søndag den 26. marts 2017

Hotel Rosarium

Vi kunne godt være kørt frem og tilbage til Clematis Westphal samme dag, men det havde vi ikke lyst til. Derfor valgte vi at tage en overnatning i forbindelse med vores Tysklandstur.

Vi valgte ParkHotel Rosarium, der ligger i Uetersen, der også er kendt som (en af) Tysklands rosenbyer.
Gulvtæppet på vores store værelse havde rosenmønster og der stod "Rosige Zeiten" henover sengen. Jo, jo...det var i sandhed et rosenhotel.

Hotellet er placeret direkte ud til en rosenpark, som vi naturligvis gik en lille tur i, selvom vinden den dag bed temmelig meget.
Der var selvfølgelig ikke så meget at se på lige nu, da roserne først lige er ved at vågne op til dåd, men jeg skal love for der var roser. Roser overalt...og med navneskilte.

Hvis man er rosoman må det helt sikkert være et oplagt sted at tage hen i rosensæsonen.
Vores værelse var fint og rent og maden i restauranten var udmærket. Det var prisen også.

Vi gav knap 900,- for overnatningen og morgenmad (En pænt stor buffet). Prisen er dog nok højere i rosensæsonen, kunne jeg forestille mig.

Der lå et gratis katalog fra Kordes Roser i receptionen. Det indeholder også andre planter, bla. clematis, men det er overvejende roser, der vises.

Det andet er et tykt katalog fra Rosen Tantau. Det fik jeg ganske gratis af receptionisten :)
Jeg kan, som faste læsere ved, godt lide roser og har også et par stykker, men jeg tror ikke jeg skal have flere, så når jeg er færdig med at få kigget i katalogerne, så giver jeg dem nok videre til en, der er mere vild med roser end mig (og har plads til at anskaffe sig flere.) Hvad siger du, Linda.... vil du overtage katalogerne, når jeg har "læst" dem? :)

Apropos have-læsestof, så fik jeg også fyldt op med tyske haveblade. Der er godt med læsestof til et stykke tid.
Til sidst skal I da lige have et billede af vores proppede bil.... :) Stauderne står i trækasserne (som vi havde været forudseende nok til at tage med).
Det er altså lidt imponerende, hvor meget der kan være i vores lille bil :)

12 kommentarer:

  1. Det høres ut som et flott sted, og de har åpenbart sansen for roser :)
    Smart å ta med kasser, ja! De får en alltid bruk for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var oven i købet en sidste-øjebliks-afgørelse at tage kasserne med...men det husker jeg til næste gang vi skal til Tyskland. Det kan virkelig godt betale sig.
      Næste gang vil jeg dog tage tre kasser med. for jeg måtte sidde med to stauder ved fødderne på hjemturen.

      Slet
  2. I har virkelig fået set noget, de lyder som et spændende hotel, tænk at komme der i rosensæsonen, det sker nok ikke, men drømme har man da lov at have. Måske kan jeg låne kataloget af Linda, når hun har læst det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved stadig ikke, om Linda overhovedet er interesseret i kataloget, men det får jeg vel svar på på et tidspunkt :)

      Jeg kunne godt tænke mig at overnatte der i rosensæsonen, men det bliver næppe i år...men måske næste år....også selvom jeg ikke er rosoman...så kan jeg jo godt lide roser.

      Slet
  3. Dejlig tur lyder det som. Jeg fylder også op med udenlandske haveblade når jeg er afsted - det er så skønt at se noget som ikke ses i DK :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg køber alle de haveblade jeg kan komme i nærheden af, når jeg er i Tyskland og Sverige...og naturligvis også i England, men der kommer jeg ikke så tit. Heldigvis holder jeg fast Gardener's World via min boghandler. Det er det bedste engelske haveblad, synes jeg.

      Slet
  4. Der er godt nok læs på bilen - men I har jo også været indenom mange steder! Fantastisk du kan finde plads til det alt sammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det bliver jo så også spændende at se om jeg kan finde plads...men det plejer jeg jo at kunne, så mon ikke.

      Slet
  5. ikke dårligt med hotel med tilhørende rosenhave. Der var da godt nok læs på bilen hjemad :-). og ikke dårligt med nyt læsestof, selv om jeg ikke er en habil læser af tysk. Når vi er på ferie i Tyskland er det total afslapning for mig, min mand tager sig af al kommunikation for jeg åbner helst ikke munden medmindre jeg har konstrueret en perfekt sætning. Han derimod snakker bare løs. Sidste sommer under vores besøg i Harzen, var vi i Quedlinburg. Det var en fantastisk by og ikke mindst en stor overraskelse at finde en genetableret udgave af den gamle have oppe på borgen. Den kan helt klart anbefales. Har I været der?
    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vokset op med det tyske sprog...min mormor var tysker. Lærte dog først at tale det da jeg fik det i skolen. Havde dog opbygget et stort "passivt ordforråd". Nu underviser jeg i tysk (og engelsk) i folkeskolen, så jeg elsker at komme til Tyskland og få mulighed for at tale noget andet end "skoletysk".

      Jeg har ikke været i Quedlinburg, men jeg vil skrive navnet bag øret, da vi jo kommer til Tyskland igen. Tak for tippet.

      Slet
  6. Är man rosenentusiast måste det vara en höjdpunkt att få övernatta på ett hotel i en rosenpark. Även om rosorna inte vaknat ännu ser ju den omgivande naturen väldigt trevlig ut.

    Ha det så gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke en gang rosenentusiast, men jeg kunne godt tænke mig at overnatte der en enkelt nat i sæsonen. Det må se fantastisk ud.

      Slet