torsdag den 1. januar 2015

Akvariets beboere

I går morges fandt vi den lyseste scalare død i et hjørne af akvariet. Det kom nu ikke som en stor overraskelse, da den havde skrantet et par dage.. Jeg har aldrig kunnet fordrage at skulle samle døde fisk op af et akvarium, men så er det jo godt at manden oftest klarer den opgave. ;)

I oktober købte vi vores første fælles fisk til akvariet; tre pansermaller, fire pragtsmerlinge, 2 "sølvmaller" (aner ikke hvad de hedder).

Siden september, hvor akvariet blev stillet op, har vi mistet en pansermalle, en pragtsmerling, den største af mallerne...og nu altså den lyse scalare.

Det er ikke fordi vi har særlig mange fisk tilbage, så naturligvis skal bestanden øges, men vi venter til februar. Akvariet er nyindrettet pga. flytningen af det og det kan have indvirkning på fiskenes helbred...så nu lader vi lige det hele falde til ro indtil da.

Vores fiskebestand pr. 1/1-2015:


Tre ål, en plettet (anes på billedet herover) + to lyse.


En stor malle - kender ikke navnet.


To røde neonfisk.


To pansermaller.


To brogede scalarer.


Billedet herover og -under er af den samme fisk; den jeg kalder sølvmallen. Den bevæger sig lynhurtigt og indtil videre har jeg ikke kunnet fotografere den ordentligt.

Da vi købte dem var de mere lyse/skinnende...derfor vi kalder dem sølvmaller, selvom de har fået mange flere pletter nu, ligesom de er vokset en del.


Tre pragtsmerlinge, der elsker at opholde sig i deres "hule" i hjørnet af akvariet, bag en rød sten.


Til sidst denne, som ingen af os kan huske navnet på....


Hvis du nu skulle kende navnene på nogle af fiskene, må du meget gerne lægge en kommentar. På forhånd tak.

Vi glæder os meget til at skulle på fiske-shopping og har allerede masser af ideer til hvilke fisk vi gerne vil have...men mere om det, når vi har købt fiskene ;)

4 kommentarer:

  1. Det er nu fascinerende sådant et akvarie, vi havde selv et stort 180 liters i mit barndomshjem, det startede med 2 slørhale i en bowle som en halvtresårs fødselar fik i gave, og ikke ville/kunne have. Siden tog det om sig. Idag har jeg ikke akvarie, men hund og fugl, samt mange , alt for mange interesser. Motorcykel som du selv, har en rolig og fin Suzuki VL Intruder 250, bliver ikke kastet af og kan tillade mig kun at køre 1000 km om året uden dårlig samvittighed, har dog tidligere kørt over 8000 km. p.a. men det var andre tider. Nu kører jeg ofte 25.000 i bil, heri ikke indregnet div. ferier....Har også endelig fået min store drøm siden jeg var 4 år, en Citroen ID 19 fra 1968, tror vist jeg er godt dækket ind nu. Ser frem til at følge din blog.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik og mange tak for din kommentar :)
      Ja, det er meget fascinerende med sådan et akvarium....jeg kan blive helt opslugt af at sidde og kigge på livet derinde...og så er der pludselig gået 15-20 minutter... ;)

      Mht motorcykler så kører jeg ikke så meget mere som jeg gjorde de første år. Da kørte jeg 15000-20000 km om året (har ikke bil) Nu bliver det til 3000-5000 km, da jeg ikke mere er tvunget ud på mc om vinteren, som jeg var tidligere, hvor jeg ikke havde adgang til offentlig transport.

      Slet
  2. Ja jeg har også kørt om vinteren, havde en kineser til formålet, den holdt 3 år, men der var også virkelig meget vinter i den periode 2008-2011. Var også tvunget til at kører om vinteren da den kollektive transport tager 1 time og moto 17 min i myldertid. Valget er nemt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kørte på en ybr125 om vinteren. Har den stadig, men den har ikke kunnet køre de sidste to vintre...så...går og overvejer om ikke jeg bare skal se om jeg kan få lidt håndører for den, for jeg kommer næppe til at køre vintermc igen.

      Slet