søndag den 19. januar 2020

Det var så den weekend

Fredag eftermiddag - ganske uden varsel - satte min lænd sig! Det er ellers adskillige måneder siden sidst - og jeg havde helt glemt, hvor ondt det kan gøre.

Det var dog lidt anderledes denne gang, da det var i venstre side og ikke højre som normalt.

Jeg bandede og svovlede, fordi en af planerne for weekenden var at komme lidt videre med lugningen af stierne.

Fredag kravlede jeg tidligt i seng - hurra for den nye seng, for i det mindste kunne jeg ligge uden at have ondt.

Lørdag morgen kunne jeg dog godt mærke, at jeg ikke ville kunne gå i haven - også godt det samme, for der blæste en halv pelikan.

Hele lørdagen tilbragte jeg derfor på sofaen, så lidt tv, sov, så lidt tv....lige indtil det blev aften.

Ryggen havde det så meget bedre, at jeg kunne stå og lave aftensmad. Jeg gik rimelig tidligt i seng - og her til morgen var ryggen så meget bedre, at jeg efter et par timer foran computeren (skolearbejde) godt mente vi kunne gå i haven et par timer - så det gjorde vi.

Jeg fik uden nævneværdige problemer luget det sidste stykke af køkkenhaveafdelingen. Her stykket før jeg gik i gang. Det var ikke så slemt med ukrudt her, så det gik rimelig hurtigt.
Carsten flyttede krukker og fejede nyt grus på, da lugearbejdet var færdigt.
Gruset lader vi ligge mindst et par dage, ihvertfald til det har regnet.
Nu vi var i gang tog vi også stykket hen forbi mistbænken og foran kompostbeholderen.

Derefter stoppede vi for i dag - jeg afsluttede med at gå rundt og tage et par billeder.

I min plantekasse pibler det op med løg nu. Her har jeg mine særlige erantis og vintergækker samt nogle krokus, tulipaner og lidt andre løg.
Her er det erantis 'Schwefelglanz'.
Erantis 'Orange Glow'
Et par forskellige vintergækker. Mine skilte er kommet til at stå lidt hulter til bulter, så kan ikke sige hvilke det er, men det er to af følgende:
Galanthus plicatus 'Diggory'
Galanthus plicatus 'Dionysos'
Galanthus Elwesii 'Comet'
Galanthus Elwesii 'Maximus'
Galanthus elwesii 'Green Brush'
Galanthus woronowii
Galanthus 'Atkinsii'
Galanthus nivalis 'Magnet'
Galanthus nivalis 'White Dream'
Galanthus nivalis 'Elfin'
Galanthus nivalis 'Viridiapice'
Så er de første krokus også på vej - og der er jeg kommet lidt på glatis med disse her. De skulle nemlig være crocus imperati 'de Jager' - og hvis jeg googler billeder, ser de også ud som  på billederne herunder, så den er nok god nok.
Men...!

Folk, der har fulgt bloggen her i flere år, kan nok godt huske, at jeg i november '16 lagde de første fem knolde af 'de Jager'. De ser bare således ud, når de er i knop....! Ikke den store lighed.
...og således i udspring:
Jeg kan altså ikke se særlig mange ligheder mellem dem....så nu er spørgsmålet så, hvad pokker de første "de Jager" så er for en slags?

Synes efterhånden jeg opdager, at flere af mine krokus ikke er det navn, de er købt som...

Håber jeg en dag, når jeg har tygget mig igennem mine to store krokus-bøger, finder ud af hvilke krokus det så er.

