tirsdag den 18. juli 2017

Et langtidsprojekt

Dengang jeg flyttede ind, stod der en lille thuja, i det der nu er Sydhaven (skyggesiden). Den kunne ikke blive stående der, så jeg flyttede den til det, der senere blev et af de lange blå bede.
Der stod den så i et par år - og voksede - og voksede, som sådan nogle jo gør - og jeg syntes den blev mere og mere kedelig at se på.
Desuden står vores uægte jasmin mellem thujaen og dværgsyrenen, så der var lidt trangt med pladsen. Noget måtte der altså ske.

Jeg havde opstammet den en smule, da den var vissen forneden, men det hjalp ikke meget. Der måtte mere drastiske tiltag til. Jeg er ret begejstret for formklippede buske, det der på engelske hedder topiary.

Nu er jeg jo så heldig, at Carsten er temmelig ferm til det dersens formklip - det er jeg så ikke, jeg har prøvet....og Carsten måtte forsøge at rette op på det! (Det kunne han først fuldstændigt året efter, dvs. i år!) Siden den skalpering, har jeg overladt saksen til ham. Det giver de pæneste resultater....!

I marts måned i år - efter at have konsulteret Jørn Møller Jensen - gik jeg i gang med at klippe i thujaen. (Så længe jeg ikke skal klippe i form, men blot markere former, så er det vel begrænset, hvad jeg kan anrette af skader...og jeg synes jo, det er sjovt at klippe.) Når det skal være pænt, overlader jeg dog saksen til Carsten. :D
Sjovt nok glemte jeg at tage billeder af mit færdige arbejde, så I må nøjes med en halvt markeret busk...hihi.

Nå, men under den her "gøre-klar-til-åben-have-proces"  (Regner forøvrigt med at blive færdig torsdag, så jeg har fredagen til at "nusse" og stille bord op etc.) har jeg jo gået og kigget på thujaen rigtig mange gange....og så bad jeg i dag Carsten om lige at studse den lidt....

... og se nu bare her:
Allerede nu begynder den form jeg gerne vil have den i, at træde frem. Der går nogle år endnu, før kuglerne er helt runde, men vi er på vej - og jeg er helt vildt begejstret :)

Nu vil jeg dog gå i seng - det er hårdt, men dejligt at arbejde i haven så mange timer hver dag. Jeg nåede et ordentlig nap i dag, så jeg burde kunne blive færdig med den kattesikrede del af haven i morgen - det afhænger dog af vejret. Godnat.

14 kommentarer:

  1. Hvor er thujaen blevet flot. Det har han gjort godt ham Carsten :-). God arbejdslyst i morgen i haven, Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, han er ret dygtig til sådan noget :)

      Slet
  2. Den blev da rigtig fin, det er utroligt hvor mange buske/træer der egentlig tåler en god klip. God arbejdslyst i morgen, håber vi får dejligt vejr.... jeg skal sidde i en stol i morgen og bare nyde synet af mit nye værktøjs-skilderhus :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker formklippede buske - og mange af mine små buksbomstiklinge skal der også formklippes og placeres rundt omkring i haven (Når jeg har fundet en plads. Haha.)
      Kan godt forstå du er glad for dit nye skilderhus - det er også flot.

      Slet
  3. det var da en utrolig flot forandring, flot arbejde af både dig og Carsten og god arbejdslyst i haven i morgen.
    Knus fra Mig

    SvarSlet
  4. Hej Esther

    Glæder mig til at se det endelige resultat:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  5. Så flott det ble. Jeg tror faktisk at det er en sypress du har og ikke thuja. Ut i fra fargen tror den den heter Chamaecyparis lawsoniana. Du kan google det og se om det ikke stemmer :)
    Uansett ble de veldig fine når du fikk beskåret de. Noe sånt skulle jeg ha gjort med mine også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt være du har ret. Jeg har ikke rigtig forstand på de dersens buske, så tak for navnet :)

      Slet
  6. Hej Ester
    Du skrev at du muligvis kom forbi mine kanter, du er velkommen til at kikke forbi hvis der er noget du mangler til haven. Jeg er på ferie den første uge i august men bortset fra der, kan vi fint lave en aftale hvis det bliver aktuelt. Ring til mig på 60773614 eller skriv en mail via min hjemmeside.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg satser på at tage til Rødby i løbet af næste uge. Nu må vi se om jeg når det :)

      Slet
  7. Fantastisk arbejdsfordeling! Og så er det så skønt når man kender sine begrænsninger, så man ikke får ødelagt noget :-) Det ser hamrende godt ud og jeg håber at vejret arter sig så du kan blive klar til nusseriet og så ellers bare nyde åbningsdagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er skønt han er et naturtalent til det der formklip :)

      Jeg håber og beder til at det i det mindste holder tørt i weekenden, ellers kommer der vist ingen gæster overhovedet (og så brænder vi inde med et par hjemmebagte kager...!)

      Slet