søndag den 10. februar 2013

Haveidoler

Hos Marianne læste jeg et indlæg om haveidoler.

Hun skrev om Carol Klein og jeg blev inspireret til at skrive lidt om mine "haveidoler".

Jeg bliver inspireret af en del havemennesker, bl.a. Geoff Hamilton (som jo desværre døde alt for tidligt) Claus Dalby, Signe Wenneberg, Carol Klein og Monty Don, foruden rigtig mange af jer, havebloggere.

Ét havemenneske har dog inspireret mig lidt mere end de andre - i hvert fald når vi taler om køkkenhaven og selvforsyning -  nemlig ALYS FOWLER.

Jeg faldt ved et tilfælde over hendes udsendelser på svensk tv. (Hvorfor kan svensk tv godt finde ud af at vise engelske haveudsendelser, i modsætning til de danske stationer?)

I tv-serien "The Edible Garden" følger vi hende igennem en hel havesæson i hendes lillebitte rækkehushave, hvor hun forsøger at være selvforsynende med alt (bortset fra kød) igennem en hel sæson.

Hun er yderst behagelig at høre på og som ejer af en lille have (200m2) er det meget inspirerende at se, hvor meget hun kan få ud af sine blot 110m2.



Da jeg blev så begejstret for tv-serien, måtte jeg selvfølgelig anskaffe mig den tilhørende bog, da jeg sidst var i London. Det har jeg ikke fortrudt. Forøvrigt, så er Signe Wennebergs "Spis din have" i samme stil som Alys Fowlers, så hvis man kan lide den ene, kan man sikkert også lide den anden :)

 

SÅ, hvis du ikke kender Alys Fowler allerede, synes jeg du skulle tage og stifte bekendtskab med hende :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar