onsdag den 25. januar 2017

Skæv rosenbue

Jeg ved ikke lige, hvad der er sket, måske det skyldes 'Urd' eller en anden storm...i hvert fald opdagede jeg forleden, at min store, kraftige rosenbue/stativ (12mm armeringsjern, banket 1 meter ned i jorden) stod pænt skævt - for nu at sige det mildt.

Det er lidt svært at fotografere, men her et par billeder. De første er før jeg hev ned i clematis'en.
 Nedenfor kan det vist godt ses, at "tipi'en" hælder alt for meget.
Her uden clematis på. Den plejer at stå helt opret.
 Uf, jeg håber virkelig vi kan få den på plads igen...godt Carsten har flere kræfter end mig.
Normalt er "tipiens" tre "pinde" lige lange. Det er de i hvert fald ikke lige for tiden.
Jeg har allerede meddelt Carsten, at den står på havearbejde i weekenden. Vi skal have klippet clematis'en ned, og også have klippet noget af rosen og så se om ikke vi kan få buen sat pænt på plads igen. I det mindste skulle det holde tørt i den kommende weekend.

-------

...og så lige en helt anden ting.
Opdagede denne i mit Sydhavebed. Vi er enige om, at det er en almindelig tidsel, der bare skal væk, ikke?
Aner ikke, hvordan den har kunnet vokse sig så stor uden jeg har opdaget den.

Jeg spørger fordi jeg er en smule i tvivl...om det måske er en Acanthus? Jeg tror det ikke, men da jeg har en Acanthus i bedet overfor...så....
 
Håber der er nogen, der kan hjælpe? Vil jo ikke hive den op, hvis det er en Acanthus.

18 kommentarer:

  1. Hej Esther

    Sikke noget med dit stativ - nu håber jeg da at det er en type 3 klematis. Så du ikke kommer til at gå glip af blomstringen i år.
    Med hensyn til planten nederst ligner det for mig at du har ret, tidsel og ikke Acanthus. Men hvis det er en tidsel sker der heller ikke noget ved at lade den blive stående til du kan sammenligne med den Acanthus du har i forvejen (går ud fra at den ikke ses over jorden lige nu så du kan sammenligne, hvilket måske også er endnu en indikation på at det er en tidsel du har fået). Den type tidsel plejer nemlig kun at have en enkelt rodstok og breder sig ikke.
    Bor selv på landet og må desværre indrømme at jeg har ret stor erfaring med tidsler ;-).

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Ja, det er heldigvis kun gruppe III-clematis ved den bue, og der er også tre af dem. (Tangutica, Golden Tiara og Viticella Etoile violette.) De skal alligevel snart klippes ned, så nu bliver de det i weekenden. (Hr. Westphal himself har jeg hørt sige, de kan klippes allerede i december, og hvad han ikke ved om clematis, er ikke værd at vide.)

      Jeg tror også selv på det er en tidsel, men ville lige høre andres mening. Den forsvinder i weekenden.

      Slet
  2. Jeg holder med Gitte, det er en tidsel, jeg har også mere erfaring med dem, end jeg bryder mig om.
    Håber I får tippien rettet op igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg regnede også med det var en tidsel, men rart at høre andre mener det samme.

      Ja, det håber jeg også. Alternativet er, at hive den op og placere den igen - hvilket slet ikke er så nemt, når stængerne er 4 meter lange.

      Slet
  3. Tistel er det nok, ja, for bladene ligner på det. Det må ha vært litt av en storm hos deg, for det må jo ha litt av noen krefter som løftet rosebuen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tror også det er tidsel.

      Jeg tror det må have været en storm...det er et smalt aflukket stykke...hvor jeg kunne forestille mig, der sagtens kunne opstå en slags "luftkorridor", så stormen forstærkes - og når der så er meget at hive i (=clematis) så går det galt.

      Buen har dog ellers stået der siden 2014 uden problemer.

      Slet
  4. Hei!
    Det er skremmende å se hvilken kraft det er i vind. Stativet har blitt et vindfang.
    Ha det så godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er vildt hvad vind kan gøre. Måske jeg for fremtiden skal klippe clematis ned inden det bliver sæson for storme, for hvis stativet står uden planter på, sker der jo ikke noget.

      Slet
  5. Hej Esther

    Ja, det er en tidsel, og de er jo også fine! og så er der temmelig mange sommerfugle der er glade for dem! Du kan jo evt fjerne blomsterne før den går i frø!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten

      Jeg fjerner den nu helt. Har rigeligt med problemer med tidsler i de blå bede. Behøver ikke også have det i Sydbedet :)

      Slet
  6. I må i gang med stativet i weekenden, der er ikke andet for - godt clematiserne skulle klippes ned alligevel! Jeg har stort set ingen erfaring med tidsel - nu jeg tænker over det, har jeg stort set aldrig tidsler i haven, underligt nok, for de står da ved bækken og i kanten af vejen. Til gengæld ved jeg noget om skvalderkål....

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja skvalderkål ved jeg nu også rigeligt om :)
      Har bøvl med tidsler i de blå bede. Fordi jeg har den der tunge lerjord er de næsten ikke til at få hevet helt op; der bliver altid en stump tilbage.

      Slet
  7. Træls med det stativ, når i nu har gjort det så godt. Jeg har også sådanne stativer, dog i grene, de er også blevet lidt skæve i det, men heldigvis lettere at få rettet op end jeres.
    Er nu heller ikke i tvivl om tidslen, kender dem herfra, og jeg bryder mig absolut ikke om deres stikkeri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er irriterende med det stativ, forhåbentlig kan vi få det rettet op i den kommende weekend, når clematiserne er blevet klippet ned.

      Slet
  8. Jeg har da aldrig set en Acanthus med væmmelige torne. Selvfølgelig har Carsten ret i at den er fin for sommerfugle, og alle dyrkede arter er jo på et eller andet tidspunkt kommet ind i haverne, fordi man har vedtaget at nu er det en ok plante. På den anden side kan tidsler have rødder ned i 1-2 meters dybde, så jeg ville ikke give den for meget spillerum. ikke så underligt man aldrig får hele roden med...
    God arbejdslyst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har planer om havearbejde i morgen...Buen skal gerne fikses...og tidslen skal op. Håber jorden er til at arbejde med...heldigvis er den ret tør, hvor tidslen er, så jeg håber jeg kan få den hevet op ret nemt.

      Slet
  9. Hej Ester.
    Ja som naturen har sit eget sprog, ligesom myrer har deres, der er faktisk et ordsprog der hedder gak til myrene og bliv viis,...det tror jeg gælder hele naturen ...vi måber, når der sker noget foranderligt ud over vores formåen....så dejligt et indlæg du fik beskrevet,..god søndag og godt havevejr ved Jer.
    Kh. Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe

      Her er vejret desværre gråt i gråt igen i dag...godt vi havde solskin hele dagen i går...det kan man leve længe på.
      I dag foregår tingene derfor indendøre, men det er nu også okay.

      Slet