Apropos krokus, så har jeg fundet mig et fint krus på etsy. Beklager det er lidt sløret, men navnet kan da læses. (Navnet blev først skrevet, da jeg havde bestilt kruset.)
Der fandt jeg også disse to porcelænsfingerbøl.
På Den Blå Avis fandt jeg et par krokus-frimærker.
I krokus-samlingsbedet bliver der grønnere og grønnere for hver dag. Glæder mig til de springer ud.
...og nu er klokken ved at være mange, så det varer ikke længe før jeg går i seng. Ryggen kunne godt bruge noget hvile.
Godnat :)

12 kommentarer:

  1. Hej Esther

    Alletiders at du overkommer skavankerne og er i haven!
    Crocus imperati subsp. suaveolens 'De Jager' er temmelig variabel alt efter hvorlænge de skal vente på at spire og springe ud, Det gule forsvinder og det lyslilla overtager. I år er jo vildt tidligt. har du stadig nogen af de 5 første løg? De ville nok være temmelig meget lig de du viser nu.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Interessant det du fortæller om 'de Jager'. Jeg ved faktisk ikke, om jeg stadig har nogle af de første knolde. De er ihvertfald ikke dukket op endnu, men de står også i skygge på denne tid af året. Jeg får se om de dukker op. Forrige års tørke var hård ved dem, og i 2019 havde vi også ret meget tørke her på Stevns, så måske de er gået til. Så, det er vist meget godt jeg har købt flere.

      Slet
  2. Så mye du har fått gjort i hagen allerede! Deilig å se de nye spirer. Erantis 'Orange Glow' var helt nydelig!
    Skal si at du samler på mye, og nå også frimerker! :)
    Hvor skal det dog ende... ;)
    Kruset med navnet ditt på var veldig fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal nu ikke samle på frimærker (det har jeg gjort en gang) men når jeg lige falder over nogle med krokus på... :)
      Jeg er også meget begejstret for mit "kro-krus"... ;)
      Selve bedene rører jeg ikke endnu, der er for vådt, men så er det jo godt jeg har alle mine stier at kaste mig over. Når det ikke blæser for meget, så er det skønt at være ude.

      Slet
  3. hurra for en superseng når ryggen driller. heldigt du kunne liste i haven igen dagen efter.
    Spændende med alle de nye løg,,, men det med sorter og hvad der er i poserne, er vist altid lidt af et lotteri.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er godt med sådan en dejlig seng - så jeg kunne komme i haven søndag :)

      Det er egentlig mit indtryk, at skiltene på løgposerne passer til indholdet, når de kommer fra Holland. Har kun oplevet fejlleverancer fra bulbi. Fik en god forklaring af Karsten længere oppe.

      Slet
  4. Øv med ryggen, men godt du så kunne holde dig i ro i tide og den nye seng gjorde dig godt.
    I har da nået en del dig og Karsten, godt du har ham til at hjælpe dig :o))
    De er så fine de små krokus, jeg ville helt sikkert ikke kunne holde styr på dem.
    Knus og god bedring fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt at have fået en seng, der er god for en dårlig ryg :)

      Krokus er jo så lækker og fin en blomst - og kan godt mærke det "irriterer" mig lidt ikke helt at have styr på hvilke, der er hvilke (Altså at jeg ikke kan se det bare sådan her og nu...haha...men det kræver jo mange års træning - og jeg er først lige gået i gang med at lære.)

      Slet
  5. Det var da en træls start på weekenden, men heldigt at ryggen blev bedre.
    Dejlige forårs bebudere du viser.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, humøret var heller ikke højt i fredags...eller lørdags...så det steg adskillige grader, da jeg stod op søndag morgen og kunne mærke, at ryggen var nogenlunde.

      Kan godt mærke jeg stadig skal passe på, men den klarede da lugearbejdet i går uden at blive værre.

      Slet
  6. Altså, Esther. Jeg elsker din entusiasme <3
    Fingerbøl og frimærker...
    Men det er jo lidt skidt for dit samlergen, at alle dine fine sorter mister navneskiltene. Du må have dem i potter, som du skriver navn på.
    God bedring med ryggen.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Aj, nu er det altså ikke alle sorter der mister skiltene. Har haft flyttet lidt rundt i plantekassen på et tidspunkt og så har jeg ikke nødvendigvis fået sat skiltene rigtigt.
      Jeg ved hvilke vintergækker jeg har i bedet, så det er bare om at kigge godt efter, evt. spørge i "Blomsterløget" hvilken det er og så få sat skiltet rigtigt.

      Ryggen er okay igen - det hjalp vist med lidt lugning...hihi.

      Slet