fredag den 2. januar 2015

Årskavalkade - min have 2014

De fleste år ved denne tid får jeg sat mig ned og skrevet et indlæg, der generelt fortæller om det forgangne år.

Det vil jeg ikke gøre i år, da der egentlig kun var tre større begivenheder i mit (privat)liv i 2014; min højtelskede faster fik endelig fred d. 2. januar 2014... Jeg rendte ind i en mand...som flyttede ind hos mig i slutningen af august og i november blev jeg moster igen - denne gang til en lille fin pige.

I haven skete der til gengæld en hel del - i hvert fald indtil ham der manden dukkede op.... - så var der ikke rigtig tid til haven et par måneder... ;)

På trods af "havepausen" vil jeg i år se tilbage på 2014 gennem billeder af min have. Håber du vil kigge med :)

JANUAR

...startede naturligvis med en masse "armchair gardening"... og frøbestillinger...!


...ligesom jeg også købte det sædvanlige farveflor af lækre primulaer :)


FEBRUAR

Da årets første måneder var milde, piblede det op overalt med blomsterløg....her i forhaven.


Det blå bed så temmelig forsømt ud, men det skulle der nok blive rettet op på i løbet af foråret.


Indendøre begyndte det også at pible op med små "frølinger" :)


I haven begyndte stauderne, her en lupin, også at kigge frem.


...for ikke at tale om, hvordan det piblede op i højbedene, som jeg havde fyldt med løg. Her krokus og tulipanen 'Helmar'.


Endnu et billede af det blå bed, som virkelig trængte til en overhaling...for ikke at tale om den sidste sølle græsstrimmel, der stod tilbage...


I Sydhaven så det anderledes pænt ud, omend rosenbuerne stod som forvredne minder om 'Allan' og 'Bodil'...


MARTS

Måneden bød på et besøg på Trädgårdsmessen i Hyllie, hvor jeg naturligvis fik indkøbt en del løg og knolde..!


Hjemme fik jeg mine bestilte mistbænke leveret. De manglede både træbeskyttelse og at få monteret selve ruderne....det sidste skete først i november...


Min pelargoniereol fra udestuen blev malet hvid, hvilket pyntede gevaldigt.


...og mistbænkene blev malet sorte...


Indendøre, under vækstlamper, spirede det vildt og voldsomt (Herunder: tagetes). Heldigvis var foråret lunt, så jeg hurtigere end beregnet kunne tage udestuen i brug som opbevaring af småplanter.


I Sydhaven blev de ødelagte rosenbuer erstattet med nogle anderledes, solide armeringsjern. De rager tre meter op og er gravet en meter ned.


Som optakt til den sidste del af "Operation erstat-græsset-med-chaussesten", fik jeg flyttet et par buksbom og fik på den måde afsluttet det lille bed ved træet.


Smukke tazetter i blomst - i det hvide bed.


Felix ville meget gerne hjælpe til med havearbejdet....ved at gøre sig det behageligt i trillebøren... ;)


Der lå han så og "blomstrede" mens jeg knoklede med lugningen... men resultatet var jeg meget tilfreds med:


Det blå bed blev også forårsrengjort og jeg satte pinde op til markering af de kommende gangstier. Kan huske jeg var så spændt på, hvordan det ville komme til at se ud.


Blomstrende krokus :)


APRIL

 Selvsåede hornvioler, som jeg må behandle som ukrudt, når der bliver for mange af dem.


Endelig fik jeg udskiftet de grimme, grimme plasticstole, der havde stået på terrassen siden jeg flyttede ind.

Jeg fandt nogle meget pæne stole, som passede perfekt til parasol og bord...og jeg er stadig meget glad for dem.


Rosenbuen blev færdig; den fik sin bue på.


....der ankom 2 maxibag med chaussee-sten i slutningen af måneden... og SÅ kunne anlæggelsen af stierne endelig gå i gang.


I udestuen begyndte jeg at få pladsmangel til alle mine småplanter....det problem løste jeg ved indkøb af flere skobakker...og inddragelse af gulvarealet...


Disse billeder er dog fra før udpriklingen, der krævede en masse gulvplads.


Min hvide løjtnantshjerte er så fantastisk smuk.


"Lagkagebedet" aka Det hvide bed.


Tulipan 'Tarda'


Tulipan 'Helmar'


Til terrassen indkøbte jeg to nye potter...til de der to buske jeg var "kommet til" at indkøbe...og som jeg ikke kunne finde plads til i haven.


MAJ

...er måneden hvor jeg hver dag går og stornyder min have, ikke mindst mine akelejer.


Rhodoerne blomstrer også. I det hele taget er maj måned min yndlingshavemåned.



Lupiner (især de blå af slagsen) holder jeg også meget af.


