mandag den 14. januar 2013

Hvor har jeg haveinteressen fra?

Hvor mon min haveinteresse kommer fra?

Det spørgsmål har jeg tit stillet mig selv og jeg tror det er min mormors "skyld", selvom jeg nu ikke tror hun er den eneste, der har påvirket mig.

Jeg er jo for pokker vokset op med havemennesker på både min mors og fars side. Hvis jeg generaliserer lidt groft, så nedstammer jeg jo fra enten lærere eller bønder ;o) Jeg har dog fundet ret mange andre beskæftigelser på familiemedlemmer, når jeg har haft tid til at lege slægtsforsker.

Som barn var dog ikke noget, der tydede på, at jeg nogensinde ville komme til at interessere mig for haven og det på trods af, at resten af familien (mine forældre og min søster) var at finde i haven næsten hver weekend i sæsonen. Jeg lå for det meste på min seng og læste den ene bog efter den anden!



Et bed fra mit barndomshjems have - bemærk det typisk gullige fotopapir, kendetegnende for 70'erne ;o)

Min mor anskaffede sig et drivhus omkring 1980/81 - jeg kan huske, at jeg rystede på hovedet over hende, når hun en tidlig sommermorgen, lige skulle en tur ud i drivhuset - i nattøj!. Jeg fattede ikke hun gad... (Hvem går konstant ud i sin udestue nu - også kl. 4. en sommermorgen - i nattøj? - Jeps! Æblet falder sørme ikke langt fra stammen.)

Ret hurtigt blev jeg nu også temmelig træt af alle de KILO tomater og ikke mindst agurker drivhuset frembragte. Det betød nemlig alverdens mærkelige retter, såsom "agurkebøffer/frikadeller" o. lign...samt RÆDSLEN over alle rædsler: "Agurkeis". FØJ!

Så var det noget nemmere med tomaterne. Overskuddet blev nemlig skåret i både og frosset ned - og så var der tomatsuppe til mange vinteraftener.

Da jeg var omkring 10 år havde jeg min egen lille have, på ca. 2 m2, tror jeg. Kan kun huske jeg dyrkede ærter og radiser. Det var da okay sjovt, men det varede nu ikke længe, før jeg glemte at passe frimærket - og så blev det sløjfet. Jeg græd tørre tårer.

Sådan gik der så en del år. Så ville tilfældet, at jeg som 28-årig flyttede sammen med en kæreste i en ungdomsbolig; et 2V rækkehus med en lille have til. Vil gætte på haven var ca. 40-50m2 - og så skete der pludselig et eller andet!

Inden jeg havde set mig om, havde jeg inddraget ca. halvdelen af græsplænen og lavet et par bede. Blomster i den ene side og køkkenhave i den anden.



Jeg husker, hvor hårdt det var at få gravet græsplænen op - lige nedenunder lå der jo byggeaffald...så der blev hentet nogle sække jord!

Det gør der nu også til min have i dag, faktisk flere end nogensinde før. Haha :o)



Kattene er forøvrigt mine elskede burmillaer Capriccio og hans tipoldefar Louis ;o)

I 1996 flyttede jeg til Sønderborg, hvor jeg ikke rigtig havde have, kun en altan (som jeg ikke lige kunne finde nogle fotos af)

Da jeg flyttede tilbage til Sjælland i 1999, flyttede jeg ind i en fremlejebolig i Galgebakken (Albertslund). Jeg havde et bette frimærke til rådighed foran lejligheden.

Ved indflytning bestod haven af et par buske og en græsplæne inkl. byggeaffald!

På samme tid var det min depression slog ud og jeg havde det ad H. til. Heldigvis fandt jeg ret hurtigt ud af, at havearbejde virkede som balsam på min sjæl og jeg gik i gang med at ændre på forhavens udseende.

Nøj, hvor jeg kørte det ene læs trillebør efter det andet op til genbrugspladsen - for ikke at tale om, hvor mange gange jeg cyklede ud til Bauhaus i Glostrup!

En kammerat med bil hjalp mig med at hente jord og fliser. Flis kunne jeg hente på genbrugspladsen.

I betragtning af min sjælelige tilstand, foruden mit manglende haveomlægningskendskab, synes jeg godt, jeg kan være resultatet bekendt.



"Rodehjørnet" skyldtes, at jeg ikke havde noget skur overhovedet.





Kommer lige i tanker om, at der kun gik 14 dage efter jeg var fraflyttet, inden haven var blevet totalt molestreret af min udlejer - og nærmest lignede en losseplads og at min store flotte digitalis var knækket på midten og lå henad jorden. Det gjorde sgu ondt at se.

Efter Albertslund boede jeg ca. et årstid uden adgang til have, før jeg endelig flyttede "ud på landet".

Der fik jeg en bette have på 20-25m2 og der startede haveinteressen nok for alvor. Nu boede jeg der også i 7½ år, så der var tid til at udvikle haven.



Her er jeg så småt gået i gang med at sætte mit eget præg på "frimærket"...flere billeder findes du i arkivet fra 2004-2010.


Jeg boede der t.o.m. den 1. december 2010, hvorefter jeg flyttede ind i min nuværende bolig og for første gang i mit liv blev hus- og haveEJER :o)

Billeder fra denne min "rigtige" have, kan naturligvis ses i rigt udvalg her på bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar