatstativer upåklageligt, på 2. år. Hylderne er dog blevet sænket noget siden første sæson, da det var for svært at plukke de tomater, der groede i midten af beholderen.
Fredag d. 27. maj var det endelig såvidt: Forhaven var færdigomlagt og kunne tilplantes.

JUNI

I juni besøgte vi endnu en gang Henriette i Rødby. Tror det var 3. eller 4. besøg det år. Det var imponerende, hvor meget hun allerede havde fået ud af haven.
På det tidspunkt var der jo ingen af os, der anede, at hun ville blive nødt til at flytte igenigen... :(
Mine to Lykkefund var blevet kraftigt beskåret - efter anvisninger af Ernst Jensen - og aldrig før havde de blomstret så vildt. Flere billeder her.
Det var overdådigt. Et festfyrværkeri. Ingen tvivl om, at de også skal beskæres grundigt i 2017:)
...og med disse smukke roser, nåede jeg til vejs ende med første del af mit tilbageblik. Håber du har hygget dig med læsningen.
Regner med at få skrevet anden del i morgen.

Hav en dejlig dag.

12 kommentarer:

  1. Eå flott tilbakeblikk! Du har virkelig fått gjort mye i hagen din i året som gikk. Jeg skal kopiere ditt tips om å ikke måtte trå i bedene. Det er helt klart en fordel å slippe det. Fantastiske Lykkefund!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig dejligt, når man ikke behøver træde ind i bedet. Det er faktisk kun mit lyserøde bed og surbundsbedet, som jeg til nøds må træde ind i for at få luget. I surbundsbedet ligger der dog trædefliser. Alle andre bede kan jeg nå fra stierne. Det er praktisk.

      ja, Lykkefund er lækker :)

      Slet
  2. Imponerende hvad du kan få plads til i sådan en lille have, det er godt gået.
    Jeg er glad for, at jeg ikke læser frøkataloger :) men du har stor succes med såningen, kan jeg se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja, det kan også være svært fristende at læse frøkataloger. Jeg tror jeg bliver så grebet af det med frø, fordi jeg er evigt imponeret over, at sådanne små frø kan blive til sådanne flotte planter på blot et par måneder.

      Slet
  3. Jeg har ikke været den store frø-forbruger, men nu hvor jeg har fået drivhus, tænker jeg, at der skal steppes lidt op på den! Men det er svært at vælge mellem alle mulighederne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget svært at begrænse sig mht. frø. Helt sikkert.

      jeg har lige fået kataloget fra zimtrade/Botanisk Verden. De er ret dyre, men har også nogle mere specielle frø. Tror dog jeg nøjes med at købe 1-2 poser derfra i år.

      På den måde har jeg sikret at jeg også får det trykte katalog til næste år :)

      Slet
  4. Hej Esther

    Og dette var del 1... Sikken en masse der er sket! Spændende at høre videre, Det ser jeg frem til!

    Ha en dejlig aften:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten

      ja, der er sket ret meget i 2016, kan jeg især se, nu hvor jeg er færdig med del 2 også. Så kan jeg bedre forstå jeg følte mig konstant bagud..haha.

      Hav en god aften.

      Slet
  5. Hvor er der sket meget i 2016. Af en eller anden grund har du været røget ud af min linkliste og jeg har ikke fulgt med. Nu er du tilbage i listen, og jeg har noget at læse op på her:-)
    Såstativet er altså ret smart - genial kæreste du har;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er sket rigtig meget, ja :)

      Dejligt jeg er tilbage på din linkliste. Tak for det :)

      Slet
  6. Der er godt nok sket meget i den første halvdel af 2016 og selv om du skulle holde dig i ro så er det alligevel blevet til en hel del, jeg elsker dit billede af Alma :o))
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu var det jo ikke mig, der knoklede mest i forhaven...så...oftest sad jeg og kiggede på :)

      Alma ser da også bare supersød ud på det billede af hende :)

      Slet