fredag den 15. juli 2005

Et mangfoldigt dyreliv

Herude på landet, skal man godt nok se sig for, når man lister ud i skumringstiden :o)

Jeg skulle bare lige ud med en skraldepose og jeg er knap kommet ud af døren, da et eller andet ikke særlig stort hopper op 1 meter foran mig, formodentlig en frø.

 På den videre vej hen til skraldespanden er der igen noget, der hopper - denne gang noget større (og mere "kantet") så det var formodentlig en tudse.

Apropos padder, så stødte jeg på et bette lysebrunt firben (ved ikke lige om det hører til hos padder eller krybdyr) i dag, da jeg lugede i haven. Den var ikke meget mere end 4-5 cm lang og lysebrunt - det så faktisk ret cute ud, selvom jeg ellers ikke er til "pelsløse dyr". I det hele taget er der et rigt dyreliv herude.

For det første har jeg et pænt udvalg af de mest almindelige fuglearter ved mit foderbrædt. Derudover har jeg om vinteren og i foråret en hel del mus på terrassen - for ikke at nævne høsttiden i august, der vælter de nærmest ind i min have - på flugt fra mejetærskerne - de er rigtig nuttede at se på, men nu hjælper det selvfølgelig også på det, at der er tale om de små markmus - som ikke søger indendøre - og ikke de store husmus.

Jeg har nu ikke den store angst for at få mus indendøre - dem skal Speedy nok tage sig kærligt af :o) 

Fasaner, egern og harer ser jeg også meget ofte tæt på mit hjem - og af og til får jeg øje på et dådyr i skoven. Her findes sikkert mange andre dyrearter - dem har jeg bare ikke set endnu :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar