søndag den 18. marts 2018

Ny telefon = nyt kamera

Igår købte jeg mig en ny telefon.

Jeg har længe (i over et år) været irriteret på den, da lysstyrkeregulatoren var holdt op med at fungere. Dvs. jeg nogle gange havde (for) lidt lys og andre gange var der for meget. Ret upraktisk, når man skal tage billeder, fordi billederne så blev enten mørke eller overbelyste.

Kameraet begyndte jeg også at blive irriteret på; jeg syntes billederne begyndte at blive mere grynede, især under lidt sværere lysforhold, som f.eks koncerter.

Har gået og overvejet, om jeg nu skulle købe et nyt digicam eller en telefon med et godt kamera. Det blev det sidste; telefonen har jeg altid på mig - et kamera skal jeg huske at tage med.

Valget faldt på en af de helt nye mobiler (Det er forøvrigt første gang jeg anskaffer en af de helt nye telefoner - jeg plejer at købe (den billigere) forgænger.)

Min - indtil i formiddags - aktuelle telefon var en Samsung Galaxy S6. Den har holdt i knap 3½ år. Min nye telefon er en Samsung Galaxy S9+.

Dens kamera (som er et såkaldt dual camera) har mange flere funktioner end jeg er vant til, så det tager nok noget tid, inden jeg har vænnet mig til dem alle....og da især i denne kulde sætter jeg mig altså ikke ned foran en blomst og eksperimenterer med kameraet, så indtil nu er det mest "auto", der benyttes - og de foreløbige resultater er meget lovende:













 Speedy
Jeg glæder mig til jeg har lært kameraet godt at kende :)

16 kommentarer:

  1. Det ser lovende ud med din nye telefon/kamera. Ja det er for koldt at stå stille og eksperimentere med at tage billeder. Jeg har en Samsung Galaxy A 3, den er ikke så avanceret som din, jeg vil hellere bruge mit kamera. Jeg har et, der er så lille, at jeg kan have det i lommen et Panasonic Lumix og et større og bedre af samme mærke, så kan jeg klare mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu ikke fordi mit digicam er særlig stort...men jeg synes bare at det tager dårligere billeder end mine telefoner har gjort. Det er nu også over 10 år gammelt...så...
      Har dog tænkt mig at bruge det lidt i denne havesæson, da jeg jo lærte en del fif af Signe på det fotoforedrag hun holdt....det er dog muligt at telefonens kamera kan endnu mere - det må jeg finde ud af.

      Slet
  2. Fina bilder! Ja, det är inte alldeles lätt att lära sig ny teknik, jag har precis inköpt en ny systemkamera men det kommer dröja länge innan jag kan ta några bilder, värda att visa på bloggen.

    Det ser ut som om våren anlänt till dig, härligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er ikke særlig god til at lære fototeknik...det er så nemt med auto...men billederne bliver ikke altid som ønsket.
      Glæder mig til lunere vejr, så jeg kan sidde i haven og eksperimentere med telefonens kamera...jeg kan i hvert fald indstille lysmængden (det er formentlig blænden jeg kan skrue på)...mangler dog især at finde ud af hvordan det der dual camera virker.

      Slet
  3. Det ser vel nok lovende ud, dit nye kamera. Flotte billeder. Jeg bruger Galaxy S7, som jeg er godt tilfreds med. Jeg har også et digitalkamera, som jeg bruger mindre og mindre, men dog ikke kan undvære til særlige optagelser. Men jeg ville ønske jeg havde et bedre digitalkamera.
    Held og lykke med kameraet. Forhåbentlig bliver det snart udevejr.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde virkelig også mange overvejelser; om jeg skulle købe et dyrt digicam eller en dyr telefon med godt kamera. (Har sparet op, da jeg godt vidste min gamle telefon levede på lånt tid)
      Som sagt besluttede jeg mig for telefonen, da det er mest praktisk for mig.
      Ja, vi må håbe det snart bliver udevejr. Det trænger vi til. Det blæser heldigvis mindre idag, men det er stadig koldt...nu er solen dog lige begyndt at skinne.

      Slet
  4. Hej Esther!
    Det blev riktigt fina bilder. Bra med kameran i telefonen, då finns den alltid med. Så fint våren har kommit hos dig, vi har snön kvar men jag hoppas solen hjälper till att smälta bort den.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Lige præcis. For mig er det smartest med kamera i telefonen.
      Det er nu stadig koldt her. Minus 7 her til morgen...men solen skinner - så det er en dejlig måde at starte mandagen på.

      Slet
  5. Flotte bilder! Min sønn har den mobilen, og jeg vurderer å kjøoe den neste gang jeg skal ha en ny mobil. Jeg har bare et ankepunkt, og det er at den er så stor ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er lidt stor...og da min har panserglas på (så jeg skal trykke en anelse hårdere) kan jeg ikke mere bruge den med bare en hånd...må holde den med den ene og scrolle med den anden...men det er okay...så regner jeg også med, at risikoen for at jeg taber den bliver mindre. Haha.

      Slet
  6. I hvert fald nydelige billeder!

    SvarSlet
  7. Tillykke med telefonen/kameraet! Det er da nogle flotte fotos!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Jeg er også godt tilfreds...især fordi jeg slet ikke har lært alle funktioner at kende endnu.

      Slet
  8. Billederne er altså fine :)
    Tillykke med den nye telefon.

    SvarSlet