lørdag den 21. november 2015

Den skal da ikke blomstre nu!

...ikke desto mindre er det lige nøjagtigt det den gør, min nye "Clematis florida bot. art", hvilket jeg opdagede i dag.

Den har en fantastisk smuk limefarve...selvom den egentlig skulle være hvidlig med svage lime striber.... se evt, linket her.


Nu er blomsterne dog heller ikke så store endnu, så det er muligt den skifter farve undervejs....altså lige bortset fra det nok ikke bliver i denne havesæson, da blomsterne jo nok forsvinder med den frost de har lovet.

Det minder mig forøvrigt om, at jeg skal huske at vinterdække den, da den er stedsegrøn. Det venter jeg dog lidt med, da det ikke ser ud til længerevarende frost endnu.

Vi tilbragte et par timer udenfor i dag, selvom jeg hoster og snotter...det har været under optræk siden onsdag aften...og i går aftes brød det så ud. Jeg drikker 15 dråber pebermynte i et glas lunkent vand to gange daglig og håber det kan gøre det lidt nemmere at komme igennem.

Den forgangne uge har været en hel del nemmere at komme igennem, omend jeg stadig har haft nok at se til.

Tirsdag var jeg atter til blomsterbinding....dagens opgave var en juledekoration. Jeg havde følgende materialer med:


Heldigvis kan der købes ekstra materialer i butikken, så jeg endte med at have kreeret denne dekoration, som jeg er godt tilfreds med:


Onsdag aften knækkede en stor plombe af min ene tand - av for den da! Det kostede mig så en feriefridag om torsdagen, så jeg kunne få tanden lavet.

Men, det var nu vist ganske godt med den fridag, jeg fik i hvert fald sovet en del mere - og naturligvis blev tanden også fikset :) 

Den lille buksbom fra Tyskland er også blevet iklædt en lille lyskæde - det ser rigtig fint ud.


Fredag købte jeg et par bunker gran og så gik jeg ellers i gang med at lave en granguirlande. Godt og vel fire meter lang, blev den.

Det er ikke noget, jeg har prøvet før, men jeg havde spurgt den ene af mine lærere, hvordan man gjorde - så det skulle jeg da lige prøve. Det kunne jeg heldigvis godt finde ud af :) Det er lidt ligesom at binde en krans, omend noget større og uhåndterbart at sidde med :)

I dag fik kæresten og jeg den så hængt op henover tomatstativet. I næste weekend bliver den så pyntet op til jul...når jeg alligevel begynder at pynte huset op.


Udenfor fik vi taget de sidste dahliaer op og lagt dem til tørre i udestuen (med fiberdug over!) og så ryddede vi op og fejede i køkkenhaveafdelingen, så godt som det nu kunne lade sig gøre i øspjaskregnvejr og en kold blæst.



Sneskovlen blev også fundet frem og sat i det store skur, så den er nem at få fat i, såfremt vi da ellers får noget sne.


Jo, det pyntede altså gevaldigt at få ryddet op :) Nu kan vinteren da bare komme.


Vel inde igen røg det våde havetøj i vaskemaskinen og da jeg fik lyst til marmorkage, rørte jeg en dobbeltportion dej sammen...så kan den vel holde et par dage her i huset....selvom kæresten er meget kageglad :)


Nu skal jeg i gang med aftensmaden....og har lige konstateret, at der ligger ½ cm sne udenfor...!

12 kommentarer:

  1. Her har vi haft det mest fantastiske havevejr i dag, så jeg har næsten været udendørs alle de lyse timer - det mærkes i kinderne nu! Julerier er jeg endnu ikke begyndt på, men nu kan jeg mærke, at det begynder at klø i fingrene, så i den kommende uge går jeg i gang med kreationerne. Jeg har et par ideer, jeg skal ha' prøvet af! Her er der ingen sne at spore, men der er også blevet bagt kage:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, her endte det jo med mindst 20 cm sne....tung tøsne. Ikke just min favoritsne. kan nu bedre lide den der "rigtige" sne, der knirker og ligger let og luftigt på træer og buske.
      Spændende hvad du finder på af kreationer.

      Slet
  2. Klematis, som blomstrer i utide, kan godt have atypiske farver lige son din Florida. Alligevel godt gået. Hvad gemmer sig i højbedene med de farverige navneskilte?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.

      I højbedene har jeg sat forskellige stiklinge og sået lidt også...

      Fra venstre mod højre:

      Blå: Chelsea Physics Garden 'Gillyflower'
      Gule: Ridderspore
      Pink: Hosta
      Blå: Clematis alipna - frøsået
      Blå: Clematis alpina - stiklinge
      Mor og barn-stiklinge

      I det andet højbed har jeg sået en hel del forskellige akelejer. Særligt med de mere "sjældne" har jeg ikke haft nemt ved at få gang i dem, når jeg sår dem indendøre i foråret, så jeg tænkte at jeg i år ville prøve den mere "naturlige" måde...

      Fra bunden er det:

      Gul: rød akeleje (fra haven)
      Blå: Akeleje 'Sunshine' - Gul: Akeleje 'William Guinness' - Pink: Akeleje 'Nora Barlow mix'
      Pink: Akeleje 'Clementine White'
      Gul: blå dværgakeleje
      Blå: gul langsporet akeleje

      Stiklinge:
      Pink: Clematis 'Montana odorata'
      Gul: Clemtis 'White Swan'
      Rådhusvin (De største af dem har stået i potte siden foråret - dem har jeg lovet Henriette - men de overvintrer nok bedre i et højbed end i en bette plastikpotte.)

      Teksten har jeg sakset fra det indlæg jeg lavede om højbedene d. 30. september :)

      Slet
  3. Nydelig farge på den! Utrolig lekker ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er superskøn at kigge på - og det lader til den har klaret nattens frostvejr!

      Slet
  4. Øv med tanden - men sikke da du har været effektiv. Jeg er vild med din granranke og drømmer også selv om at lave sådan nogle en gang jeg får både masser af tid og gran.
    Skønt med lidt sne til jer. Her i midtjylland har vi nydt en blå himmel og solen idag - men desværre ingen sne til os. Jeg var ellers også SÅ klar. Jeg kan nemlig godt li sne.
    Mange hilsner og skøn weekend
    Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan en granguirlande tager sin tid (og gran) at lave...tror jeg brugte 4 bundter nobilisgran til den.

      Sneen blev lidt vel voldsom synes jeg....20 cm eller mere...her ligger stadig sne, men nu ser det kedeligt ud, da al sneen er væk fra træer og buske...men godt det samme, da sneen er meget tung.

      Slet
  5. Du har som sædvanlig haft travlt, øv med forkølelse og knækket tand, det er ikke sjovt. Godt du har en clematis, der vil blomstre nu, det kan da muntre lidt op. Jeg plejer at gurgle hals i vand med pebermyntedråber, inden jeg synker det, nogen gang slipper jeg for forkølelsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er træls med forkølelsen især...jeg vil prøve at huske det med at gurgle pebermyntedråberne inden jeg synker...
      Jeg er sygemeldt i dag, da jeg hoster meget og også er temmelig snottet...hvilket er en skidt kombi med det job jeg har.

      Slet
  6. Helt otroligt med klematis som blommar i november, trodde det var en tobaksblomma först. Riktigt fin färg.
    Ha det fint!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det er helt vildt at den er sprunget ud her i midten af november - men smuk er den.

      Slet