I starten af maj var det endelig så vidt; anlæggelsen af stierne blev påbegyndt og det pyntede bare så meget.


Et kig fra det lyserøde bed mod Sydhaven, hvor de tre clematis på venstre side af den nye rosenbue er ved at få godt fat, selvom de blev klippet helt ned - en imponerende livskraft den plante har.


'Blue Barlow'-akelejen, som jeg hjembragte fra England.


JUNI

Endelig kunne jeg sige farvel til den sidste strimmel græs - og græsslåmaskinen fik et nyt hjem hos min søster fra september. - og jeg er helt vild med min haves nye look.



Jeg er meget glad for den forhøjede gangsti ved terrassen. Den bevirker, at terrassen virker som et rum i haven. Jeg havde planlagt at bløde dens kant op med planter her til foråret, men er nu gået bort fra den ide, da jeg godt kan lide det lidt stramme udtryk.

Desuden er der rigeligt med blødhed i bedet til højre for stien, hvilket minder mig om, at jeg skal have gravet nogle flere af katterurten op og givet væk, da de simpelthen breder sig for voldsomt, hvilket også er tilfældet i Sydhaven.


JULI

Mine sorte liljer.


Pilestativet med en flot rød blomsterkarse 'Empress of India'.


Den første tomathøst. De pæreformede er 'Red Pear' og de runde er min yndlingstomat 'Tumbling Tom'.


Så blomstrer den blå clematis; Viticella 'Etoile violette' og de to gule 'Tangutica' og 'Golden Tiara' er på vej.


AUGUST

Tidselkuglen 'Echinops ritro' - meget populær blandt insekterne.


Jeg fik købt mig et nyt fuglebad, støbt i beton af en bekendt. Jeg har endnu ikke fundet dets blivende placering, men mon ikke det sker i den kommende havesæson?!


Hortensiaen i blomst - i det lyserøde bed!


På min fødselsdag var jeg og veninden til 'Garden Living Fair' i Hillerød. Det var da en ok udstilling, men ikke en vi igen vil bruge så meget transporttid på at komme til. Turen til Hyllie er kortere - og messen bedre.


SEPTEMBER

Så er der fuld knald på 'Tangutica' og 'Golden Tiara', skal jeg lige love for. Ingen tvivl om, at der skal holdes meget mere øje med dem i den kommende sæson, og bindes ind/op, mens det er muligt.


Her har vi, så vidt det kunne lade sig gøre, fået tæmmet dem en smule, så det i det mindste er muligt at gå igennem buen.


Efter oprydningen (efter "havepausen") ser der atter ganske overskueligt ud.


En aften fik jeg pludselig besøg af denne fætter i forhaven. Jeg så den kun den ene aften, så er glad for jeg nåede at tage et billede.


OKTOBER

Da vi ordnede højbedene, hvor vi bl.a. afklippede jrdbærstiklinge, var det oplagt at lave et lille jordbærtårn, som jeg havde set i en af mine små engelske havebøger. Er spændt på, hvordan det kommer til at se ud til sommer.


Løg blev der også lagt i lange baner. Tror vi har mellem 30-40 krukker/spande stående med løg...foruden de løg, der er blevet lagt i den ene mistbænk.


NOVEMBER

Endelig blev også mistbænkene færdige og kunne tages i brug. Den ene blev fyldt med blomsterløg og den anden med staudefrø...så må vi se, om det bliver til noget.


Første søndag i advent fik jeg pyntet op i udestuen og nød, at udestuen for en gangs skyld ikke lignede noget der var løgn hele vinteren igennem.


DECEMBER

Jeg har - endnu - ikke så mange juleroser, men de få jeg har stornyder jeg, når de blomstrer.


December var ualmindelig mild; sådan her plejer der ikke at se ud så sent på året.


Det hvide bed i december...og en Quintus til venstre i billedet ;)


Mere julestemning fra udestuen.


Artiskokken nåede lige at blomstre inden det var for sent.


Sneen kom 1. juledag og lagde et fint hvid tæppe over haven. Ti cm fik vi.


Jeg ryddede naturligvis en gangsti til kræene ;)


Sneen lå kun et par dage. Nytårsaftensdag var der kun et par klatter tilbage...men det skulle nu undre mig meget, hvis ikke sneen returnerer inden det bliver forår 2015.

----

...og så nåede jeg vejs ende i dette tilbageblik. Jeg har haft stor fornøjelse af at "gen-opleve" mit haveår og jeg kan mærke, jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang med havesæsonen 2015.

Til forskel fra de andre vintre jeg har boet her, har jeg ikke nogle store haveprojekter at se frem til, meeen der er nu rigeligt med projekter, så vi skal nok få rigeligt at se til...men mere om det i et andet indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar