mandag den 30. november 2015

Så blev der pyntet til jul i det lille hjem

Så er vi allerede forbi 1. søndag i advent og det vil sige huset også er blevet pyntet til jul.

Allerede lørdag aften flyttede nissen ind. I år er det en nisse med haveinteresse, som det ses :)


Han er kommet til det rette hus, det er der ingen tvivl om :

Vi har nået meget i denne weekend. Lørdag morgen var Felix og Quintus hos dyrlægen og fik deres årlige sundheds-check. Derefter blev de kørt hjem og vi satte atter kursen mod Køge, hvor vi fik købt de første julegaver til hinanden.

Der er så ikke den store spænding angående vores julegaver til hinanden i år, men til gengæld ved vi de ikke skal byttes, da de passer :)

Efter gaveindkøb tog vi ned til Juleskibet (Bornholmerfærgen, der er omdannet til et bornholmsk julemarked). Det er allerede blevet en fast tradition at vi gør det og det er mægtig hyggeligt, omend der er lidt for mange folk efter min smag. Jeg føler mig som sild i en tønde - men ih, hvor man kommer hjem med mange lækre ting, både spiselige og ikke-spiselige... :)

F.eks. havde Jernpigerne en lækker stand med jernstativer...så jeg kom hjem med både et jern-juletræ og et jern-hjerte. Stjernen har jeg allerede. Den har dog ikke en fod, som de to nyanskaffelser har.

Nu skal jeg så bare lige have dem pyntet...så jeg skal nok ud og have købt noget mere gran.


Det er altså sjovt med det hersens blomsterbinderi...ALDRIG før har jeg købt og brugt SÅ meget gran på så kort tid, men for dælen hvor er det sjovt at have lært nogle grundteknikker, så jeg tør give mig i kast med alt muligt.

Nå, men som sagt var det tid til julepyntning i går. Granguirlanden er blevet pyntet med nogle fine zinkfigurer, som jeg købte inden Nana stoppede med sin butik. Det ser rigtig fint ud som de hænger der, så jeg vil ikke have glaskugler på guirlanden alligevel. Den er fin som den er nu.


Køkkenvinduet er altid det, der pyntes allermest op:


I stuen har vi hentet det ekstra bord ned fra loftet, så der er plads til alle de fleste af mine dekorationer.

Når vi afholder julefrokost er bordet fyldt med fade og skåle med mad, hvilket fungerer udmærket.


Noget af mit yndlings-julepynt er helt klart disse meget små nisser. Den højeste er 2,5-3 cm høj. Jeg har arvet dem efter min mormor. De er meget gamle, mener min mor en gang sagde at hun kunne huske dem fra sin barndom (og min mor er altså fyldt 80!).

De er slidte af tidens tand, men det gør dem blot mere charmerende synes jeg.


Efter julepyntningen fyldte jeg spisebordet med gran, cypres, buksbom, kryptomeria, pudemos, lys og diverse binderedskaber og så gik jeg i gang med at lave juledekorationer.

Jeg har lovet min mor en - hun får den til venstre. Til os selv lavede jeg den til højre med et kalenderlys.


Jeg havde et lidt skævt lys, som også fik en dekoration, så det bliver brugt.


En enkelt adventsdekoration blev det også til (selvom jeg har en adventsdekoration i forvejen - se allernederste foto i dette indlæg).


Jeg er slet ikke færdig med dekorationer endnu. Jeg mangler som sagt at pynte de nye jernstager og så skal jeg også lige have lavet en dekoration med hyacinter. Det kræver dog først mere mos.

Nå, men nu har jeg ikke tid til at sidde her mere. Der er klasselærerdag på jobbet i dag, så jeg har allernådigst fået lov til at lægge mine 4 timers arbejde hjemme i dag. (Jeg arbejdede dog de to af timerne i går, så "skylder" kun to timer - derfor hedder det stileretning lige om lidt.)

Hav en god dag.


Adventsdekorationen jeg lavede til sidste blomsterbindingsaften.

10 kommentarer:

  1. Hej Esther.Godt at du fik det blomsterbindings kursus..............for hold da helt op hvor du er gået amok i dekorationer.
    Og det metahjerte købte jeg sidste år på Gisselfelt gods.Og nu står det ude i mit græsbed.
    Jeg kommer også jævnligt til Køge...............det er bare sådan en hyggelig by.
    Men måske skal jeg tage en tur derned nu når Bornholmsfærgen er der.
    Fine dekorationer du har lavet.Og jeg viser også en masse juledekorationer som jeg lavede med en veninde i lørdags
    Min ynglings af dine er nok din adventsdekoration nederst..
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja...hehe....det har grebet noget om sig, det der blomsterbindingshalløj... ;)

      Jeg håber ikke du er kørt forgæves til Køge, for Juleskibet er der kun den sidste weekend i november...og i år måtte den sejle tidligere om søndagen pga. Gorm.

      Jeg har ikke haft tid til at læse blogs i ugen, der gik (som sædvanlig!) men regner da med at nå forbi jeres blogs i løbet af weekenden.

      Slet
  2. Anonym18.34

    Ih, hvor har I julepyntet meget hos jer allerede! Jeg bliver helt misundelig ... Hvor er det fint :-) Og tak for linket, søde Esther!

    SvarSlet
  3. Hold da op hvor har du dog været flittig. hvis jeg mente at jeg var gået gran amok sidste weekend, så vil jeg da mene at du er gået mega gran amok, for du har da godt været ordentlig igang med dekorationer, julepyntning og endda julemarked.
    Dejligt at se at det går rigtig godt og at du får en masse ud af dit kursus.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har haft lidt at se til, men det er jo sjovt.... lidt ærgerligt at mit kursus sluttede allerede d. 24. november, for jeg ville gerne have lært endnu mere.
      Måske de laver et forårskursus - det håber jeg på.

      Slet
  4. Sikke mange fine ting, du får lavet - dejligt med sådan et kursus :0)
    Nissedøren er jeg helt vild med - og så med haveinteresse..hvor fint ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :)

      Nissedøren købte jeg sidste år - det er sådan en som mange har, men haveredskaberne, krukkerne osv. har jeg fundet i en miniaturebutik på nettet...så nu synes jeg nissen har sin egen stil ;)

      Slet
  5. Hvor er du altså bare blevet super dygtig, du må altså have kunnet en del i forvejden. Det er da helt vildt som du får pyntet op :o) Det lyder som en god ide at besøge bornholmerfærgen :o)
    Jeg ved ikke om du har set jeg har fået nyt blognavn og ny blog adresse, det betyder også at jeg i skiftet har mistet alle mine faste læsere. Jeg håber at se dig på min nye adresse.
    Kh Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Linda.
      Men du tager nu fejl; jeg kunne ikke noget i forvejen. Alt har jeg lært på kurserne. Jeg tror blot det skyldes, at jeg bare VIL lære det her :)

      Jeg lægger fluks din nye blog i min blogliste.

      Slet