lørdag den 28. januar 2017

Så er rosenbuen lige igen

Det tog forbavsende kort tid at få fikset rosenbuen.
Da først clematis'en og enkelte kraftige rosengrene, der stødte imod stængerne var blevet hhv. klippet ned og forkortet, ja, så skulle Carsten blot løsne spændebåndet, så rettede stængerne sig ud. Derefter var det bare at stille dem korrekt og stramme spændebåndet igen.
For at noget sådant forhåbentlig ikke sker igen (selvom det var hurtigt fikset) så har jeg besluttet, at jeg fremover klipper de clematis ned i november/december måned.

Nu jeg alligevel havde saksen fremme, fik jeg klippet en del af de andre gruppe III-clematis ned også, så er det gjort.

Derefter fik vi fejet terrassen og alle stierne (i den indhegnede del af haven.), hvilket var meget tiltrængt. Det har pyntet helt vildt.

Æbletræet blev beskåret let, så må vi se, hvor mange vanris vi får til sommer. Der kan vi så rive dem af, som vi lærte på kurset.
Her lidt billeder af, hvordan haven ser ud lige nu. Jeg har ikke ryddet op i bedene endnu, men nu ser haven i det mindste præsentabel ud, synes jeg. Sådanne små hække gør virkelig meget for en (vinter)have.
En af to-do-tingene i år, er helt klart at få malet det her plankeværk færdigt, gerne snart, inden der kommer for mange planter i bedene.







Nå ja, jeg fik jo altså også hevet den der tidsel op - det var heldigvis rimelig nemt - og jeg tror faktisk jeg fik hele roden med; der var ikke knækket noget af den.
Køkkenhaven får I dog ingen billeder af i dag, for det nåede vi ikke. Køkkenhaven bliver heller ikke ordnet lige med det samme. I hvert fald ikke så længe, der er frostgrader. Vi har bl.a. store murerbaljer stående derude med grus/vand(=is) stående, foruden bilens gamle vinterdæk (De skal kasseres.) 

Forhaven har vi ikke gjort noget ved heller, men den trænger nu egentlig heller ikke, den ser pæn nok ud - jeg glemte bare at tage billeder af den.

Vi tilbragte nok omkring to timer udenfor - og jeg skal da lige love for, det har gjort os trætte. Vi er jo slet ikke vant til så meget frisk luft. Haha.

Så, er det godt vi ikke skal noget som helst i denne weekend, men bare kan slappe af. Jeg sidder her og småblunder foran pc'en, så jeg tror jeg vil sætte mig i en stol med nyeste nummer af Gardener's World, købt for ti-tolv dage siden og endelig få det læst.

12 kommentarer:

  1. Ja nu ser det vældig fint ud, godt det var nemt at få lavet rosenbuen igen. Jeg har også klippet mine gruppe 3 clematis ned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var dejligt det var så forholdsvist nemt at få buen i orden igen.

      Jeg mangler stadig at klippe et par gruppe-III ned. Det gør jeg måske i morgen.

      Slet
  2. Det ser vel nok godt ud med de hække omkring bedene. Det er vist noget siden jeg sidst har været på din blog, så nu vil jeg ligge kigge lidt tilbage i den for at se hvad du har "haft gang i". God weekend og god fornøjelse med Gardener's World

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget glad for mine buksbomhække :)

      Jeg når vist ikke at læse i aften alligevel. Har brugt tid på at få opdateret min clematisliste med 5 fotos af clematis...det tager sin tid, når billederne først skal findes, redigeres og så lægges på, men nu er det gjort.

      Slet
  3. Det var da godt at det var enkelt og hurtig å fikse buen! Det ser så flott ut i dine bed allerede :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var dejligt det gik så nemt.

      Tak for de pæne ord om mine rodede bede; tror det er hækkene der gør det.

      Slet
  4. Jeg så lige dit forrige indlæg og jeg skal da lige love for der har været noget der rusket i din rosenbue. Det var da godt at Carsten kunne rette den op igen uden problemer. Gisp..:o) tænkte jeg lige, jeg kan ikke huske hvor jeg satte den gruppe 3 clematis jeg havde og slet ikke hvor jeg satte dem jeg købte på bud i efteråret. Godt du skrev det med at klippe clematis ned.
    Jeg syntes altså at din have ser fantastisk ud. De smukke buskbom er altså flotte, dem kunne også jeg godt tænke mig.
    Knus og Kh Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord :)
      Det var helt vildt så skævt rosenbuen var trukket. Vi opdagede også at en af mine staudeholdere var bøjet temmelig meget...og SÅ stærke er kattene altså ikke, så jeg tror stadig på min teori om en "vindtunnel", der er opstået under en storm.

      Slet
  5. En gang imellem er det faktisk værre at tænke på at få noget gjort, end det er at gøre det.
    Det var da meget I fik ordnet på et par timer. Det ser godt ud med dine hække, fin med stram kant, så gør det ikke noget at der "roder" lidt i bedet.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja tak, jeg er også meget glad for hækkene. De gør at haven ser pæn ud...når stierne er fejede, that is :)

      Slet
  6. Kære Esther Dejligt at høre I havde et par skønne havetimer med frisk luft. Hvor ser det bare flot ud med buksbom hækkene og chausse sten, virkelig flot! Man kan kun glæde sig til at bedene bliver omdannet til vidunderlige farveklatter. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina

      Ja, det var skønt at være ude..men jeg var nu noget overrasket over, hvor træt man blev når man kom ind i varmen igen.
      Du kan tro jeg glæder mig til at få masser af farver i haven igen. Knus

      Slet