torsdag den 23. marts 2017

Sytten nye clematis til mig :)

Vi kom hjem i går aftes efter en dejlig miniferie i Tyskland (En overnatning), hvor hovedfokus lå på planteindkøb.

....og jeg skal da lige love for jeg fik indkøbt planter...!

Hej, Jeg hedder Esther og jeg er plantoholic....
Første "plantestop" var i tirsdags, hvor vi kørte til Clematis Westphal.  
 Der var endnu ikke så meget at se på ude i show-haven. Desuden var det bidende koldt pga. vinden, så der gik vi kun en kort runde, mens vores ordre blev ekspederet.
 Det var ikke Hr. Westphal, der betjente mig denne gang (Han havde travlt med kontorarbejde.) men han kom dog ud for en kort bemærkning.
 Jeg fik tilbudt atter at se drivhusene, men takkede pænt nej, da jeg allerede havde set gennem ruderne, at der ikke rigtig var så mange clematis i blomst endnu...tror jeg så en enkelt blomst igennem ruden.

Til gengæld ville vi gerne med ud i "pakkeriet", hvor to ansatte var ved at pakke vores ordre. Der skulle jo også skrives navn på de forskellige kasser, så det ville være nemt at få dem fordelt, når vi kom hjem, eftersom de ikke alle var til mig. Det sørgede jeg for.
 Nedenfor ses de fine æsker, der findes i to størrelser, alt efter om der skal være (op til) tre eller fem clematis i.
Jeg skulle både indkøbe clematis til min mor samt et par stykker til Henriette, så vi kom afsted med 29 clematis i alt! Heraf var de sytten til mig :)

Herunder ses, hvor fint de ligger pakket i kasserne.
Hvor jeg nu skal gøre af dem, det må tiden vise. Haha. Jeg skal nu nok finde plads til dem, omend det nok kan tage lidt tid....der er bl.a. noget plankeværk, der skal males først.

Hvad er det så for clematis jeg har anskaffet mig? Jo, de kommer her:

(Billederne er lånt fra Clematis Westphals hjemmeside.)

Jeg må åbenbart have købt den sidste Clematis Fireworks, for den vises der ikke noget billede af på deres hjemmeside lige nu....den er lilla med pink/røde striber.

De andre seksten clematis har jeg fundet billeder af.

Clematis Delphine BFCCDEL (Gruppe II)
Clematis Edumurasaki (Gruppe II)
Clematis Lemon Chiffon (Gruppe II) - har haft den før, men den døde.
Clematis Justa (Gruppe III)
Clematis Silver Moon (Gruppe II)
Clematis texensis Princess Diana (Gruppe III)
Clematis viticella Södertälje (Gruppe III)
Clematis viticella Romantika (Gruppe III)
Clematis integrifolia Durandii (Gruppe III)
Clematis integrifolia Seeryuu (Gruppe III)
Clematis viticella Alba Luxurians (Gruppe III)
Clematis viticella Vanessa (Gruppe III)
Clematis tibetana Anita (Gruppe III)
Clematis cylindrica Millie (Gruppe III)
Clematis Red Pearl (Gruppe II)
Clematis macropetala Maidwell Hall (Gruppe I) 
Når jeg har fået plantet alle disse nye clematis har jeg over 50 forskellige clematis i min lille have :)

Nu har jeg dog ikke tid til at sidde her. Haven kalder, nu hvor det endelig er blevet havevejr (og vi er hjemme!)

Hav en dejlig torsdag.

P.S. Der skal nok komme flere indlæg fra Tysklandsturen. Jeg købte nemlig også en del stauder ;)

15 kommentarer:

  1. Åhh, heldige deg! Det er flere som kan si at de er plantoholikere... ;)
    Flotte sorter som du har kjøpt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja jeg kender da en del her i have-blogland :)

      Jeg glæder mig til at få dem plantet...og så især når de har fået fat og blomstrer rigt :)

      Slet
  2. Hold da op en lækker omgang klematis du har fået med hjem fra Tyskland - ja heldige dig :-). Den første du viser - Clematis Delphine, er den lidt gul i det?. Grunden til jeg spørger er, at jeg kunne godt tænke mig en cremegul clematis til mit hvide/gule bed, men jeg synes ikke, at jeg har haft held med at google mig frem til sådan en. Det bliver et fantastisk syn, når de blomstrer. God fornøjelse med at udtænke ideel placering af dem alle :-). Kh Mette. Ps. glæder mig til at høre om stauderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ret begejstret - for nu at sige det mildt :)
      Angående Delphine, så står der om den, at den starter gullig, for så senere at blive hvid.... så den ville da ikke være helt tosset i dit hvide/gule bed.
      Har du overvejet nogle tibetana-clematis? Jeg har lige har købt 'Anita' den skulle være hvid med gullig midte.

      Slet
    2. Den delphine vil helt klart være et godt bud på en klematis til bedet. Tak for inspiration ift tibetana-clematis. Dem vil jeg lige få tjekket ud? God dag til dig. Kh Mette

      Slet
  3. Jeg er rosoman, gad vide hvad det hedder, nå man samler på clematis (clematissoman :) måske. Hold da op du har mange, det var flotte eksemplarer du købte, glæder mig til at se dem i blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...det lyder nu ikke særlig godt...clematissoman... :)

      Jeg glæder mig også til at se mine clematis i blomst...i år har jeg jo tænkt mig at huske at gøde dem...det er ikke noget jeg er særlig god til at huske...men har faktisk tænkt mig at begynde at gøde i morgen i de bede, hvor jeg har ryddet op.

      Slet
  4. Oj så läckert med alla ljuvliga Clematis. Lycka till med dina nya plantor!

    SvarSlet
  5. Det ser spændende ud. Sjovt det der med, at man lige skal prøve en gang til med den plante, der døde. Sådan har jeg det også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja...der er dog nogle clematis jeg bare ikke har held med... MultiBlue og Miss Bateman har jeg haft to af...på forskellige steder i haven...og begge "hold"...klarede kun en enkelt sæson. Mystisk.

      Slet
  6. Stop den kvinde.... du er da helt ustyrlig, men hvor bliver det et fantastisk syn når de kommer igang ;)
    Jeg købte Justa sidste år, den har de yndigste blomster, den kan du godt glæde dig til ;).
    Jeg vil glæde mig til flere billeder fra jeres tur og hvad du ellers har fået købt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja, jeg er lettere ustyrlig, når det kommer til clematis. Jeg glæder mig sørme også til Justa...og til alle de andre springer ud...selvom de jo bliver flottere at se på om et par år.

      Slet
  7. Hej Esther

    Det ser da rigtig fornuftigt ud!
    Jeg er jo især glad for de mere enkle hvor du jo fik texensis og Clematis cylindrica der iøvrigter ny for mig.

    Held og lykke med dem

    Og ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have.
      Ja, jeg synes også det ser fornuftigt ud...forstår slet ikke, når folk ryster på hovedet af mig ;)

      Slet