onsdag den 15. september 2004

Den film skal jeg have set!

Jeg må helt klart se Der Untergang. Har kun set ét indslag om filmen i Nyhederne (eller var det TV/A?), men det var nu også nok til at fange min interesse.

 Har - som bekendt - altid været meget historieinteresseret, men det er nu først i løbet af de sidste 7-8 år jeg er begyndt at interessere mig rigtigt for 2. Verdenskrig. Jeg har med tiden fået læst utallige bøger om emnet (hovedvægten på Europa under krigen) og har også set en del dokumentar- og spillefilm om perioden.

 Derfor finder jeg det meget spændende, at der nu er blevet lavet en tysk film om de sidste dage i Førerbunkeren og endvidere, at det ikke er en komedie, men derimod et drama. Hvis ikke det var fordi jeg i allerhøjeste grad forsøger at holde 2. Verdenskrig ude fra mine tysktimer ville filmen sikkert egne sig til en god diskussion/snak med klassen bagefter. (Udtalt på basis af den viden jeg har om den på nuværende tidspunkt.)

Et andet tysk drama - også omhandlende 2. Verdenskrig (Dog med 4 kvinder som omdrejningspunkt) - der helt sikkert kan anbefales, er Aimée & Jaguar. Den er stærk!!!

 Heldigvis findes der også tyske film med andre emner end 2. Verdenskrig - og derfor regner jeg med at vise mine elever Der Bewegte Mann - en rigtig god komedie - senere på året.

 De skal også se en kortfilmen Schwarzfahrer - den er skisme sjov :o)

 Nå, men for lige at afslutte "Der Untergang", så glæder jeg mig til at se den. Det bliver dog formodentlig først, når den udkommer på DVD, da det i sandhed ikke er min skyld, at biograferne stadig findes :o) Er kun i biffen 1-3 gange årligt.

 

  Overvejer du at se "Der Untergang"? Hvordan har du det egentlig med tyske film?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar