lørdag den 26. januar 2013

Min mormors have/II

Jeg havde egentlig aldrig troet, jeg ville kunne skrive et indlæg med denne overskrift...men så fandt jeg jo lige nogle flere fotos af haven :)

Billederne her er fra begyndelsen af 60'erne - og derfor ser meget af haven anderledes ud end jeg kan huske - i hvert fald hvad angår bedenes indhold. Buksbommen er skam på plads :D



F.eks. forhaven, der her har meget mere bar jord, end jeg mindes. Jeg ved godt, at ens hukommelse kan spille en et puds, men jeg VED at forhaven har haft flere planter - bare klik hér.

På det næste billede her, ses husets indgangsparti og til venstre kan måske anes den lille græsplæne, jeg nævnte i første indlæg om min mormors have.



Jeg kan ikke huske, der har været en grussti om til baghaven - er ret overbevist om der var blevet lavet en flisegang, da jeg trådte mine barnesko der.

Og apropos barnesko; den lille pige på billedet herunder er mig.

Jeg bryder mig egentlig ikke om, at der er mennesker på havebilleder, men lige dette billede er det absolut eneste, jeg har af noget af min mormors "baghave"...og hvor sjovt! Jeg har lige (gen)opdaget den lille vandhane på den store træstolpe...Nøj, hvor vi legede med den tit. Jeg kan stadig genkalde fornemmelsen af, hvordan den var at dreje på :)



Men ellers gælder det også for dette billede, at der skete en del i hendes have fra dette billede er taget (67-68) og til den have jeg kan huske (78-81).

Der hvor der står påskeliljer var der jordbær eller bønner/ærter og det næsten tomme bed var fyldt med snitblomster og løgplanter.

Jo, det har virkelig været sjovt at genfinde disse billeder, men det billede jeg nok er allergladest for at have fundet, er dette sidste foto af LYSTHUSET.



Jeg troede slet ikke vi havde nogle billeder af det....

(Hm...og nu er det så lige jeg kommer i tanker om, at jeg da vist har nogle flere gamle albums, der skal kigges igennem. Jeg skal bare finde dem først. Det er muligt de er sat op på loftet - og dér er det altså for koldt at opholde sig i dag!)

Manden på billedet er min morfar, som døde da jeg var blot fem måneder gammel, så ham har jeg aldrig kendt.

Forøvrigt, så kan jeg endnu huske dengang min far kæmpede med at få fældet og derefter hevet stubben op af blommetræet til venstre (Hvor der forøvrigt også var en græsplæne i "min tid".)

-

Det er jo fantastisk, hvor meget et par billeder kan sætte gang i ens hukommelse :)

Nå, selvom jeg nok burde tænke lidt på skolearbejde nu, så trækker det nu mere at lede efter et par fotoalbums...

-

UPDATE: kl. 13.06 Hvor skønt, at jeg har så meget orden her i huset, at jeg lynhurtigt fandt de omtalte 12-15 fotoalbums ude i skuret...Kryds lige fingre for, at jeg finder flere havebilleder, ja? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar