lørdag den 15. september 2018

Amsterdam

Som jeg nævnte i mit Bruxelles indlæg, er jeg blevet temmelig begejstret for Amsterdam. Faktisk så begejstret, at jeg håber vi kan tage en lille tur til Holland - med besøg i Amsterdam - til næste forår.

Carsten er heldigvis ikke afvisende overfor ideen :)

TIRSDAG

Tirsdag morgen kørte vi fra Bruxelles og ramte Amsterdam ved halv tolvtiden. Desværre måtte vi blive sat af 1,6 km fra hotellet, da det ikke så ud til at være muligt at bussen kunne holde tættere på. Amsterdam har temmelig smalle gader til biler/busser, da der skal være plads til sporvognene. Nogle steder må de deles om pladsen, så vi tænkte det var bedre vi gik det sidste stykke vej.
Allerede da vi stod ud af bussen, var forskellen mellem Amsterdam og Bruxelles tydeligt. Amsterdam er dejlig GRØN.
Fint smedearbejde ind til Vondelparken, som vi boede tæt på.

Efter en noget anstrengende tur (Amsterdams fortove er ikke just belagt med jævne fliser!) ankom vi endelig vores hotel: Hotel ABBA.

Værelserne var rene og pæne, men hold nu op hvor der var mange trapper. Her ses trappegangen oppe fra etagen, hvor vi lærere boede. Tre elever var indkvarteret på etagen under os....og resten ovre i den anden ende af hotellet!
Så vi skulle altså først ned af alle vores egne trapper, gå igennem receptionen (om natten: ned på gaden og opad en anden trappe.) og så op af lige så mange trapper igen for at komme til vores elevers værelser.

Det var ikke supersmart, da vi jo slet ikke kunne "holde øje" med dem. Nå, men heldigvis gik det godt - vi fik i hvert fald ingen klager :) Efter indkvarteringen mødtes vi i receptionen og så skulle vi ud og se byen fra vandet.

Fra kl. 14 til 15 havde vi booket en kanalrundfart. Det er en supergod måde at blive introduceret til byen på. Jeg vil lade de fleste af billederne tale for sig selv.

Flyvemaskinerne flyver tæt over byen.

Amsterdam har rigtig mange husbåde.
En fin grøn balkon - måske en smule overvældende :)
Nogle af husbådene havde små krukkehaver...
...andre havde bare krukker. Her er en husbådejer, der er meget glad for de røde pelargonier.

Jo, kanalrundfarten var en rigtig fin tur - og det var heldigt vi havde gråvejr, da båden var overdækket og allerede var rigeligt varm, på trods af det var muligt at åbne vinduerne.

Efter kanalrundfarten tog vi tilbage til hotellet og fik et tiltrængt hvil. Kl. 18 mødtes vi igen og eleverne fik lov at gå ud i byen og få sig noget mad. De skulle være tilbage på hotellet kl. 20.15.

Min kollega og jeg smuttede også ud og fik noget mad - på et pizzaria. Ikke specielt prangende, men vi blev da mætte.

Dette lillebitte bed vi stødte på undervejs var så fint. Dejlige farver og bladformer. En fin kombination, synes jeg.
Vores hotel lå lige oven over et supermarked; det var imponerende, hvor mange forskellige slags færdig-salater man kunne købe:

ONSDAG

Om onsdagen tog vi allesammen først til det flydende blomstermarked (Det får et indlæg for sig selv). Jeg tilbragte en rum tid på blomstermarkedet, før jeg gik videre - forstå det, hvem der kan ;)

Eleverne skulle bare se blomstermarkedet og derefter var der "fri shopping" til vi mødtes om eftermiddagen foran Anne Franks Hus.

Da Anne Franks Hus (det sorte hus til venstre i billedet nedenfor) ikke er særlig nemt at bevæge sig rundt og op i, hvis man er gangbesværet (og det er jeg jo med min dårlige ryg, knæ og ikke mindst slidgigt) overtog Morten (buschaufføren) min billet og jeg gik i stedet lidt længere hen ad gaden og besøgte Amsterdam Tulip Museum (Som også får et eget indlæg) - det bytte var jeg ikke ked af :)
Her et par husbåde, der har gjort lidt mere ud af deres "haver".

TORSDAG

Torsdag var hjemrejsedag, så vi fik pakket vores bagage, checket ud og sat det til opbevaring på hotellet (Meget fin service, når vi nu havde checket ud.) før vi gik ud i byen for sidste gang - i denne omgang.
Vores eneste faste aftale var kl. 11.30 på det nærliggende Van Gogh-museum. Vi havde booket en rundvisning på en time.

Da vi ankom blev eleverne inddelt i to hold med hver sin lærer og så gik rundvisningerne i gang. Jeg synes, det var meget spændende at høre om Van Gogh og hans liv. Det eneste jeg egentlig vidste om ham på forhånd var, at han var den hollandske maler, der skar sit venstre øre af.
Nu ved jeg noget mere.

Efter rundvisningerne fik eleverne atter "fri shopping" - denne gang helt til kl. 18.30, hvor vi skulle mødes på Hard Rock-Cafe og indtage aftensmaden.

Da vi havde fået sendt eleverne afsted, gik min kollega og jeg ned til Leidseplein, hvorfra vi tog en tram (=sporvogn) til Central Station.
Der tog vi et par billeder og så tog vi atter en tram retur - dog kun halvvejs, da vi skulle af, så jeg kunne finde den boghandel jeg havde ledt efter.

I Amsterdam er det åbenbart sådan at ikke alle boghandlere har f.eks. havebøger, så jeg var blevet henvist til "Scheltema", som gjorde i bl.a. havebøger.
Som I kan se var vejret forrygende godt, så vi spadserede ned til boghandlen, mens vi fik knipset en del billeder.

Det så faktisk ret godt ud, deres afskærmning af cykel-parkeringen.
Se lige en blå himmel :)
Efter ca. tyve minutters gang fandt vi Scheltema.

Jeg var på udkig efter bøger om hollandske haver, især Amsterdams, men det havde de desværre ikke.
Det lykkedes mig dog at finde en enkelt interessant bog plus nogle magasiner, som jeg tog med mig hjem. (Mere om det i et andet indlæg.)
Billedet er fra Dam Square, der svarer til vores Rådhuspladsen.

Vi mødtes med eleverne på Hard Rock Cafe kl. 18.30. Ved 20-tiden gik vi til hotellet, hvor vi hentede bagagen og gik et par hundrede meter med den, hen til en bredere vej, hvor bussen ville kunne holde.

Vi havde uddelegeret læsningen af bussen, så i alt tog det 4 minutter fra bussen ankom til den var læsset og vi alle sad i bussen.

Vi forlod Amsterdam kl. 21 og da klokken var 4.30 var vi på Fehmarn, hvor vi brugte en lille halv time på shopping i Fleggaard.
Færgen 5.45 var vi med, så vi så solen stå op :)

Kl. ca. 8.15 landede vi på skolen og efter vi havde fået sagt farvel til alle eleverne (og deres forældre) var det på tide at komme hjem og få sovet.

Dette var det sidste "kedelige" (=indlæg uden havestof) rejseindlæg :)

De næste indlæg bliver meget mere haveorienterede; Det flydende blomstermarked, tulipanmuseet og mine haverelaterede indkøb.