søndag den 24. februar 2013

Have og økonomi

Hvis jeg ikke passede på, kunne jeg lynhurtigt komme til at bruge alt for mange penge på "haveting". Der er jo både det ene og det andet, der frister - i tide og utide.

Så er der lige nogle frø man bare må have.

Så smider Claus Dalby og Bilka nye fristelser på markedet, så ser man lige en plante (eller to) der da bare er nødt til at komme med hjem, for ikke at tale om bøger og blade....det tror jeg de fleste havefolk kan nikke genkendende til og da især i denne tid, hvor vi bare længes efter foråret...og derfor dulmer længselen med blomsterløg en masse.

Eftersom jeg bor alene, er mine midler ikke ubegrænsede (Dermed ikke være sagt, at par har ubegrænsede midler, men de er trods alt to til at betale de faste udgifter) og derfor kan jeg ikke bare købe løs.

Derfor begyndte jeg i efteråret at lave en "haveopsparing". Det betyder ikke, at jeg ikke må bruge af mit månedlige rådighedsbeløb, hvis jeg pludselig ser en "kan-ikke-leve-uden-haveting", men jeg behøver ikke bruge ret mange kroner, størstedelen betales jo af opsparingen.

Min opsparing fungerer på følgende måde (Det er altså meget simpelt - men det fungerer perfekt!): Hver gang jeg får mønter i pungen, bliver de lagt til side, når jeg kommer hjem - og eftersom jeg har været ret flittig til at tømme pungen (for mønter!) betød det, at jeg kunne købe ind hos MP-Design for nylig uden at tage penge op af lommen og også at jeg har et pænt beløb med til havemessen.

Ulempen ved denne opsparingsform er selvfølgelig, at jeg skal i banken en gang imellem for at sætte en pose mønter ind, da jeg altså ikke slæber rundt på posen, når jeg shopper ;)

Jeg er selvfølgelig atter gået i gang med at lægge mønter til side.

Hovedformålet er naturligvis stadigvæk HAVEN - men eftersom vi jo formodentlig bliver lockoutet fra 1. april (Det tyder KL's krigsretorik ret meget på), er det vist ganske smart at have lidt håndører ved siden af, når jeg ikke får løn udbetalt!

Godt nok får jeg penge fra DLF, men det er jo et meget mindre beløb end min løn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar